PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D.

Místopředseda vlády pro digitalizaci
  • Piráti
  • místopředseda vlády
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,8. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

27.09.2022 17:15:00

Máme další roky na to, abychom podporu nízkoemisních vozidel lépe řešili

Máme další roky na to, abychom podporu nízkoemisních vozidel lépe řešili

Projev na 35. schůzi Poslanecké sněmovny 27. září 2022 k zákonu o podpoře nízkoemisních vozidel

Já vám děkuji za slovo. Já bych pouze krátce chtěl k programu a k již zařazeným bodům.

Na pořadu této schůze je zařazen také ten sněmovní tisk 160. To je zákon o podpoře nízkoemisních vozidel a já bych si dovolil apelovat na všechny kolegyně poslankyně a poslance, aby se tento zákon projednal, abychom umožnili co nejrychlejší projednání, a to z jednoduchého důvodu. Ten implementační deficit v případě tohoto zákona, to, že ten zákon není schválen, je již tak velký, že nám skutečně bezprostředně hrozí řízení před Soudním dvorem EU.

Ten zákon tady byl předložen v minulém volebním období, ale bohužel minulá vláda nezajistila jeho přijetí a ta transpoziční lhůta, kdy má být tedy tento zákon součástí legislativy v České republice, uplynula už 2. srpna 2021. Já chápu, že vůči tomuto zákonu zaznívá kritika, protože současné ceny elektřiny jsou enormní. Ale podmínky tohoto zákona bude třeba v tom prvním období plnit až na konci roku 2025. To už může být ta energetická situace úplně odlišná. Zatímco si energii umíme vyrobit elektrickou, tak ropu, benzin, naftu si vyrobit tak úplně neumíme. (Zaznívá gong.) A tam jsme skutečně závislí na tom, že toto palivo dostupné bude. Takže ona ta závislost čistě na fosilních palivech, což do budoucna i tento krok má měnit, může být vlastně výrazně rizikovější z pohledu té implementace.

Tady zazněla velká část připomínek, které vůči tomuto návrhu zaznívaly jak z pléna, tak i v médiích, například že od teď budou jezdit sanitky a hasičské vozy, které by musely být na baterky. To je zcela mylný výklad, to už jsme tady vysvětlili, vysvětlili jsme to na výboru, takže přijetí návrhu to skutečně nebrání. Stejně tak dopady na města provozující MHD neočekáváme jako v tuto chvíli zásadní už i kvůli tomu, že ta kontrolní doba je stanovená až na rok 2025.

My jsme dneska zrovna z Ministerstva pro místní rozvoj odeslali stanovisko pro Evropskou komisi, protože opět jsme byli urgováni, ve kterém se ještě naposledy snažíme oddálit to podání té žaloby. A pokud bude podána, tak to uložení sankce už je skutečně nevyhnutelné. Soudní dvůr už nebude přihlížet k tomu, že legislativní proces v českém Parlamentu běží. Ten prostě vyhodnotí, že implementace nebyla naplněna k 2. srpnu 2021 a to už je důvod pro uložení sankce. Určitě se mnou budete souhlasit, ať už jste z opozičních lavic, nebo z lavic vládních, že něco takového fakt není v zájmu České republiky. Prosím tedy přijměme tento zákon, projednejme ho, splňme tu implementační povinnost a máme další roky na to, abychom v případě podporu nízkoemisních vozidel ještě dále systematicky lépe řešili.

Takže pokud se ten zákon nepodaří projednat dnes, a on je zařazen na programu, proto prosím, aby nikdo nezdržoval směrem k tomuto zákonu, tak já budu samozřejmě usilovat o jeho doprojednání v nejbližším možném termínu.

Děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama