Mgr. Pavel Káňa

Kandidát do Senátu
  • ODS
  • Trutnov
  • městský radní
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -2,27. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

02.09.2014 11:28:37

Některé nápady by měly zůstat v Chládku

Některé nápady by měly zůstat v Chládku

Ministr školství je extrémně plodný co se týče nejrůznějších návrhů a nápadů. Některé z nich jsou úsměvné (zrušení letního času) nad některými se člověk i zasní (škola až od devíti), některé jsou však zcestné a jsou podloženy nebezpečnou argumentací.

U příležitosti zahájení školního roku zopakoval minisatr nutnost zavedení jednotných přijímaček na maturitní obory středních škol. Ve zdůvodnění uvedl "Kvalita základních škol je velice roztříštěná. Řada jejich absolventů nemá na to, aby dosáhla úplného středního vzdělání. ... Je na státu, aby stanovil minimum nutné pro studium na střední škole." V tom je jeden z kamenů úrazu jeho koncepce. Chce testovat patnáctileté děti, rozdělit je na vyvolené a ty ostatní a už v tomto raném věku výrazně omezit možnosti jejich budoucího vzdělávání a uplatnění. Sám však nabízí protiargument, když poukazuje na různorodost základních škol. Pomiňme fakt, že pokud ví o nekvalitní škole, měl by jako ministr rázně zasáhnout. Školy jsou opravdu různé a různí jsou i učitelé a žáci. Plánovaná selekce postihne děti, které třeba neměly štěstí na dobrého češtináře, nebo je třeba jen nebaví matematika. Zařízne děti, které nezvládly test kvůli stresu, i ty, které třeba měsíc před testováním promarodily.
Velkým problémem pak bude nastavení kritéria, které děti do maturitního studia pustí a které už ne. Kdo a jak bude určovat tuto hranici?
Ministrova koncepce zapadá do současného pojetí optimalizace sítě škol, při které jsou ve většině krajů protežovány učňovské obory, jejichž třídy jsou jinak obtížně naplňovány. Obrněni mantrou o nedostatku řemeslíků a pracovních úřadech plných právních koncipientů se krajští a ministerští politici a úředníci snaží naplnit učiliště a vymést děti z gymnázií a průmyslovek. Skutečnost je úplně jiná. Ano, řemeslníků možná je nedostatek, ale učňovské obory spolu s nimi chrlí velké množství nezaměstnaných a lidí s nízkým a úzce zaměřeným vzděláním. Ti se obtížně adaptují na měnící se pracovní trh. Absolventi maturitních oborů jsou při hledání práce mnohem úspěšnější. Místo snahy o zlepšování výuky na učilištích chce ministr řešit problém větším množstvím žáků. Jako kdyby lékař místo zastavení krvácení neustále přidával další a další transfuzi.
Celé toto pojetí je navíc nebezpečné tím, že bere rodičům právo rozhodovat o budoucnosti svých dětí.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout