doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D.

  • BPP
  • ministr školství, mládeže a tělovýchovy
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,61. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

27.02.2024 15:14:00

Zjistíme úroveň češtiny u žáků cizinců

Zjistíme úroveň češtiny u žáků cizinců

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s Českou školní inspekcí připravuje šetření jazykové připravenosti žáků-cizinců základních škol.

 Cílem je identifikovat žáky s nedostatečným jazykovým vybavením tak, aby bylo možné na ně lépe zacílit finanční i metodickou podporu ministerstva.

Šetření je v tuto chvíli ve stádiu příprav, mělo by být spuštěno asi do dvou měsíců. Jeho garantem bude Česká školní inspekce, která na toto téma vloni vydala tematickou zprávu a další chystá.

"Situace z posledních dvou let nám ukazuje, jak je dostatečná znalost češtiny u žáků cizinců důležitá. Podporu jsme ukrajinským dětem poskytli ve formě výzev na pořádání jazykových kurzů, adaptačních aktivit nebo financování asistentů pedagoga. Nyní chceme zjistit, jak je tato pomoc účinná a rozhodnout se, kam ji v?budoucnu konkrétně zacílit," říká ministr školství mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek. Jen na dotační programy pro adaptační skupiny a jazykové kurzy dětí z Ukrajiny poskytlo MŠMT dosud cca 452 milionů korun. Další finanční podpora na žáky cizince šla přímo na školy.

"Chtěl bych touto cestou ještě jednou poděkovat všem pedagogům a pedagožkám i ostatním zaměstnancům a zaměstnankyním škol za to, jak během posledních dvou let zvládají zapojení dětí, žáků a studentů z jiných zemí, a to především z Ukrajiny, do našeho vzdělávacího systému. Ještě nejsme na konci této cesty, nicméně věřím, že bude nadále úspěšná," dodává ministr Bek.

Kvalitu, operativnost a smysluplnost postupu ministerstva školství při integraci a vzdělávání ukrajinských dětí, žáků a studentů průběžně oceňovalo i mezinárodní prostředí, jako je Organizace pro bezpečnost a spolupráci v?Evropě nebo Evropská komise a Evropský parlament.

S jazykovou výbavou žáků cizinců souvisí nejen překážky ve vzdělávání, ale například i případy šikany žáků cizinců ve školách. V loňském roce k rizikovému chování žáků zveřejnila zprávu Česká školní inspekce (ZDE). Podle ní počty řešené šikany na základních školách v minulých letech o něco málo vzrostly, což ale nemusí znamenat skutečný nárůst počtu případů šikany, ale právě větší schopnost škol agresivní chování identifikovat, řešit, a tím pádem i vykazovat.

K řešení šikany ve školách lze využít stávající metodickou podporu MŠMT (ZDE), pro pedagogy nabízí Národní pedagogický institut kurzy a přednášky jak šikaně předcházet, včas ji odhalit a řešit. Tématem wellbeingu a podpory duševního zdraví ve školách se MŠMT soustavně zabývá.

Ve školách a školních poradenských pracovištích působí erudovaní pracovníci, jako jsou výchovní poradci, metodici prevence a školní psychologové, kteří jsou znalí postupů při vzniku a řešení projevů šikany a kteří mají odpovídající kontakty na další odborná pracoviště. MŠMT zároveň každoročně vyhlašuje Výzvu na podporu aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování (více ZDE).

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama