Sociální demokracie

Svoboda, solidarita, spravedlnost.
  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,54. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

21.11.2011 17:06:18

Chládek: Plošné testování žáků 5. a 9. tříd je nepřipravené

Chládek: Plošné testování žáků 5. a 9. tříd je nepřipravené

Sociální demokracie vnímá plán ministra školství Josefa Dobeše na plošné testování žáků a žákyň 5. a 9. tříd základních škol jako velmi chaotický projekt s nejasnou vizí, cílem a financováním.

  Normal 0 21 false false false CS X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Musím přiznat, že dnešní tiskovou konferencí vnesl ministr Dobeš do celé věci více otazníků, nežli odpovědí. 

Žáci, žákyně, pedagogové, ale i celá odborná veřejnost tak stále marně čeká na jasnou odpověď, k čemu vlastně budou tyto testy na základních školách sloužit. Zda to bude pouze k poskytnutí zpětné vazby nebo ke zpracovávání kvalitativních žebříčků škol? Zda nedojde k faktické kastaci dětí, jak ji navrhl ministrův poradce Václav Klaus ml. a vůči které se Josef Dobeš nijak neohradil, naopak ji přivítal?

Jako stínový ministr školství proto důrazně varuji, že pokud se testování bude odrážet do jakýchkoli veřejných žebříčků, které budou spojeny i s financováním škol, stane se to, co ukazují zkušenosti ze zahraničí: testované předměty jsou vyzdvihovány zcela na úkor ostatních – netestovaných předmětů. Děti budou sice umět pracovat s testy všeho druhu, nicméně kvalitu jejich vzdělání to nijak nezvedne. Je to jako s testy IQ – čím častěji test opakujete, tím „vyšší“ IQ máte, v žádném případě to ale neznamená, že jste fakticky chytřejší.

Vzhledem ke zkušenostem s více než ročním působením ministra Dobeše se však obávám druhé varianty – tedy, že se testování stane prostředkem ke kastaci dětí a „buzeraci“ jednotlivých škol. Zkušenosti totiž hovoří za vše - v případě státní maturity totiž také Josef Dobeš nejdříve říkal, že se bude jednat pouze o zpětnou vazbu, aby následně s velkou pompou představil žebříček „kvality“ škol, jehož ministerská interpretace vykazovala velké nedostatky a manipulace. 

Jako stínový ministr školství proto vyjadřuji hluboké obavy z nového projektu ministra Dobeše, který opětovně vykazuje vážné nedostatky a nese s sebou velká rizika pro oblast českého školství. ČSSD není proti způsobu testování, které budou sloužit coby zpětná vazbou. Je pro nás ale nepřípustné, aby se toto testování zvrhlo v podivnou kastaci dětí již v 5. třídě tak, jak ministrovi doporučoval Václav Klaus ml.  

Marcel Chládek, stínový ministr školství za ČSSD

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama