ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,88. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

11.07.2012 13:13:39

Napravení jedné křivdy nesmí vyvolat křivdy další!

Napravení jedné křivdy nesmí vyvolat křivdy další!

"Je nezbytné se s církvemi vyrovnat, ale nemělo by jít o neúměrně velkorysý dar státu církvím," říká Radek John ve svém projevu k církevním restitucím.

Normal 0 21 false false false CS X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 Vážené poslankyně, vážení poslanci,

Majetkové vyrovnání s církvemi vnímám jako velmi důležité, ovšem je třeba, aby šlo o skutečné narovnání a ne neúměrně velkorysý dar státu církvím. Proto připravily VV pozměňovací návrhy, jejich cílem je transparentnost a spravedlivé vyrovnání. Požadujeme, aby bylo jasně stanoveno, kdo je oprávněnou osobou. Požadujeme tedy taxativní vyjmenování církví a náboženských společností, kterých se tento zákon týká.

Skutečností totiž je, že církev před rokem 1948 nebyla plnohodnotným vlastníkem, protože v případě, že chtěla majetek prodat, potřebovala souhlas státní správy. To se týká například Náboženské matice, která byla založena Josefem II. jako veřejný fond a byla spravována jako subjekt veřejného práva orgánu státu. Její majetek byl tehdy zastupován finanční prokuraturou.

Z důvodové zprávy k tomuto návrhu zákona také jasně vyplývá, že stát v souvislosti s majetkovým vyrovnáním výrazně navýšil majetek katolické církve, a to tím, že se jí má vrátit i majetek, vyvlastněný na základě pozemkové reformy v roce 1918/19.

Navrhujeme opatření, že zjistí-li pozemkový úřad, že církev nárokovala majetek, který ji nenáleží, uloží ji pokutu ve výši tržní ceny neoprávněně nárokovaného majetku. V souvislost s tím navrhujeme upravit i příslušný paragraf trestního zákoníku.

Předkládaný vládní zákon říká, že oprávněné osobě stačí tvrzení typu ”jedna paní povídala” o tom, že mu nárokovaný majetek patří a stát mu ho buď musí vydat, nebo složitě dokazovat, že to není pravda. Podáváme pozměňovacího návrh, který jasně říká, že důkazní břemeno má v plném rozsahu přejít na oprávněného, neboť ten žádá o vydání a svoji žádost musí mít podloženou jasnými důkazy.

Dále navrhujeme prodloužení v zákoně uvedených lhůt proto, aby stát měl čas na dostatečné prověření údajů církví. Jedná o vydání obrovského majetku, který byl zabaven před více jak půl stoletím a je potřeba zohlednit, že dané žádosti musí být řádně ověřeny. K tomu je zapotřebí, aby lhůty byly přiměřené a nedošlo kvůli špatnému úřednímu postupu ke škodě velkého rozsahu.

Přicházíme také s návrhem na rozšíření promlčecí doby. Jedná se totiž o vracení rozsáhlého majetku, a dá se předpokládat, že tento zákon nebude mít v praxi hladký průběh a bude generovat nedostatky, kterých by mohli někteří chtít využít pro svůj osobní prospěch. Tato úprava chrání dobrou vůli státu zmírnit křivdy, které se v rozhodném období děly na právnických osobách oprávněného.

Navrhujeme rovněž takovou změnu, která zruší všechna ustanovení vedoucí k tomu, že by církve měly být osvobozeny od daně z prodeje majetku, jako tomu bylo v případě restitucí fyzickým osobám. Vláda proklamuje, že chce snižovat počet daňových výjimek a jistě proto není nutné vytvářet výjimku novou.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama