Mgr. Pavel Dobeš

  • Praha 3
  • radní městské části
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,36. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

08.09.2014 16:16:23

Praha 3 má druhé nejvyšší výdaje na svou samosprávu, horší už je jen Praha 5

Praha 3 má druhé nejvyšší výdaje na svou samosprávu, horší už je jen Praha 5

Komunální volby po celé republice se blíží. Praha má před sebou 10. a 11. října volby do zastupitelstev jednotlivých městských částí i do Zastupitelstva hlavního města Prahy.

A jako před každými volbami politické strany opět vymýšlejí nejrůznější sliby, kterými si hlasy voličů chtějí koupit. A tak se zdá, že v MHD budeme jezdit zadarmo, z Barrandova do Butovic budeme cestovat lanovkou a všechny ulice budou už 12. října čisté a narkomana na nich nepotkáte. Krásně znějící vize, které ale na první pohled pro realisticky uvažujícího člověka nemohou být splněny, nebo určitě ne v horizontu dalších několika let, které chtě nechtě budou ve stínu tunelu Blanka či projektu Opencard. Podle našeho auditu hospodaření městských částí si i dnes řada z nich žije nad poměry, které bychom si mohli dovolit. Z veřejně dostupných zdrojů například vyplývá, že Praha 3 hospodaří s vyrovnaným rozpočtem jen díky prodeji majetku. Bez něj by za poslední dva roky každoročně končilo hospodaření třetí městské části v mínusu více jak 200 milionů korun.

Já osobně mám za sebou celou řadu manažerských funkcí a jsem zvyklý pracovat i s mnohem většími rozpočty, než jsou ty pražských městských částí. I proto jsem se spolu s kolegy z hnutí Demokraté Jana Kasla rozhodl na Praze 3 neslibovat podobné vzdušné zámky, ale soustředit se na to, jak by městská část měla hospodařit, aby svým občanům poskytla kvalitní služby nejen po jedno volební období, a aby za pár let neskončila bankrotem. A jelikož máme ve svém týmu manažera fondu Top Stocks Investiční společnosti České spořitelny Jana Hájka, který se rozpočtovou politikou dlouhodobě zabývá, sestavil audit rozpočtu nejen městské části Praha 3, ale také výdaje na samosprávu dalších srovnatelných městských částí. Výsledky jsou stejně zajímavé, jako alarmující.   

Tabulka znázorňující výdaje na správu městských částí:


Praha 1

Praha 2

Praha 3

Praha 4

Praha 5

Praha 6

Praha 7

Praha 8

Praha 9

Praha 10

daje uzemní samosprávy

271 495

121 600

215 103

293 500

303 900

239 300

107 400

272 968

137 836

196 700

Počet obyvatel (tis.)

30,3

49,2

71,8

131,8

83,9

104,2

41,4

103,5

54,6

113,2

Výdaje na jednoho obyvatele

8 948

2 472

2 996

2 227

3 622

2 297

2 594

2 637

2 524

1 738

Z údajů v tabulce vyplývá, že zdaleka nejvyšší náklady na svůj provoz (značnou část tvoří mzdy zaměstnanců, ale také další výdaje na chod úřadu) má Praha 1. Zde by ale srovnání s ostatními částmi Prahy značně pokulhávalo, centrální městská část je v mnoha ohledech specifická a nebylo by férové ji do tohoto srovnávání zahrnovat. To už se ale nedá říct o Praze 5 a ani o Praze 3, které z této analýzy nevycházejí vůbec dobře. Z čísel lze jasně vyčíst, že hospodaření na těchto úřadech není příliš ekonomicky rozumné.   

V rámci Prahy 3 jsme navíc udělali detailní audit rozpočtu za poslední roky a zjistili jsme, že za poslední 4 roky, a zejména po nástupu nové koalice TOP 09, ČSSD a sdružení ŽnS v polovině roku 2012 se rapidně zvýšily běžné výdaje, zatímco se postupně snižovaly běžné příjmy. Schodek těchto dvou položek pak hned v roce 2013 dosáhl rekordní výše přes 276 milionů korun, v letošním roce pak sice o něco menšího, ale opět mnohem vyššího schodku oproti dřívějším rokům ve výši 217 milionů korun.

Tabulka běžných příjmů a výdajů městské části Praha 3:


2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

suma

Běžné příjmy (tis. Kč)

310 572

331 338

409 692

386 017

350 529

254 654

295 446

Běžné výdaje (tis. Kč)

397 662

423 734

459 085

497 626

512 519

530 697

513 110

Saldo běžné činnosti

-87 091

-92 396

-49 393

-111 609

-161 990

-276 043

-217 664

-996 185


V žádném případě nechci říkat, že za těmito obrovskými schodky, které současné vedení městské části Praha 3 nasekalo za poslední dva roky a krylo je jen díky prodeji majetku, především pak bytového fondu, jsou nějaké velké krádeže nebo dokonce tunely. Abych pravdu řekl, ani si to nemyslím, i když všude jsou určitě výjimky. Zde je ale na vině především do nebe volající nezodpovědnost při správě majetku a financí. Jako jeden příklad za všechny si vezměme nákup fotbalového stadionu Viktorie Žižkov. Postupně za poslední tři roky jej městská část získala do svého vlastnictví za stovky milionů korun. Nemoderní stadion, kde nyní radnice vlastní i VIP salónky, kam nikdo nechodí a jejich stav je tristní, bude nyní fotbalistům pronajímat za 100 tisíc Kč měsíčně. Z pohledu ceny stadionu velmi směšná částka. Takto směšná ale určitě nebude částka, kterou bude třeba do stadionu investovat, aby byl vůbec použitelný. A návratnost této investice? Desítky let. I když jsem fotbalový fanoušek, musím se zeptat: Opravdu to bylo nutné? Opravdu si to můžeme na Žižkově dovolit?

Odpověď je jasná, nemůžeme. Stejně jako celou řadu dalších investic a výdajů, které je zapotřebí osekat a snížit, aby za pět nebo šest let nebyla Praha 3 na pokraji bankrotu. Pravdou totiž je, že městská část nemá nekonečné množství majetku, který by mohla prodat (nehledě na to, jak nezodpovědné je prodat si veškerý majetek, vzpomeňme na Liberec). Podle některých údajů zbývá majetku v hodnotě cca 1,3 miliardy korun. Je proto zapotřebí začít na radnici hospodařit realisticky a rozumně. To je můj slib voličům, ne další stadion nebo rozdávání nereálných a drahých slibů. Rozvoj městské části musí pokračovat, ale jen do té míry, kam si to můžeme dovolit. 


Pavel Dobeš

kandidát do Zastupitelstva městské části Praha 3 a Zastupitelstva hl. m. Prahy

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama