JUDr. Alena Schillerová, Ph.D.

  • ANO 2011
  • Jihomoravský kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,13. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

12.08.2020 16:24:55

Dojde tak ke zjednodušení a zpřehlednění daňového systému

Dojde tak ke zjednodušení a zpřehlednění daňového systému

Projev na 26. schůzi Senátu dne 12. 8. 2020 k návrhu zákona, kterým se ruší daň z nabytí nemovitých věcí

Děkuji za slovo, pane předsedo. Dámy a pánové, dovolte mi představit vám návrh zákona, kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů, a mění a zrušují další související právní předpisy.

Návrh je poměrně jednoduchý, spočívá ve zrušení daně z nabytí nemovitých věcí a zároveň tedy v navazujících úpravách zákona o dani z příjmů, v důsledku čehož dojde ke zjednodušení a zpřehlednění daňového systému. K faktickému zrušení daně z nabytí nemovitých věcí, ve znění přechodných ustanovení, dojde zpětně k 31. březnu 2020. Z takto rozhodného dne vyplývají následující důsledky.

Daňové povinnosti, u kterých lhůta pro podání daňového přiznání uplynula v tento rozhodný den nebo později, zaniknou ze zákona. Jedná se tedy o nabytí vlastnického práva k těm nemovitým věcem, u nichž provedení vkladu do katastru nemovitostí došlo v prosinci roku 2019 a později, nebo pokud nemovitá věc není evidovaná v katastru nemovitostí, tak k nabytí vlastnického práva došlo v prosinci 2019 a později.

V současné době je účinný generální pardon ministryně financí, tedy můj, takže poplatníci, kteří ze zrušení budou benefitovat, již dnes daň z nabytí nemovitých věcí nemuseli platit. Pokud ji ale přesto zaplatili, někdy občas takový e-mail dostanu, bude jim vrácena standardním postupem pro vrácení vratitelného přeplatku v momentě, kdy zákon bude účinný, tzn. pak budou moci podat žádost, běží lhůta pro vrácení vratitelného přeplatku.

Jako přínos zrušení daně z nabytí nemovitých věcí se předpokládá růst investic do nemovitých věcí z důvodu snížení pořizovacích nákladů, což doufáme, že povede k oživení trhu s nemovitými věcmi, a navýšení příjmů státu z ostatních daní. Samozřejmě, že dopad fiskální je v průměru, letos to bude kolem 10 mld. Kč, záleží, kdy dojde, už vlastně počítáme s tím termínem k 31. březnu, ale v běžném roce je to zhruba plus minus 13 mld. Kč, nicméně část peněz, které lidé získají navíc, tak se vrátí tím, že je utratí, vrátí se to multiplikací na DPH, na dalších daních.

Samozřejmě chci připomenout, že daň z nabytí nemovitých věcí je jedna velká daňová výjimka. Je to daň, kterou dnes platí v podstatě fyzické osoby, platí ji občané, právnické osoby dnes zcela legálním způsobem tuto daň obejdou tím, že si převedou obchodní podíl. Roky jsme se zaobírali tím, jak to vyřešit, a vždycky jsme narazili na ústavou daná určitá omezení, takže to bylo neřešitelné, roky je prolobována výjimka v tomto zákoně developery, že pokud se to týká novostaveb, tak tam je osvobození ze zákona, takže de facto jenom občan, který si koupí stavbu, která není novostavbou nebo pozemek, tuto daň platí.

Je pravdou, že jsem se vždycky bránila tomu, aby tato daň byla zrušena, protože výpadek 13 mld. Kč nebyl zanedbatelný, nicméně jsme v době hluboké hospodářské recese a oživení a poskytnutí určité likvidity občanům je tady namístě.

Co se týká souvisejících změn zákona o daních z příjmů, přijetím pozměňovacího návrhu Poslaneckou sněmovnou došlo ke změně vládního návrhu v části týkající se navrženého zrušení odpočtu úroků z úvěru na zajištění bytové potřeby. Navrhovala jsem, a vládou to tak prošlo, aby součástí této úpravy byl takový balíček, kde se zruší další z daňových výjimek, protože jich máme velké množství, a o každou, kterou navrhnu na zrušení, tak se svede obrovský boj, stejně tak jako o tuto. Navrhovala jsem, aby se zrušila možnost odečtu úroků z úvěru jako jakási výjimka, která je dnes v zákoně. Na vládě jsme se dohodli, že by to platilo od 1. ledna 2022, tzn. na všechny smlouvy o úvěru, uzavřené po 1. lednu 2022, tzn., že všechny smlouvy 25 let, 30 let by doběhly. V Poslanecké sněmovně, aniž tomu cokoliv nasvědčovalo, ale to je politická realita, prošel o jeden hlas opoziční pozměňovací návrh, který bohužel nebyl dokonalý, protože opoziční poslanec nevyužil možnosti, kterou běžně ministerstvo financí dělá a nabízí i opozičním poslancům, zpracování takového pozměňovacího návrhu, protože nechceme nikdy riskovat to, že nám projde nějaký technický nebo i legislativní nebo věcný paskvil, takže i když velice často vyslovím nesouhlas s takovým pozměňovacím návrhem, tak ho dost často, pokud o něj má zájem takovýto poslanec, připravujeme na ministerstvu financí, protože tam je expertní tým, který samozřejmě tu problematiku ovládá, což je logické, dělají to roky. Toto se tedy nestalo, nic nenasvědčovalo tomu, že pozměňovací návrh projde, protože on nebyl doporučen ani garančním rozpočtovým výborem, prošel nám tedy paskvil, neprovázaný na celé znění zákona, věcně snižuje tu částku zastropování odečtu úroků z 300 tisíc na 150 tisíc, ale má celou řadu legislativních nedostatků. Včera jsme o tom debatovali na hospodářském výboru, předpokládám, že o tom ještě bude řeč, tak nebudu teď předbíhat, abych zase neudělala nějakou procesní chybu z pohledu jednacího řádu Senátu, jak se mně občas podaří.

Samozřejmě rozumím tomu, že pokud by prošel návrh s těmito chybami, tak by to asi nebylo v pořádku, byli jsme připraveni to opravit v daňovém balíčku 21, který je teď po prvním čtení v Poslanecké sněmovně, ale chápu legitimní postoj, který včera prošel na hospodářském výboru, že je na místě. I když to tedy Senát, nebudu předjímat, ale je pravděpodobné, že to vrátí s ohledem na stanovisko hospodářského výboru, tak se lidé nemusí o nic bát, to bych chtěla zdůraznit, protože platí generální pardon ministryně financí, že do konce roku je odložena jakákoliv splatnost, povinnost podat daňové přiznání.

Takže i kdyby to hlasovala Poslanecká sněmovna v září, tak se těm lidem nic neděje, protože jsme v tom generálním pardonu. To bych chtěla ještě připomenout.

Druhou věcí, která v tomto minibalíčku je, je prodloužení časového testu pro daň z příjmů při prodeji nemovitých věcí. Dnes máme situaci v zákoně o dani z příjmů takovou, teď prosím, to, co teď řeknu, se netýká nemovitostí, kde má občan trvalé bydliště. Pokud máte trvalé bydliště v nějaké nemovitosti, tu nemovitost prodáte, časový test pro osvobození je dva roky. Děkuji, pane... My se tak na sebe koukáme, že to říkám dobře, dva roky... Ale pokud má občan jakoukoli další nemovitost, kde nemá trvalé bydliště, druhý, třetí, čtvrtý, pátý až třeba třístý byt, jsou i takoví, tak potom ten časový test je pět let. Pokud on po pěti letech tu nemovitost prodá, tak ten rozdíl mezi nabytím a tím, co získá po těch pěti letech, je osvobozen.

My jako vláda jsme navrhli prodloužit tento časový test na deset let. Od toho si slibujeme, že by se investiční byty mohly větší mírou dostat k občanům, kteří je opravdu chtějí na použití bydlení. Myslíme si, že časový test pěti let nemá žádné opodstatnění, takže deset let. Ale samozřejmě zase zdůrazňuji, týkalo by se to převodů po 1. lednu 2021, kdy je nastavena účinnost. Tzn. že všechny dosavadní nemovitosti, které dnes občané vlastní, pokud je získali před tímto dnem, tak by dojeli v tom režimu pětiletého testu. A až převody po 1. lednu 2021 by měly test desetiletý.

To je celé, takovýto jednoduchý minibalíček, ale myslím si, že velmi významný. Děkuji vám za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama