Mgr. Vlasta Bohdalová

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,45. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

24.10.2016 13:35:49

Tablet, bez tabletu, tabletu, tablet…

Tablet, bez tabletu, tabletu, tablet…

Ředitel Základní školy ve Stonavě na Karvinsku zakázal dětem mobilní telefony. Nejen během hodin, což je snad jasné. Zákaz platí po celou dobu vyučování. Podle mne správný postup. Ve škole se děti mají soustředit na školu...

Ale samozřejmě by to chtělo trochu více odborné diskuse na téma škola a moderní technologie. Protože zatímco o rušivém působení mobilů jak během vyučování, tak o přestávkách asi není sporu, důležitý hovor nás čeká na podobné, ale vlastně opačné téma. Nakolik integrovat moderní komunikační a digitální technologie do výuky.

Před takovými čtyřmi lety jsem hovořila se skupinou lidí, kteří toužili přivést do českých škol během výuky tablety. Rovnou říkám, nezdálo se mi to. Tehdy právě českým školstvím bouřilo několik afér s kyberšikanou, na facebooku kolovaly nahrávky učitelů s rádoby vtipnými komentáři žáků. Přijít do té atmosféry s představou, že moderní výuka by měla stavět na využití tabletů, to mi připadalo jako přilévání benzínu do ohně.

Ale už uplynulo hodně vody a spoustu věcí se podařilo zvládnout. A tak mi připadá, že možná teď je ta správná chvíle začít hovořit o tom, jak posílit roli informačních technologií ve školství – od mateřských školek až k maturitám. Neboť pokud je mi známo, tak vysoké školství s tím problém určitě nemá.

Existují návrhy, jak dostat tablety do škol a jak s jejich pomocí udělat výuku zajímavější, názornější a především efektivnější. A to je – podle mého klíčové: Efektivnější. Když budeme mít hromady moderních přístrojů, ale nebudeme mít vhodné programy, výukový software, který umožní pracovat žákům úspěšněji a s lepším dopadem na jejich vědomosti, pak je to celé samozřejmě k ničemu. Jen to bude stát obrovské peníze.

Mám takovou představu, jak bych si jako učitelka uměla představit digitalizaci školy. Žáci mají na svých tabletech a učitel na interaktivní tabuli schéma (třeba) bitvy u Waterloo. A spolu mohou nejen sledovat její průběh, ale také vytvářet alternativní historii, vidět uniformy a používané zbraně... Ano, to je výuka, která by mohla přinést opravdu významný pokrok.

O digitálních technologiích platí to stejné, jako o ohni – dobrý sluha, ale špatný pán. Chytře zavedené chytré přístroje mohou určitě neuvěřitelně pomoci pedagogům a mohou také opravdu významným způsobem zlepšit efektivitu výuky. Ale musíme tomu dát správný obsah, správný náboj, ideu, nejen technologie a přístroje.

Jsou tu projekty a výzkumy, které mohou ukázat správné cesty. Běží projekt společnosti EDULAB, řada lidí se zabývá přemýšlením o tom, jak digitalizovat školu správně. A dříve nebo později k tomu i dojde. Tyto technologie se za posledních několik let (ono je to vlastně sotva dvacet) staly tak integrální součástí našich životů, že škola tomu nemůže uniknout. Ony tomu nemohou uniknout ani ty mateřské školy.

Ale určitě bych se moc a moc přimlouvala za to, aby to neznamenalo, že zahodíme tužky, papíry a pastelky, že vyházíme dřevěné hračky, knížky. Naopak – ono to bude pro pedagogy a hlavně pro rodiče znamenat přesně něco opačného. S tím, jak technologie zabírají stále více našeho času, tak musíme o to lépe využívat ten zbylý ke společným zážitkům a k emocím.

Psáno pro blog.idnes.cz

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama