Ing. Bohuslav Chalupa

velmi nespokojený občan
  • BPP
  • Komín
  • kontrolní výbor
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,11. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

29.05.2015 0:36:11

Konference "Naše bezpečnost není samozřejmost", PSP ČR dne 27.5.2015

Konference "Naše bezpečnost není samozřejmost", PSP ČR dne 27.5.2015

Panel 3 / Proměna bezpečnostního prostředí z perspektivy parlamentních politických stran Příspěvek Bohuslava Chalupy. reprezentujícího Hnutí ANO2011

Dobré odpoledne, vážení velvyslanci, kolegové, dámy a pánové.

Jednak mi dovolte poděkovat organizátorům této konference především za to, že jsme se dnes mohli po roce sejít a znovu se zabývat velmi závažnou tématikou jakou je naše bezpečnost, kterou rozhodně nepovažujeme za samozřejmou.

Dále mi dovolte omluvit nepřítomnost předsedy Hnutí ANO2011 pana Andreje Babiše, který se omlouvá z pracovních důvodů.  

Jako reprezentant Hnutí ANO2011, jsem velmi pozorně sledoval průběh diskuse, komentáře panelistů i skladbu otázek, které zde v průběhu diskuse padly. Na něco málo jsem již reagoval v průběhu konference a k mnohému se budu vracet ve své každodenní práci.

Ujišťuji Vás, že naše politické hnutí vnímá problematiku bezpečnosti naší země velmi pozorně.

A nejenom vnímá, především prostřednictvím ministra obrany a jeho práce na Ministerstvu obrany přispívá Hnutí ANO2011 zásadním způsobem k zajišťování obrany a bezpečnosti naší společnosti, k plnění koaliční smlouvy a programového prohlášení vlády. Pan ministr zde vyjmenoval řadu nových legislativních iniciativ a velmi dobře popsal svou roli ministra na Ministerstvu obrany.

Na některé více či měně břitké kritické poznámky jak z opozice, tak i od koaličních partnerů, zejména pokud jde o nedočerpávání přidělených finančních prostředků vyčleněných pro AČR, si dovoluji podotknout, že Hnutí ANO2011 pracuje ve vládě, respektive Ministerstvu obrany teprve 1,5 roku. Jako takoví jsme v podstatě zdědili personální vybavení ministerstva a armády a jistým způsobem i ne zcela dokonalou legislativu vztahující se i na akviziční proces jako takový. Zdědili jsme armádu, která je dlouhodobě podfinancována o odhadovaných 100 miliard korun českých a ministerstvo, které nemělo dobrou pověst ani pokud jde o korupční a jiné skandály. Vážení, předpokládat, že toto vše se dá napravit za 1,5 roku je přinejmenším naivní a od reprezentantů minulých vlád bych očekával poněkud větší míru sebereflexe a objektivity.

Samozřejmě, mimo osoby ministra obrany se problematice obrany a bezpečnosti intenzivně věnuje i část poslanců našeho poslaneckého klubu v těch orgánech PSP, které se touto problematikou zabývají.

OBRANA – MO a AČR

Vnímáme velmi pozorně nejen problematiku spojenou s aplikací článku 5, ale i s článkem 3 alianční smlouvy – naši poslanci ve všech výborech a podvýborech sněmovny, které má poslanecká sněmovna k dispozici, velmi pozorně analyzují konkrétní kroky směřující ke zvýšení schopností našich ozbrojených sil a celého bezpečnostního systému, intenzivně pracují na politické modifikaci koncepce rozvoje ozbrojených sil a s tím související přípravy nebo úpravy souvisejícího legislativního rámce.

Neméně intenzivní pozornost věnujeme i tomu co se zde také diskutovalo a to ekonomické stránce zajištění obranyschopnosti. Měl jsem tu čest reprezentovat Hnutí ANO2011 v rámci přípravy a podepsání „Smlouvy politické reprezentace o zajištění obrany ČR“, tedy smlouvy koaličních stran o navýšení obranného rozpočtu tak, aby v roce 2020 dosáhl vůbec poprvé výše 1,4% HDP.

Nevidíme žádnou překážku v tom, abychom si s politickými partnery, na základě konkrétní situace, znovu zasedli k jednacímu stolu a diskutovali nad eventuální úpravou předmětné smlouvy tak, aby v roce 2020 bylo dosaženo vyšší úrovně než je oněch, již nyní smluvně zajištěných, 1,4% HDP. Dovedu si představit i jednání o tom, zda by nebylo vhodnější uvažovat o absolutních číslech a nikoliv v % z HDP.

Ale není to jen o tom, kolik finančních prostředků budou daňoví poplatníci do AČR investovat, je to i o tom, jak hospodárně bude s našimi penězi nakládáno. Chci zdůraznit, že otázce akvizičního procesu, jako základního předpokladu realizace Koncepce výstavby AČR, věnujeme a budeme věnovat skutečně nadstandardní pozornost – budeme dbát o to, aby požadavky armády byly vždy v souladu se schválenou střednědobou a dlouhodobou koncepcí rozvoje obrojených sil, byly vždy dostatečným způsobem argumentovány a doloženy a také, pokud budou tyto podmínky splněny, bylo plně využíváno celého legislativního rámce k tomu, aby potřeby obrany státu a našich občanů byly rychle a kvalitně zajištěny.

Ujišťuji Vás, že pozornost budeme věnovat i roli obranného průmyslu ČR, který je a bude nedílnou součástí obranné soběstačnosti a to i v rámci plnění v diskusi již zmíněného čl. 3 alianční smlouvy.

Jedním z aspektů naší práce je i navazování kontaktů v rámci spolupráce s tzv. zeměmi V4, zejména pak s polskými a slovenskými kolegy, a vedením diskusí nad možnostmi mnohem hlubší obranné spolupráce než tomu bylo v minulosti. Věříme, že do konce volebního období budeme schopni i z této činnosti složit účet v podobě konkrétních výsledků takové spolupráce.

OBRANA a BEZPEČNOST, Integorvaný záchranný systém

Velmi vítám informaci o tom, že po vzoru AČR i Policie ČR přistoupila ke zpracování koncepce svého rozvoje, což je nepochybně solidní základ pro dlouhodobé efektivní plánování a zajištění ekonomické i politické podpory. V této souvislosti si dovolím poznamenat, že přístup, který zvolilo Ministerstvo obrany a Armáda ČR je v tomto ohledu inspirujícím, velmi dobrým příkladem i pro ostatní resortní ministerstva …. Mám na mysli tzv. Koncepci výstavby armády ČR.

Vzhledem k tomu, že hnutí ANO2011 zásadním způsobem vstoupilo i do komunální politiky, věnujeme a budeme věnovat maximální pozornost tomu, jak efektivně funguje IZS v celé své šíři a budeme se věnovat i tomu, aby starostové, radní a zastupitelé byly v problematice ochrany majetku, zdraví a života občanů ČR mnohem, pokud to tak mohu říci, vybavenější.

Zároveň si uvědomujeme, že obecný vztah našich občanů, zejména mladé generace, k pojmům jako je vlast, národní hrdost, sebevědomí – vztah k vlasti a také k povinnostem vůči vlasti, má jisté rezervy. Tyto hodnoty, pokud bychom je nazírali čistě z ekonomické úrovně, jsou v podstatě zdarma. tím co je nutné investovat do nápravy tohoto stavu je výchova, dobré příklady a především vynaložení trvalého a značného úsilí nás všech k dosažení potřebných změn v našem myšlení, zejména v kontextu s evidentním zhoršením bezpečnostního prostředí. Ostatně i o tom je dnešní konference.

A protože základem sebevědomí jsou znalosti, jsme připraveni velmi výrazně přispět k zásadnímu obratu, pokud jde o brannou nebo chcete-li civilní přípravu obyvatel na krizové situace – a opět podotýkám, že jde o oblast, která je z hlediska schopnosti obyvatel efektivně čelit krizovým situacím neoddiskutovatelná a která je, opět nazíráno z hlediska ekonomických nákladů, na rozdíl od nákupu nejmodernějších vojenských technologií zcela mizivá.

Naší další iniciativou, kterou chceme přispět zejména ke zvýšení akceschopnosti bezpečnostních složek v rámci vnitřní bezpečnosti obyvatel ČR je i realizace tzv. Integrovaného výcvikového centra ve Vyškově, koncipovaného tak, aby vyhovělo současným požadavkům a potřebám zajišťování ochrany civilního obyvatelstva na úrovni 21. století.

Budeme iniciovat i diskusi nad obnovením organizace typu kdysi existujícího Svazarmu – s ambicí využít potenciálu našich spoluobčanů, kteří se věnují činnostem souvisejících s branností, různých zájmových sdružení atp. k naplnění těch potřeb, o kterých zde dnes diskutujeme.

Součástí naší pozornosti je i oblast Kybernetické bezpečnosti a obrany nejen v „civilním“ kontextu (ICT) ale i v kontextu tzv. hybridní války a opatření proti ní – budování aktivní kybernetické obrany je toho nedílnou součástí.

Zahraniční politika MIGRACE a AZYLOVÁ politika

Chceme vnést jistý nový akcent do diskuse o migrační politice ve smyslu jejího přizpůsobení politické a ekonomické situaci jednotlivých zemí EU a, to podtrhuji, i národní mentalitě toho či onoho národa evropského společenství – tím máme na mysli například to, že pro občany ČR je a bude i z těchto důvodů mnohem přijatelnější akceptovat a integrovat migranty z východu než z jihu Evropy.

Kvóty, tak jak jsou v současné době řešeny na úrovni politických reprezentací v Evropském parlamentu a se kterými stručně řečeno nesouhlasíme, jak ostatně jasně sdělili, na rozdíl od našich politických partnerů, svým hlasováním v EP europoslanci Hnutí ANO2011, rozhodně nechápeme jako nějaký zjednodušený matematický model, ale jako komplexnější problém se kterým se tak jako tak budeme muset umět vyrovnat.

Bohužel jsem z důvodu časového omezení příspěvků nevyčerpal celé téma, nicméně Vám velice děkuji za pozornost.

Za rok na shledanou.

Bohuslav Chalupa

Normal 0 false 21 false false false CS X-NONE X-NONE
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama