Bc. Markéta Gregorová

Pro kontakt použijte marketa.gregorova@europarl.europa.eu.
  • Piráti
  • europoslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -2,72. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

28.05.2021 11:30:00

Kontrola na sítích patří uživatelům. Návrh Komise jde správným směrem

Kontrola na sítích patří uživatelům. Návrh Komise jde správným směrem

Doporučení pro internetové platformy, která vydala Evropské komise, jdou správným směrem. Tvrdí to pirátská europoslankyně Markéta Gregorová. Podle ní je potřeba, aby se směr návrhů udržel a nenarušoval svobodu slova.

Pokyny pro aktualizaci dobrovolného Kodexu zásad boje proti dezinformacím na Facebooku a dalších sítích se snaží zkvalitnit ověřování faktů, omezit ziskovost dezinformací a vrátit kontrolu samotným uživatelům.

„Největší radost mi učinila sekce snažící se o vrácení části kontroly nám, uživatelům. Já to nazývám emancipace uživatele. Návrhy se snaží o tvorbu nástrojů, aby lidé mohli činit informovaná rozhodnutí a nebyli v online prostoru vláčeni algoritmy,“ hodnotí část kodexu Gregorová. Algoritmy i nastavení zobrazování obsahu mají za cíl udržet uživatele na sítích co nejdéle, což je podle Gregorové živná půda pro senzacechtivé a hlavně dezinformační zprávy.

Komise se také soustředí na tzv. bezpečný design, tedy takový, v němž se dezinformace šíří obtížněji. „Možností je spousta - například aby si uživatel mohl nastavit zobrazování příspěvků podle toho, kdy byly přidány a nikoliv podle takzvané relevance, která ho zavírá do informační bubliny,“ vysvětluje europoslankyně. „Kvalitní design pak také o lidech teoreticky nemusí sbírat tolik osobních dat, a tedy ani dezinformátoři nezacílí tak přesně svou reklamu,“ dodává Gregorová.

Právě finanční aspekt kodexu a reklamy jsou podle Gregorové dalšími pozitivními body. „Dezinformace jsou byznys pro mnoho lidí. Ty nezajímá, co to způsobuje naší demokracii nebo i konkrétním lidem - hlavně, že se peníze točí. Když jim platformy svým nastavením neumožní dezinformace monetizovat, zmizí jim velká část příjmů i motivace v takovém byznysu pokračovat,“ upozorňuje europoslankyně.

Neméně důležitým bodem je pak důraz na politickou reklamu. „Kodex počítá třeba s větší transparentností autorů a plátců reklam. Mají se také omezit rizika spojená s cílením na úzké skupiny lidí dle konkrétního profilu, tzv. micro-targetingem“ dodává Gregorová. Právě tomu se věnuje také připravovaný akt o digitálních službách, na kterém v současné době pracuje Evropský parlament. Do budoucna se tak počítá, že se některá pravidla ukotví legislativně a v případě jejich nedodržení budou hrozit platformám sankce.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama