Řemeslné vzdělání, ať už učňovské nebo zakončené maturitou, je dnes daleko cennější než mnoho „kancelářských“ diplomů. Umět opravit, postavit, uvařit či vytvořit něco vlastníma rukama – to je skutečná hodnota, na které stojí náš život. Proto je nutné podporovat současné střední školy a odborné vzdělávání, které zastřešuje MŠMT a jednotlivé kraje.
Bohužel se ale objevují kroky, které tento systém obcházejí. Typickým příkladem je Klášterec nad Ohří, kde byl nově zřízen dvouletý obor „zahradnické práce“. Tento obor už přitom existuje a funguje v sousední Kadani, vzdálené pouhých 8 kilometrů. Navíc byl v Kadani určen primárně pro děti ze sociálně znevýhodněných rodin a studenty s mentálním postižením. Kraj s otevřením další stejné školy nesouhlasil, ale místní starosta si prosadil své – využil své politické kontakty v hnutí STAN a dojednal schválení přímo z MŠMT.
Argumentem byla snaha „ušetřit“ studentům cestování. Jenže právě schopnost dojet na čas do školy, najít si spoj a zodpovědně se vrátit domů je klíčovou životní zkušeností, která patří k osamostatnění v 15 letech. Navíc je zřejmé, že do nového oboru se přihlásilo jen minimum řádných studentů, přičemž převážná část tvoří dospělí lidé v rámci doplňkového vzdělávání. Opravdu neumí cestovat ani oni?
Místo zakládání nových, uměle vytvořených školních oborů, bychom měli podporovat a posilovat ty stávající. Naše školy se už dnes potýkají s nedostatkem studentů i kvalifikovaných učitelů. Kvalita výuky je přitom zásadní – nesmíme se dostat do situace, kdy budeme rozdávat vysvědčení „za každou cenu“, bez ohledu na znalosti a schopnosti absolventů.
Budoucnost českého školství není v přibývání prázdných oborů, ale v investici do kvalitního odborného vzdělání, podpory řemesel a motivace studentů, aby se nebáli jít cestou, která je pro naši zemi skutečně potřebná.
Ing. Bc. Jaroslav Kohout
Zastupitel města Klášterce nad Ohří
Člen SPD a kandidát do Poslanecké sněmovny PČR v Ústeckém kraji na 7. místě
Děkuji za váš preferenční hlas v podobě kroužku u mého jména.