Návrh na bezemisní taxislužbu v Praze vznikl z pokynu náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti). Ten uvedl, že právě proběhlo připomínkování daného materiálu a nyní se nachází na samém začátku transparentního rozhodovacího procesu za čisté ovzduší a pokrokovou dopravu. Informovaly o tom Novinky.
„Nyní připravujeme notifikaci souladu s evropským právem, kterou nám doporučilo ministerstvo vnitra. Souběžně pokračujeme v technickém zpracování podkladů,“ uvedl náměstek Hřib. Hotový návrh poté bude předložen Zastupitelstvu a Radě hlavního města Prahy.
Ostrou kritikou na chystané změny reagovalo Sdružení českých taxikářů (SČT), které tvoří stovky šoférů podnikajících převážně „na vlastní pěst“. Jednotně tak hájí své zájmy – například v protireakci na konkurenční tlaky struktur velkých přepravních služeb.
Jedna z hlavních námitek SČT představuje výrazně pomalejší nabíjení baterií elektroaut v porovnání s klasickou tankovací pistolí do aut na fosilní paliva. Elektrický vůz dnes běžně trvá dobít až osm hodin. Proto by si taxikáři museli nejlépe zajistit místo u rychlonabíjecí stanice, která svůj účel plní kolem 30 minut.
„Avšak i s cestou k rychlonabíjecí stanici to zabere vzhledem k jejich malému počtu průměrně jeden a půl hodiny neplacené práce. Pakliže bychom pracovali jen 21 dní v měsíci, strávíme nabíjením 31,5 hodiny, tedy více než tři směny. Za rok je to 376 hodin strávených nabíjením,“ popsal Novinkám místopředseda SČT Arnošt Drozd, který provozuje vlastní taxík už 35 let.
Další problém podle SČT tak tkví v zatím nedostatečně husté síti nabíjecích míst pro takové množství vozidel. „V Praze se rozprostírá přes 700 dobíjecích stanic s 1215 dobíjecími kabely. Pouze 63 z nich je rychlodobíjecích,“ argumentoval Drozd.