Mgr. Martina Berdychová

Místopředsedkyně hnutí Východočeši
  • BPP
  • Královéhradecký kraj
  • náměstkyně hejtmana
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,27. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

28.09.2022 21:29:00

Na obnovu Vrbenského kasáren kraj požádal o dotaci z Národního programu obnovy

Na obnovu Vrbenského kasáren kraj požádal o dotaci z Národního programu obnovy

Královéhradecký kraj podal žádost o dotaci z Národního programu obnovy (NPO) na rekonstrukci Vrbenského kasáren v Hradci Králové. Z výzvy na Rozvoj regionálních kulturních a kreativních center hodlá čerpat až 55 milionů korun.

„Národní program obnovy je jedním z několika finančních zdrojů, které by měly celkovou proměnu této budovy pokrýt. Zásadní část prostředků na tuto investici chceme získat také z dalších evropských programů. Ve Vrbenského kasárnách chceme vybudovat unikátní kulturně kreativní centrum, které bude z regionálního i nadregionálního pohledu výjimečné,“ shrnuje náměstkyně hejtmana Martina Berdychová odpovědná za kulturu, památkovou péči, cestovní ruch a sociální oblast.

Kraj chce podporu z NPO využít na stavební práce a vybavení kulturního a kreativního centra. To by mělo působit pod správou a odborným vedením krajského Muzea východních Čech.

„Možná to zní na první dojem zvláštně, proč kreativní centrum v péči muzea. Jenže, kolik lidí z deseti ví, že moderní muzeum nekomunikuje s veřejností jen formou výstav a že moderní výstavy vůbec nejsou plné vitrín a textů? Jsou zážitkové, propojují vícero oborů a témat, profesionálně vzdělávají jinou formou. Výstavnictví navíc v případě veřejných muzeí tvoří jen zlomek agendy, v případě našeho muzea jen asi jednu třetinu,“ vysvětluje Petr Grulich, ředitel Muzea východních Čech v Hradci Králové.

Počátkem letošního roku vzniklo při Muzeu východních Čech Centrum kreativního muzejnictví Královéhradeckého kraje. Toto metodické pracoviště má za úkol rozvíjet moderní formy výstavnictví, ale hlavně spolupráci mezi obory, součinnost muzeí se soukromým sektorem médii či s vysokými a středními školami. Cílem pracoviště je podporovat transformaci a modernizaci muzeí, ale také pomoci změně v jejich vnímání ze strany veřejnosti. Od poloviny letošního roku navíc platí nová mezinárodní definice muzea, která vedle tradičních úkolů muzeí v podobě sbírkotvorné, vědecké a výstavní činnosti akcentuje právě jejich další širokou společenskou roli.

„Považujeme za průkopnické řešení postavit kreativní centrum jako laboratoř nápadů, studentský trenažer, jako místo, kde mohou muzea společně tvořit s vysokými i středními školami a vzájemně se učit. Jako místo, v němž třeba designéři, herní studia, grafici, architekti, hudebníci a další specialisté načerpají inspiraci a současně předají školám a muzeím své praktické znalosti. V našem kraji je veliká koncentrace škol s uvedenými obory, a tak to může být místo, kde student získá své první praktické zkušenosti. Muzea zde získají schopnost komunikovat s veřejností jinak než dosud a tak dále. Má to být také místo, kde se otevřou taková témata jako boj proti dezinformacím, kritické myšlení, řešení ekologických a dalších celospolečenských témat, protože i to patří do činnosti muzeí, která v tom potřebují zázemí od univerzit a veřejnoprávních medií. Nové prostory určené pro kreativní centrum mají pro tyto projekty vytvořit zázemí. Činnost však pozvolna rozvíjíme už nyní“, dodává ředitel Petr Grulich.

Kreativní centrum nebude určeno jen pro odborníky, ale po přestavbě prostor ve Vrbenského kasárnách také pro nejširší veřejnost formou vzdělávacích a zážitkových kurzů, workshopů a podobných akcí.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama