RNDr. Luděk Niedermayer

  • TOP 09
  • europoslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,3. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

29.03.2023 6:37:00

Spalovací auta – konec, nebo bez konce?

Spalovací auta – konec, nebo bez konce?

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k nepřehledné změti informací o konci aut se spalovacími motory

 Titulky o „konci" a poté „záchraně“ spalovacích motorů pomocí výjimky pro syntetická e-paliva budí hodně emocí, která podporují i mnohá politická vyjádření. Asi i ve snaze získat nějaké ty politické body či pozornost vznikla nepřehledná změť informací, ze které není snadné pochopit, k jakému rozhodnutí se státy EU vlastně dobraly. Proto jsem se z dostupných informací (to zdůrazňuji, neb EP o jednání Rady či jejich členů informován nebyl) pokusil obrázek naznačit:

Text regulace určující, že po roce 2035 se budou prodávat jen auta s nulovými (výfukovými) emisemi se po „intervenci“ Německa nemění a je schválen. Zdá se, že byla upřesněna neformální dohoda, podle které Komise předloží ve stanoveném termínu (měsíců) návrh legislativní úpravy týkající se e-paliv, který ji ukládá nezávazná část předpisu. Existují k tomu různé právní cesty, ale ve všech případech ustanovení vstoupí v platnost, až bude řádně schváleno.

Můj pohled se nemění. Využití e-paliva je z hlediska plnění klimatických cílů a technologické neutrality v pořádku, ale naráží na mnoho problémů, kvůli kterým nebude představovat cestu k dostupné osobní mobilitě. Hlavními důvody jsou vysoká cena a špatná energetická efektivita spalování. Otevření možnosti využití e-paliv v osobní dopravě vnese nejistotu do plánování vývoje automobilek o tom, jestli dále investovat do „spalováků“ či se zaměřit jen na (v budoucnosti) dominantní bateriové elektromobily, které zajistí nejdostupnější osobní mobilitu.

Zdá se mi, že Německem vyjednávaná dohoda o e-palivech, reflektující zájmy prémiových automobilek, nic pozitivního pro většinu populace, která hledá dostupnou osobní dopravu, nepřinese. V praxi bude vyžadovat doladění mnoha detailů (neb tato auta budou muset blokovat použití fosilních paliv a e-paliva budou muset být vyrobené jen z čisté energie) a zřejmě nepovede k vysokému podílu "spalováků" prodávaných po roce 2035. Zároveň ale zvýší investiční nejistotu v autoprůmyslu. Osobně jsem si myslel a myslím, že by měla platit jen pro velmi malý objem aut. Tedy pro malosériové výrobce (či malé podíly u jiných výrobců) zejména sportovních aut.

Více si přečtěte na mém blogu ZDE.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama