RNDr. Pavel Poc

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,58. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

02.10.2010 9:53:25

Lobby zvítězila, emise budou vyšší

Lobby zvítězila, emise budou vyšší

Výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu schváli vyšší emisní limity pro lehká užitková vozidla než původně Evropská komise předpokládala.

Vyšší emisní limity pro lehká užitková vozidla než původně předpokládala Evropská komise schválil Výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu (ENVI). Pravicoví poslanci tak vyhověli nátlaku lobby velkých automobilových výrobců. Ti požadovali limit až o desítky gramů vyšší.


"V podstatě jim ale nešlo o nic jiného než aby si zachovali pokud možno co nejvyšší zisky," říká český poslanec Evropského parlamentu a člen výboru ENVI Pavel Poc (S&D), kterého rozhodnutí výboru silně zklamalo, stejně jako prosazená výše limitů v podobě 140 gramů CO2 na kilometr.

Jak socialisté tak zelení přitom při jednání jednoznačně podporovali návrh Evropské komise, který měl snížit emise na úroveň 135 gramů CO2 na kilometr do roku 2020. V současné době totiž pro lehká užitková vozidla, na rozdíl od osobních nebo nákladních aut, žádné limity nejsou.

"Už návrh Komise byl přitom kompromis," říká Poc s tím, že vedle snížení objemu emisí by takový limit měl vliv také na postupné zavádění úspornějších agregátů do vozidel a tím pádem i snižování spotřeby fosilních paliv.

Plán který vidí ve snížení emisí z LCV důležitou součást celkové strategie snižování emisí CO2, zdůrazňuje výhody menší spotřeby pohonných hmot, a který má podporu výboru ENVI, komise, SD, malých a středních výrobců LCV i zájmových skupin včetně Greenpeace. Naopak proti se postavili poslanci EPP, ECR a ALDE, kteří podpořili návrhy velkých výrobců automobilů. Z nich někteří, jako například Daimler, požadovali dokonce limity na úrovni 160 gramů CO2 na kilometr.

Zástupci automobilek mají přitom vždy stejné argumenty: nižší limity jsou nerealizovatelné a ohrozí celé automobilové odvětví. "Opět se ale ukázalo, že pro hlasování pravice je důležitějším impulsem lobbing než věcná podstata návrhu. Podle mého názoru to prostě automobilová lobby zkouší jak jen to jde - doufá, že se přísné legislativě bude moci vyhnout. Ve skutečnosti je ale plně schopná nařízení splnit. Bez ambiciózní legislativy navíc nebude mít průmysl žádnou motivaci emise snižovat," poukazuje český europoslanec na reálné pozadí hlasování.

Kompromis, na kterém se dohodly levicové strany v parlamentu (SD, GUE/NGL a GREENS/EFA) přitom měl širokou podporu nejen ve výboru ENVI, ale také v neziskových organizacích, v menších a středních firmách i mezi odborníky na dané téma. Na druhou stranu jediný, komu vyhovuje pravicový návrh je právě automobilový průmysl.

Poslanci SD, GUE a GREENS se proto rozhodli v pětiminutové pauze před závěrečným hlasováním nevyjádřit podporu zpravodajovi EPP Martinu Callananovi a jeho návrhu zprávy o výkonnostních normách pro lehká užitková vozidla.

To se projevilo při konečném hlasování ENVI - návrh zprávy jako celek podpořilo 31 europoslanců, ale 25 bylo proti a 2 se zdrželi hlasování.

Pro návrh legislativního usnesení hlasovalo 32 europoslanců, 25 bylo proti a jeden se zdržel hlasování.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 1 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama