Radim Turek

Kandidát ČSSD č.10 v Moravskoslezském kraji
  • ČSSD
  • Moravskoslezský kraj
  • zastupitel města
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -2,57. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

13.10.2013 20:20:42

Turek(ČSSD): Úředníci škrtí ekonomiku nejen na Ostravsku

Turek(ČSSD): Úředníci škrtí ekonomiku nejen na Ostravsku

Na řadě míst hrozí propouštění a růst nezaměstnanosti. Některé úřady to nechává zcela v klidu. Musíme to změnit, má-li mít politika smysl.

Velký počet nezaměstnaných a hrozící propouštění z práce děsí většinu lidí na severní Moravě. Region trápí špatná ekonomická situace v OKD, hutnictví, průmyslu i v navazujících odvětvích. Vyřešit to mají nové investice. Stát hovoří o nutnosti investic v budoucnu, hospodařit však nedovede ani s investičními prostředky, které má k dispozici nyní. Díky liknavosti Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) leží ladem desítky miliard korun, které by mohly proudit do ekonomiky. Jenže neproudí. Úředníci posuzují zakázky nepřiměřeně dlouho. Měsíce i roky. Mezitím se nestaví, nevyrábí, nedodává. Podle aktuálních informací na ÚOHS čekají na rozhodnutí zakázky za 53 miliard korun. Tyto prostředky, pokud by se dostaly do ekonomiky včas, by mohly uchovat či vytvořit mnoho pracovních míst.

Zásadním problémem je délka rozhodování ÚOHS. Úřad nedodržuje lhůty stanovené správním řádem. Lhůty v prvostupňovém řízení jsou často o 3 až 4 měsíce delší, než ukládá zákon. Navíc v případě změny rozhodnutí obvykle dochází k vrácení na úroveň prvního stupně a tím opět k několikanásobnému prodloužení rozhodování. A to přesto, že zákon předsedovi umožňuje rozhodnutí změnit a rozhodnout definitivně. Taková řízení se pak prodlužují až na několik let a plnění veřejné zakázky se může v okamžiku pozdního rozhodnutí stát bezpředmětným. A často se to stává.

Dodavatelské firmy a zaměstnanost škrtí nejen neschopnost úřadu pro dohled nad veřejnými zakázkami jednat včas. Díl viny nese i ministerstvo pro místní rozvoj,  zodpovídající za zákony, které zpožďování zakázek  umožňují. Složitý, nedopracovaný, nedomyšlený a nepraktický zákon o veřejných zakázkách pochází z jeho dílny.

Inspiraci pro napravení této situace však není třeba hledat daleko. Stačí se podívat na sousední Slovensko. V sociální demokracií prosazené novele zákona je zakotveno, že pokud úřad nerozhodne do 30 dnů od doručení kompletní dokumentace, nastává tzv. fikce rozhodnutí. A má se za to, že se podané námitky zamítají. Dalším užitečným opatřením, které nabízí slovenská právní úprava, je možnost zadavatele požádat úřad o předběžné stanovisko k zadávacím podmínkám před zahájením vlastního zadávacího řízení. Využití slovenského příkladu by výrazně usnadnilo a zlevnilo možnosti čerpání prostředků z evropských fondů zejména v menších městech a obcích, které nemají dostatečný odborný aparát k veřejnému zadávání a musí si najímat drahé externí služby advokátních kanceláří či poradenských společností. I jejich služby jsou však často sázkou do loterie a nedokážou garantovat zákonný postup ve smyslu mnohdy velice různorodé rozhodovací praxe ÚOHS.

Pokud sociální demokracie uspěje v nadcházejících volbách, musí se zasadit nejen o to, aby se do ekonomiky dostaly potřebné investice, ale i o to, aby se tam dostaly včas. Staré známé anglické přísloví „čas jsou peníze“ platí v době ekonomických turbulencí dvojnásob. U nás doma na severní Moravě zcela určitě.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout