Mgr. Richard Andrle Sylor, MBA

EU je „ekonomickým obrem, ale "politickým trpaslíkem"
  • BPP
  • mimo zastupitelskou funkci
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,27. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

13.05.2014 15:27:31

Dotace 2014 – 2020 s čistým štítem?

Dotace 2014 – 2020 s čistým štítem?

Na téma dotací z Evropské unie bychom mohli diskutovat od rána do večera. Obrovské množství článků, glos a prohlášení již zaplavilo internet i tištěná média. Ať již pozitivní nebo negativní mediální „humbuk“ ovšem ještě neznamená skutečnou akci a „do

Každopádně máme před sebou zbrusu nové rozpočtové období 2014 – 2020. A do českého rozpočtu bude Evropská Unie opět investovat miliardy korun. Máme tady znovu příležitost využít investice do rozličných oblastí naší ekonomiky – tentokrát snad skutečně efektivně.

Nyní nechci diskutovat o tom, zda dotace deformují či nedeformují trh. Při této příležitosti bych se rád zaměřil na problematiku evropských investic do našich obcí a měst (na municipality obecně).

Obecně města a obce nemohou, a když už, tak jen omezeně, bez dotací investovat do svého rozvoje. Jejich rozpočet bývá obvykle velmi omezený. Mnohdy nemají ani šanci pokrýt všechny své výdaje a spolehlivě hospodařit. To je všeobecně známo.

Přemýšlel jsem o tom, jak usnadnit obcím a městům cestu ke spolehlivému finančnímu zdroji, na který mají beztak oprávněný nárok už jen kvůli členství ČR v EU. 

Existuje řešení, které zpřístupní této oblasti finanční prostředky a usnadní administrativu i celý proces.

Rád bych v EU propagoval svou myšlenku přerozdělení části zdrojů z EU jiným způsobem, než prostřednictvím dotací.  

V současnosti obce musí oficiálně vstoupit do dotačního řízení. Tak se stává, že jsou často nuceny o potřebné finance nesmyslně „válčit“ a soutěžit s jinými obcemi a městy. Mnohdy zcela zbytečně vynakládají další zdroje – peníze, čas a energii, aby dotaci získali.

Myšlenka je prostá. Obce by měly mít nárok na dotace z EU bez toho, aby o dotace oficiálně složitě žádaly. Každá obec a město v ČR by mělo obdržet určitý balík peněz a bylo by zcela v jejich režii a na rozhodnutí jejich zastupitelstva, jak zdroje využijí ve prospěch obce.

Pokud k tomuto přičteme i záměr Úsvitu o osobní, hmotnou a trestní odpovědnost politiků, nemělo by se stávat, že by peníze z EU byly zneužívány a nesmyslně investovány jinam, než kam jsou určeny.

Nejsem natolik naivní, abych zapomínal na to, že každý systém se dá zneužít. Nicméně daná forma přerozdělování peněz z EU by byla efektivní, úsporná, snadno kontrolovatelná a obce by nemusely mezi sebou soutěžit o finance.

Nezanedbatelná by byla i následná úspora na tzv. Operačních programech technické pomoci, jež jsou primárně určeny na administraci a propagaci. Díky tomu, by mohla být část uvedených ušetřených zdrojů vzápětí opět efektivně investována. Celkově by se tedy zvýšila alokace pro města a obce a snížila by se administrativní náročnost. Odpadlo by zdlouhavé čekání na to, zda dotace bude schválena a současně by bylo zamezeno korupci v průběhu schvalování dotací. Systém rozdělování evropských zdrojů by byl pak celkově transparentnější.

Váš kandidát do Evropského parlamentu č. 11

Bc. Richard Andrle Sylor, MBA

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama