Mgr. et Mgr. Adam Vojtěch, MHA

  • BPP
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,7. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

22.07.2021 18:22:00

Prodloužení věkové hranice pro úhradu umělého oplodnění z 39 na 40 let

Prodloužení věkové hranice pro úhradu umělého oplodnění z 39 na 40 let

Projev na 14. schůzi Senátu dne 21. 7. 2021 k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákon

 Děkuji, jsem rád, že po čase mohu být u vás v Senátu, jsem také rád, že mohou uvést z mého pohledu naprosto zásadní novelu zákona o veřejném zdravotním pojištění a dalších souvisejících zákonů. Tento návrh zákona je jednou z nejrozsáhlejších novelizací tohoto zákona za poslední roky, má za cíl přispět ke zlepšení fungování systému veřejného zdravotního pojištění hned v několika oblastech.

Návrh obsahuje zejména novou úpravu přezkoumávání podmínek pro úhradu zdravotních služeb. Tato úprava sjednotí proces rozhodování zdravotních pojišťoven, zrychlí řízení a zlepší procesní postavení pojištěnců. To je také důvod, proč je tato novela občas nazývána jako správní novela.

Z dalších oblastí mohou připomenout zvýšení dostupnosti vysoce inovativních léčivých přípravků a léčivých přípravků pro vzácná onemocnění, kterého má být dosaženo úpravou pravidel pro vstup léčivých přípravků a potravin pro zvláštní lékařské účely do systému úhrad z veřejného zdravotního pojištění nebo zvýšení dostupnosti zdravotnických prostředků, a to prostřednictvím aktualizace úhradových skupin zdravotnických prostředků předepisovaných na poukaz, aktualizací úhradové regulace ortodontických výkonů a stomatologických a ortodontických výrobků.

Návrh obsahuje i úpravy dalších oblastí veřejného zdravotního pojištění, které vycházejí z aplikační praxe. Mezi tyto oblasti patří například prodloužení věkové hranice pro úhradu umělého oplodnění z 39 na 40 let, tak jak se shodla i odborná skupina na ministerstvu zdravotnictví, nebo rozšíření okruhu osob, které mohou pacientům indikovat domácí péči, stejně tak v návrhu je řešeno rozšíření kompetencí všeobecných sester, zejména pracujících v domácí péči, pokud jde o preskripci zdravotnických prostředků, a celá řada dalších oblastí.

Co se týká dopadů návrhu zákona na systém veřejného zdravotního pojištění, byly původně v rámci znění, které bylo schváleno vládou, odhadovány na zhruba 350 milionů korun v prvním roce účinnosti a v nižších stovkách milionů v letech následujících. Na druhou stranu musím říci, že v této oblasti, zejména těch léků na vzácná onemocnění, velmi drahých léků, by tento návrh zákona měl přispět k vyšší efektivitě, protože v tuto chvíli pacienti, pokud se chtějí dostat k těmto velmi nákladným lékům, nemají většinou jinou možnost než jít skrze tzv. § 16 zákona o veřejném zdravotním pojištění a individuálně žádat svou zdravotní pojišťovnu o úhradu. To je, proč také tento návrh předkládáme, tak abychom odbourali tyto individuální žádosti a nastavili jsme systém, tak, aby dané léky standardně vstupovaly do systému veřejného zdravotního pojištění, podléhaly revizím ze strany Státního ústavu pro kontrolu léčiv, tím pádem jsme drželi ceny těchto léků takzvaně na uzdě.

Je pravdou, že v rámci projednávání v Poslanecké sněmovně byly přijaty některé pozměňovací návrhy, které vedou k určitému zvýšení nákladů v řádu několika desítek milionů korun ročně. Jedná se například o zvýšení úhrady tzv. bionické protézy nebo rozšíření nároku pojištěnce na některá nepovinná očkování.

Vzhledem k tomu, že v uplynulých měsících došlo k významnému navýšení platby za státní pojištěnce, kdy to navýšení samozřejmě se předpokládá i v příštím roce, tak by systém veřejného zdravotního pojištění tyto zvýšené náklady měl bez větších problémů absorbovat. Mezi další oblasti, které byly do návrhu inkorporovány v rámci projednávání v Poslanecké sněmovně, patří zejména legislativní vymezení center duševního zdraví, center vysoce specializované zdravotní péče pro pacienty se vzácným onemocněním, urgentních příjmů nebo screeningových pracovišť a pacientských organizací.

Na půdě Senátu byl návrh projednán výborem pro sociální politiku, výborem pro zdravotnictví a ÚPV. ÚPV nepřijal k návrhu žádné usnesení, výbor pro sociální politiku přijal k návrhu pozměňovací návrh týkající se úpravy center duševního zdraví, tatáž úprava je také v části pozměňovacího návrhu výboru pro zdravotnictví. Za ministerstvo zdravotnictví s ní mohu vyslovit souhlas.

Dále je součástí usnesení výboru pro zdravotnictví řada dalších návrhů, jako například rozšíření okruhu očkování proti meningokokovým infekcím, s pozměňovacími návrhy přijatými výborem pro zdravotnictví souhlasím.

Vážený pane předsedo, vážené paní senátorky, vážení páni senátoři, návrh, který předkládám, má přispět a má tuto ambici, myslím si, že jednoznačnou, zlepšit fungování veřejného zdravotního pojištění ve prospěch pojištěnců. Děkuji proto za možnost tento návrh tedy s vámi debatovat, jsem připraven případně odpovědět na vaše dotazy. Děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama