Mgr. Radek Holomčík

  • Piráti
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,78. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

22.07.2020 4:42:00

Omezení zemědělských kombajnů na silnicích I. třídy?

Omezení zemědělských kombajnů na silnicích I. třídy?

Řada zemědělců velmi negativně komentuje nová pravidla pro přesun velké zemědělské mechanizace po silnicích 1. třídy.

Od letošního ledna je de facto přejezd kombajnů a další techniky zakázán a umožněn je pouze na výjimku. Samo o sobě jde o dobrou myšlenku, problémem je ale katastrofální provedení, které jenom potvrzuje tendence státu řešit potíže takříkajíc „ode zdi ke zdi“. Vůbec se nepočítá například s uzavírkami, kdy zemědělci nemohou bez povolení využít objízdnou trasu, jinak by jim hrozila pokuta. Zaslal jsem proto ministrovi dopravy Karlu Havlíčkovi interpelaci, kde ho žádám o smysluplnější nastavení pravidel, která by vyhovovala jak veřejnosti, krajině, tak i samotným zemědělcům.

Systém je od začátku tohoto roku nastaven tak, že přesuny velkých zemědělských strojů na území kraje řeší krajský úřad, přesuny mezi kraji pak řeší přímo Ministerstvo dopravy s nutností schválení žádosti od Policie ČR. Žádost se musí podat dlouho dopředu, s přesnými daty a trasováním, není žádná záruka, že bude kladně vyřízena. To ovšem naráží na problémy v praxi, protože řada polních prací je závislá na počasí, které nelze předvídat. Zemědělci tak musí doufat, že je nezastihne déšť.

Stejně tak resort neřeší mimořádné události na vozovce s nutností objízdné trasy - pokud se silnice uzavře například kvůli nehodě a policie svede dopravu jiným směrem, nemůže ji řidič zemědělského stroje využít, protože by porušil nahlášenou trasu a hrozila by mu nemalá pokuta. V praxi jsem viděl situaci, kdy zaparkovaný kombajn a pole, které se s ním mělo sklízet, oddělovala právě silnice 1. třídy, což znamená přejezd asi 20 metrů. I v tomto případě je ovšem nutné popisovaný postup dodržet.

Souhlasím s tím, že pohyb nadměrné (nejen zemědělské) techniky po silnicích 1. třídy je třeba omezit jen na prokazatelně nezbytné přejezdy, ale způsob, jakým k problému přistoupilo Ministerstvo dopravy, považuji za nešťastný. Stejně tak nešťastné je i doporučení Policejního prezidia, aby zemědělci na tyto přejezdy využívali vlaků, nebo valníků. Určitě se najdou případy, kdy by to bylo vhodné řešení, ale v obecné rovině je to z ekonomických důvodů nerealizovatelné. Souhlasím také s tím, že užívání vysokotonážní zemědělské techniky neprospívá krajině, protože dochází k nadměrnému utužování půdy, která má poté problémy zadržet vodu. Pokud to ale chceme změnit, musíme změnit systém zemědělských dotací a pravidla pro ochranu půdy, ne nastavovat absurdní byrokracii.

Poslal jsem dnes proto ministru Havlíčkovi písemnou interpelaci, ve které žádám o vysvětlení, proč ministerstvo přistoupilo k tomuto kroku a žádám, aby se pokusili najít méně byrokratický a v praxi více použitelný model. Člověk může podporovatomezování provozu těžké techniky na silnicích 1. třídy i jejího používání v zemědělství. Tento způsob „řešení“ a překotných změn je ale v rozporu jak s posilováním důvěry ve stát, tak i předvídatelností jeho kroků, což je zásadnípro rozvíjení kvality podnikatelského prostředí.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama