doc. JUDr. Vladimír Balaš, CSc.

  • STAN
  • Hlavní město Praha
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,21. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

13.01.2023 21:24:00

30 akcí, 10 přijatých dokumentů - bilance českého předsednictví za MŠMT

30 akcí, 10 přijatých dokumentů - bilance českého předsednictví za MŠMT

Historicky druhé české předsednictví v Radě EU bylo v prosinci úspěšně ukončeno.

V rámci půlročního vedení Rady zorganizovalo MŠMT třicítku mezinárodních akcí, a to jak v Praze a v Brně, tak i v Bruselu, přičemž připravilo a vyjednalo deset oficiálních politických dokumentů. Čtyři z nich byly přijaty v rámci Rady EU pro vzdělávání, mládež, kulturu a sport (EYCS), dalších šest v rámci výzkumné konfigurace Rady EU pro konkurenceschopnost (COMPET). 

„V souvislosti s předsednickými prioritami týkajících se resortu školství se nám povedlo plně pokrýt a projednat všechna témata od školního a vysokoškolského vzdělávání přes oblast mládeže a sportu, a v neposlední řadě i výzkum a inovace. Česká republika také okamžitě po propuknutí války na Ukrajině přidala ke svým předsednickým prioritám právě pomoc Ukrajině, přičemž zprostředkovala i koordinaci členských států EU při integraci ukrajinských žáků do vzdělávacích systémů v celé EU. V této oblasti jsme za způsob zajištění aktivní výměny informací v rámci sedmadvacítky o integraci ukrajinských dětí do jednotlivých vzdělávacích systémů opakovaně dostávali pozitivní zpětnou vazbu jak ze strany členských států EU, tak od Evropské komise. Česká republika se zhostila svých úkolů jako předsednická země skutečně na výtečnou a naplnila všechny své politické ambice," zhodnotil české předsednictví v Radě EU ministr školství, mládeže a tělovýchovy Vladimír Balaš.

V oblastech vzdělávání, mládeže a sportu byly vyjednány EYCS 4 dokumenty. Jde o Závěry Rady o podpoře well-beingu v digitálním vzdělávání, Sdělení Komise Cesty ke školnímu úspěchu, Závěry Rady zaměřené na prohlubování mezigeneračního dialogu a solidarity a Závěry Rady o udržitelné a přístupné sportovní infrastruktuře.

V oblasti vzdělávání se předsednictví zaměřilo na zajištění dostupnosti kvalitního vzdělávání pro všechny. Přijatý dokument k tomuto tématu zdůrazňuje důležitost well-beingu v digitálním vzdělávání. Zatímco byli totiž žáci vybaveni hardwarem a učitelé se naučili využívat specifický potenciál digitálního vzdělávání, stranou často zůstával právě dopad na děti a žáky, a to jak na jejich sociální rozvoj, výsledky vzdělávání, nebo na prevenci kyberšikany. Právě proto zvolila Česká republika toto téma, které nutně uzavírá cyklus dokumentů k dopadu pandemie Covidu-19 na vzdělávání. V oblasti mládeže úspěšně rezonovala otázka mezigeneračního dialogu, a to oběma směry. Předsednictví zdůraznilo potenciál i sociální soudržnost při pomoci starších mladším například formou doučování, a naopak mladších starším například při používání digitálních technologií. Vedle toho se všemi tématy prolínala pomoc ukrajinským dětem, žákům, studentům a vědcům. Témata jako digitální well-being nebo mezigenerační solidarita tak dostaly nový rozměr.

„Je nezpochybnitelné, že ruská agrese musí být jednoznačně odsouzena a stejně tak, že bylo a je povinností nás Čechů pomoct ukrajinským dětem, žákům a studentům a umožnit jim pokračovat v jejich dalším vzdělávání.  Česká republika jim poskytla nejen útočiště, ale také možnost okamžitého vstupu do vzdělávacího sytému. Díky tomu mohou mladí Ukrajinci téměř kontinuálně navázat na svoje dosavadní vzdělání a neztratit tolik potřebný čas. Budou to totiž právě oni, kteří budou budovat novou Ukrajinu,“ řekl k ukončení předsednictví vrchní ředitel sekce mezinárodních vztahů, EU a ESIF na MŠMT Václav Velčovský. K odsouzení ruské agrese na Ukrajině připravilo MŠMT další dokument, a to Komenského deklaraci , kterou do dnešního dne podpořilo už osm evropských zemí.

V souvislosti s děním na Ukrajině zhodnotila české předsednictví také vrchní ředitelka sekce vysokého školství, vědy a výzkumu Radka Wildová, která už na jednání řídicí skupiny Boloňského procesu poděkovala členům skupiny za vyjádření podpory Ukrajině a vyloučení Ruska a Běloruska z boloňských struktur, ke kterému došlo na jednání ve Štrasburku v dubnu toho roku.
„Tento rok přinesl události ohrožující základní principy svobody a demokracie, na kterých je Evropský prostor vysokoškolského vzdělávání vystavěn. Vážím si toho, že členové boloňské skupiny vyjádřili jednotu a vyslali jasný signál, že demokratické hodnoty nemohou být zpochybňovány," uvedla vrchní ředitelka Wildová.

Dalších 6 dokumentů bylo přijato v rámci výzkumné konfigurace Rady EU pro konkurenceschopnost (COMPET). Konkrétně se jedná o Závěry Rady EU k výzkumným infrastrukturám, Závěry Rady EU k nové evropské inovační agendě, Závěry Rady EU na téma Widening, Doporučení Rady EU k principům valorizace znalostí a dále o Pražskou deklaraci k synergiím ve financování výzkumu a inovací v Evropě a Brněnskou deklarace k rozvoji globálního ekosystému výzkumných infrastruktur.

Kromě agendy Rady EU pro konkurenceschopnost se české předsednictví zaměřilo také na řadu dalších témat výzkumné a inovační politiky, a to včetně reakce EU na ruskou vojenskou agresi na Ukrajině či na problematiku genderově-podmíněného násilí na vysokých školách a výzkumných organizacích.

V říjnu 2022 se v Brně konala Mezinárodní konference o výzkumných infrastrukturách (International Conference on Research Infrastructures – ICRI 2022). Jednalo se o největší a nejvýznamnější konferenci výzkumné agendy programu českého předsednictví v Radě EU s takřka 500 účastníky na místě a dalšími stovkami sledujícími přímý přenos online.

A aby české předsednictví dostálo svým závazkům i v oblasti mezigeneračního dialogu, MŠMT po celou dobu podporovalo aktivní zapojení mládeže na předsednických jednáních a akcích. Jedním z důkazů byla konference “Claim the Future“ pro více než 900 lidí spolupořádaná českým předsednictvím, Evropskou komisí a Evropským parlamentem, jejíž hlavní část připravili právě mladí lidé.

Ke konci předsednictví ČR v Radě EU předal pomyslnou štafetu Švédsku, které zahájilo předsednictví v Radě EU 1. ledna letošního roku, ministr školství, mládeže a tělovýchovy Vladimír Balaš na prosincovém závěrečném zasedání výzkumné konfigurace Rady EU pro konkurenceschopnost v Bruselu.

10 přijatých dokumentů za předsednictví ČR v EU připravených MŠMT:

Závěry Rady o podpoře well-beingu v digitálním vzdělávání
Cesty ke školnímu úspěchu
Závěry Rady zaměřené na prohlubování mezigeneračního dialogu a solidarity
Závěry Rady o udržitelné a přístupné sportovní infrastruktuře
Závěry Rady EU k výzkumným infrastrukturám
Závěry Rady EU k nové evropské inovační agendě
Doporučení Rady EU k principům valorizace znalostí
Závěry Rady EU na téma Widening
Pražská deklarace k synergiím ve financování výzkumu a inovací v Evropě
Brněnská deklarace k rozvoji globálního ekosystému výzkumných infrastruktur

Prezentace k předsednictví ČR v Radě EU ZDE

Záznam tiskové konference na ČT24 zde (timecode: 41:48): ZDE

Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama