Petra Rédová Fajmonová, BSc.

  • BPP
  • Jihomoravský kraj
  • krajská zastupitelka
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 4,8. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

16.06.2025 12:45:22

Maturity jako volební téma-CERMAT pod palbou, politici slibují změnu

Maturity jako volební téma-CERMAT pod palbou, politici slibují změnu

A proto se ptám: po tom všem, čím tyto děti prošly během covidu – online výuka, izolace, ztráta motivace, psychické potíže, je vážně chceme dál trýznit státní maturitou řízenou zkostnatělým úřadem, který není schopen sebereflexe?

Státní maturity se po letech staly opět jedním z hlavních volebních témat. To, co mělo být důstojným zakončením středoškolského studia, se dnes proměnilo v symbol stresu, byrokracie a neefektivity. Kritika se hromadí nejen od studentů a učitelů, ale i ze strany politiků  a ti letos slibují zásadní změny. Někteří mluví o reformě, jiní rovnou o zrušení státní části maturitní zkoušky. V ohnisku této bouře stojí organizace CERMAT.
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, známé jako CERMAT, bylo zřízeno v roce 2006 jako přímo řízená organizace Ministerstva školství. Jeho hlavním úkolem bylo zavedení státní maturity a zajištění jednotných přijímacích zkoušek. Realita? Dnes je CERMAT terčem ostré kritiky. Co je mu vyčítáno?
Nadměrná byrokracie a odtrženost od školní praxe. Učitelé i ředitelé dlouhodobě kritizují, že CERMAT diktuje požadavky shora bez diskuse s terénem.
Chyby v testech – nejednoznačné otázky, problematické formulace, technické problémy. Studentům jde často o budoucnost, CERMAT se ale k chybám staví neochotně a netransparentně.
Stres a demotivace studentů - místo toho, aby maturita ověřovala smysluplné kompetence, stává se často testem schopnosti „učit se na testy“.
Uzavřenost a absence vývoje-zatímco moderní pedagogika směřuje k individualizaci a podpoře kritického myšlení, CERMAT zůstává zakotven v rigidním modelu standardizovaných testů.
 Píšu to i jako matka. Moje dítě letos maturovalo. Patří mezi premianty školy, měl výborné známky, byl zodpovědný a připravený. A přesto jsem viděla, v jakém byl stresu a tlaku a nejen on, ale i jeho spolužáci. Kvůli jednomu testu, kvůli několika špatně položeným otázkám, kvůli systému, který se tváří spravedlivě, ale v praxi selhává.
 A selhává opakovaně. Spousta dětí letos neodmaturovala právě kvůli chybám a zmatkům v testech. Ne proto, že by byly hloupé nebo líné, ale proto, že systém je nastavuje na neúspěch.
A proto se ptám: po tom všem, čím tyto děti prošly během covidu – online výuka, izolace, ztráta motivace, psychické potíže, je vážně chceme dál trýznit státní maturitou řízenou zkostnatělým úřadem, který není schopen sebereflexe? Tohle není o vzdělávání. Tohle je o moci, byrokracii a bezohlednosti.  Tlak na změnu přichází i z politických kruhů  a napříč spektrem. Jaké jsou návrhy?
ANO (Robert Plaga) Navrhuje tzv. adaptivní testy, které by se přizpůsobovaly úrovni každého studenta, podobně jako v některých zemích OECD. Zachovalo by se výstupní minimum, ale zmizela by jednotná „laťka“.
STAN (Jan Berki)Chce časově rozložit maturitu, části by se dělaly už během studia. Například jazyk by mohl být ověřen certifikátem, nikoli testem od CERMATu.
ODS (Renáta Zajíčková) Prosazuje dvoustupňovou maturitu – odbornou a akademickou. Ta by reflektovala odlišné vzdělávací dráhy (gymnázium vs. učební obory).
Hnutí Motoristé (Miroslav Krejčí) Navrhuje nahradit státní část průběžným hodnocením, které by více odpovídalo reálným výsledkům žáka během studia, nikoli jen jednomu testovému dni. 
 Otázkou zůstává, zda skutečně dojde k reformě, nebo zůstane jen u předvolebních slibů. Jedno je však jasné, současný model státních maturit je přežitý. Místo aby vzdělávání motivoval, vytváří tlak, zklamání a neefektivní systém, který neodpovídá potřebám 21. století.
 Pokud politici své sliby naplní, CERMAT v současné podobě zřejmě končí. A spolu s ním i iluze, že testovaná znalost rovná se vzdělanost.
 
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama