Zuzana Majerová

  • Trikolora
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,16. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

21.06.2025 16:02:00

Nadřazenost našeho práva nad právem EU

Nadřazenost našeho práva nad právem EU

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k požadavku nadřazení českého práva nad právem EU

 Polský Ústavní soud vydal zásadní rozhodnutí, v němž nadřazuje polskou ústavu nad právo Evropské unie! Prosazujeme nadřazenost českého práva nad právem EU a právo občanů rozhodnout o EU v referendu.

Ti politici, kteří popírají právo občanů rozhodnout o tom, zda chtějí, nebo nechtějí být v Evropské unii, popírají demokracii. To, že jsme jednou někam vstoupili, přece neznamená, že tam musíme být na věčné časy. Pokud člověk vstoupí do nějakého klubu a přestane se mu tam líbit, má právo vystoupit.

Když lidé jednou rozhodli o vstupu do EU v referendu, nevím, proč by jim mělo být upíráno právo rozhodnout o tom, zda chtějí v EU zůstat, nebo ne. Stejně tak odmítáme, aby se právo EU nadřazovalo českému právu. V českém suverénním státě má platit a být nadřazené české právo!

Polský Ústavní soud vydal minulý týden zásadní rozhodnutí, které staví polskou ústavu nad část unijního práva v oblasti energetické politiky. Vyhověl tak stížnosti skupiny poslanců, podle nichž Evropská unie překročila své kompetence, když bez souhlasu Polska rozhodovala o klimatických opatřeních, která výrazně ovlivňují národní energetický mix – například o Green Dealu. Informovalo o tom Echo24. 

Soud konstatoval, že „článek 192 odst. 1 ve spojení s článkem 192 odst. 2 písm. c Smlouvy o fungování EU“, pokud se vykládá tak, že „vyžaduje jednomyslnost Rady pouze u opatření, jejichž prvním záměrným výsledkem je zásadní vliv na energetický mix členského státu“, je v rozporu s polskou ústavou – konkrétně s články 2, 7, 8 odst. 1, 90 odst. 1 ve spojení s článkem 4 odst. 1 Ústavy Polské republiky. 

„Výklad Soudního dvora EU zcela bezdůvodně omezuje význam výrazu zásadní vliv,“ uvedl Ústavní soud a dodal, že EU si tímto způsobem „dotvořila vlastní kompetenci“ bez souhlasu Polska. Podle soudu jde o „obcházení ústavně stanovených pravidel pro přenos pravomocí“.

Soud uznal, že Polsko vstoupilo do EU na základě lidového hlasování a členství přináší občanům výhody. Nicméně připomněl, že „členství v Unii nemůže vést k dezaktualizaci ustanovení polské ústavy, zejména článku 8, který stanoví, že ústava je nejvyšším právem Polské republiky.“

Ústavní soud tak zpochybnil právní základ celé řady evropských opatření včetně reforem emisního systému EU-ETS a tzv. Zeleného údělu (Green Dealu). Podle soudu nemůže být přijetí klimatických předpisů – které mají významný dopad na národní energetiku – založeno na běžné legislativní proceduře, jež nevyžaduje souhlas všech členských států. „Rada EU musí rozhodovat jednomyslně, pokud se dané opatření výrazně dotýká národního energetického mixu,“ zdůraznil soud!


Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama