ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,21. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

19.10.2010 20:26:00

Vzkříšení zašlé slávy českého špekáčku

Vzkříšení zašlé slávy českého špekáčku

Logo EU bude od nynějška zárukou kvalitního složení a lahodné chuti a vůně.

Špekáčky vyrobené podle tradiční receptury se budou moci honosit označením Zaručená tradiční specialita v podobě charakteristického loga EU. Totéž platí pro lovecký salám a spišské párky. Do Evropské komise totiž ve stanovené lhůtě nedorazila žádná námitka, která by mohla udělení ochrany pro tři uzenářské výrobky zvrátit. "Český spotřebitel tak konečně získá možnost rozpoznat kvalitní pochoutku od nepoživatelné hmoty. Vtažení Evropské komise do hry bylo jedinou cestou, jak toho dosáhnout", komentuje  čerstvou událost europoslanec Jan Březina, který se ochranou českých potravinářských výrobků dlouhodobě zabývá a vyzdvihuje v této souvislosti roli a práci Potravinářské komory ČR.

Březina upozorňuje, že když si doteď člověk přihodil do nákupního košíku výrobek nazvaný špekáček, kupoval vlastně zajíce v pytli. "Máme sice vyhlášku ministerstva zemědělství upravující požadavky kvality na špekáčky, ta ale neplatí pro dovozce z EU. Ti těží ze zásady volného pohybu zboží, kterému členský stát nesmí svými vnitřními předpisy bránit", upozorňuje Březina a podotýká, že kdokoli tak může dodávat na náš trh špekáčky vyrobené např. v Polsku nebo Německu, které nesplňují minimální požadavky kvality, a naše kontrolní orgány je nemohou postihovat a třeba nařídit jejich stažení z trhu. "Jediný požadavek kladený na dovážené špekáčky byla jejich zdravotní nezávadnost. To jediné pravidla EU umožňují", uvádí k tomu Březina. Jiným problémem bylo, že domácí výrobci mohli vyhlášku o kvalitě špekáčků obcházet tím, že svůj výrobek nazvali vuřt, buřt nebo opékáček. To bude patrně možné i nadále. Podle Březiny to však nepředstavuje pro spotřebitele až takovou hrozbu, neboť se sice jedná o vzhledově totožné výrobky, ale zřetelně jinak označené.

Březina připomíná, že cesta špekáčků k evropské ochraně byla zdlouhavá a komplikovaná. Vzhledem k tomu, že tradice výroby špekáčků je spojena s bývalým Československem, logicky se v případě snahy o získání evropské ochrany nabízel společný postup obou zemí. Ten se však zprvu nekonal. "Slováci v roce 2007 rozjeli sóloakci, když o registraci špekáčků, loveckého salámu  dalších uzenin v Bruselu zažádali samostatně, bez nás. Po naléhání nakonec svou žádost stáhli a souhlasili s předložením společné žádosti, k čemuž došlo v roce 2008", připomíná peripetie celé kauzy Březina, který se slovenskému postupu v Bruselu důrazně postavil.

Pověstné čertovo kopýtko samostatné slovenské žádosti bylo podle Březiny skryto v tom, že vzhledem k zastaralosti výrobních provozů a technologického vybavení by se v případě schválení slovenské žádosti musela vyšší česká kvalita přizpůsobit nižší slovenské, takže zejména čeští spotřebitelé by na tom tratili.

Nakonec se však podařilo se Slováky najít společnou řeč a dneškem také společné úsilí dotáhnout do konce. "Český i slovenský spotřebitel jistě ocení, že laťka kvality bude pro výrobce uzenin nastavena poměrně vysoko. Špekáček opatřený logem EU totiž bude muset obsahovat min. 56% hovězího a vepřového masa a naopak se bude muset obejít bez rozemletých kostí se zbytky masa (tzv. separátu), mouky, masokostní moučky nebo sóji. Také lze očekávat, že Evropská komise bude v zájmu uchování prestiže loga EU vyvíjet tlak na důsledné provádění kontrol, takže skončí dosavadní praxe, kdy i domácí výrobci vesele porušovali národní vyhlášku o požadavcích kvality, aniž by za to byli jakkoli postiženi", uzavírá Březina.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama