Každý
 chápe, že kvalitní vzdělávání se jednou odrazí nejen na 
konkurenceschopnosti Čechů na evropském pracovním trhu, ale především na
 prosperitě českého hospodářství. Zdá se ovšem, že orgán v tomto procesu
 zásadní, tedy ministerstvo školství, musí při zavádění těchto myšlenek 
do praxe překonávat značné obtíže. Mezi jinými i prazvláštní postupy 
vlastního ministra.
Snahy o reformu ze strany ministra školství 
Josefa Dobeše z Věcí veřejných zatím vycházejí poněkud naprázdno. Zdá 
se, že reformní snahy se odsouvají a zpožďují kvůli chaotickému 
fungování ministerstva. Například rozbití odboru pro čerpání evropských 
peněz do školství – v současné situaci poněkud kontroverzní strategie. 
Místo peněz tak zatím chodí z Bruselu upozornění, co všechno ještě 
nemáme z ministerstva připravené, nebo co je přichystané špatně. Dalším 
kamenem úrazu je rozbití odboru, který se zabýval rovnými příležitostmi,
 což je záležitost, která se mohla přímo dotknout sociálně 
znevýhodněných rodin. Doufejme, že se jedná o příznaky počínající 
restrukturalizace a slibovaných změn a nestane se z toho další 
restrukturalizační černá můra…
Nejviditelnějším děním na 
ministerstvu jsou zatím personalistické veletoče samotného ministra. Ač 
je ve vrcholné řídící funkci, jsou jeho manažerské schopnosti 
přinejmenším diskutabilní. Jeden by očekával, že ministr Dobeš bude mít 
po svém působení v rychlolíhni top-politiků, agentuře ABL, personální 
praxi v malíku. Na ministerstvu se mu v tomto směru stále nějak nedaří –
 během posledního půlroku bude mít už čtvrtého ředitele kabinetu. To je 
tempo obměny pracovníků typické pro podniky rychlého stravování, na 
ministerstvu školství však působí více než nepatřičně.
 
Naposledy
 se ministr 21. ledna rozhodl pro odvolání Jaroslava Říhy. Hlavním 
důvodem je údajně smlouva do konce ledna. Personální fluktuace takového 
kalibru, zvláště v době, kdy ministr dle vlastních slov hledá novou 
koncepci celého školství, celý proces reformy brzdí. Dalo by se 
předpokládat, že v takovéto situaci bude ministr chtít být obklopený 
silným týmem osobností, které podporují stejnou myšlenku.
Ministr
 se už dříve podobně rozloučil i s řediteli kabinetu Michalem Šedivým a 
Šimonem Mastným. Tyto odchody a personální „šachy“ nabízejí jednoduchou 
myšlenku: ministr Dobeš je jediný s přesnou koncepcí reformních 
myšlenek, které chce do školství introdukovat, a zůstává v této snaze 
zřejmě osamocen, protože mozkový trust, který by ho měl podporovat, v 
podstatě neexistuje.
O tom svědčí i spekulace o Říhově nástupkyni
 na postu ředitele kabinetu, kterou by se podle dosavadních kuloárních 
informací měla stát jedna z jeho poradkyň Jana Machálková. Ta bude už 
čtvrtou šéfkou ministerského kabinetu ve velmi krátké době, což je 
bilance, které zatím nedosáhl žádný z ostatních ministrů.
Na 
veřejnosti pan ministr vystupuje suverénně, všechny vehementně 
přesvědčuje o nové koncepci a reformě školství. Ovšem zatím vše 
nasvědčuje tomu, že kolem tolik propagované reformy se vznáší více 
otazníků, než je ministr Dobeš ochoten přiznat. Nezbývá tedy než doufat,
 že ministerstvo disponuje dostatečným množstvím erudovaných pracovníků,
 kteří si pod vágními formulacemi pana ministra dovedou představit 
konkrétní kroky, vedoucí jak k řešení nejpalčivějších současných 
problémů, tak k nastartování tolik potřebné reformy našeho školství. 
Doufejme, že avizovaná reforma se tak nezmění v pouhou prázdnou bublinu.
 Protože reforma českého školství je nutná. Ale to jsem už říkala.
                                04.02.2011 14:05:00
                            
                            Personální změny brzdí reformu školství

Reforma českého školství je nutná. Už dlouho. Nejednotné maturity jsou téma, které u většiny veřejnosti vyvolá jen trpký úšklebek.
 Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
                            
                                    Diskuse obsahuje 
                                        0 příspěvků Vstoupit do diskuse
                                            Komentovat článek
                                            Tisknout
                                
                            




