Doc. MUDr. Bohuslav Svoboda, CSc.

  • ODS
  • Hlavní město Praha
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,01. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

08.11.2010 16:16:25

Žádáme jasné ujištění, že Praha o peníze nepřijde

Žádáme jasné ujištění, že Praha o peníze nepřijde

Prohlášení k nastavení rozpočtového určení daní – reakce na prohlášení ministra financí Miroslava Kalouska.

"Představitelé pražské ODS dlouhodobě a velmi pozorně sledují snahu Sdružení místních samospráv o změnu nastavení rozpočtového určení daní (dále RUD). Změna, kterou toto sdružení navrhuje a veřejně publikuje na svých webových stránkách[1], by pro Prahu znamenala ztrátu 14,973 mld. Kč ročně, což představuje prakticky celý investiční rozpočet hlavního města Prahy.

Jelikož se bývalý člen předsednictva této organizace Petr Gazdík stal předsedou poslaneckého klubu TOP 09, tak představitelé pražské ODS žádají na koaličních jednáních po této nové straně jasné prohlášení, že hlavní město České republiky a další velká města nedoplatí na změnu systému RUD a nepřijdou o další finanční prostředky. Nikdy jsem naopak netvrdil, že ministr financí Miroslav Kalousek chce ze své pozice záměrně upravovat RUD na úkor velkých měst.

Praha totiž podle oficiálních statistik generuje 50 % těchto výnosů a na základě stávajícího rozpočtového určení daní dostává zpět jen 7 % těchto výnosů. Míra solidarity hlavního města Prahy s ostatními městy a obcemi je dle našeho názoru opravdu dostatečná.

Prosazování nebo obhajoba nekompetentních návrhů Sdružení místních samospráv by znamenalo kolaps největších měst ČR, ale dotklo by se i jejich okolí, protože metropole jednotlivých částí země zajišťují činnosti v oblasti zaměstnanosti, kultury, sportu, hromadné dopravy aj. i pro občany spádových obcí a měst. Praha je přitom zároveň centrem celé řady celostátních aktivit."

TOP 09 a RUD

- Dopis starostům – podpora TOP 09 ve volbách

autor: Mgr. Václav Horáček, lídr kandidátky TOP 09 v Libereckém kraji, krajský zastupitel a starosta města Železný Brod: "Naším hlavním cílem je prosazení společných témat, kvůli kterým jsme se dali před více než rokem jako Starostové pro Liberecký kraj dohromady. Jedná se například o změnu systému rozpočtového určení daní a snížení rozdílů mezi velkými městy a malými vesnicemi ze současného 5 násobku na 2,5 násobek, což je rozdíl běžný v zemích západní Evropy."

- Volební program TOP 09

"Navrhujeme nový zákon o rozpočtovém určení daní, který dokončí proces nastartovaný novelou zákona z roku 2007. Současný rozdíl v příjmu ze sdílených daní na obyvatele je dnes téměř pětinásobný mezi "nejbohatším městem" a "nejchudší obcí". Běžný standard v Evropě je však 2,5–3 násobek a zhruba takového rozdílu chceme dosáhnout i u nás."

- Hnutí Starostové a nezávislí uvádí v důvodech spolupráce s TOP 09 i následující: "systémové financování obcí a měst a odstranění stávající diskriminace občanů menších měst a obcí,"

- Sdružení místních samospráv je personálně propojeno s TOP 09, protože řada členů SMS kandidovala za TOP 09 ve volbách do Poslanecké sněmovny a ve volbách do obecních zastupitelstev

Návrh Sdružení místní samospráv

- model přerozdělení sdílených daní vytvořený na základě návrhu Sdružení místních samospráv by znamenal pro Prahu ztrátu v řádu 15 mld. Kč ročně a v případě Plzně, Ostravy a Brna dalších zhruba 5 mld. Kč, a to především ve prospěch kategorií obcí s 301 – 10 000 obyvateli

- vzhledem k tomu, že současný systém RUD přiděluje Praze jako obci cca. 36 mld. Kč, tato by přijetím radikálního návrhu Sdružení místních samospráv přišla řádově o zdrcujících 40 %

- v případě dramatického poklesu příjmové stránky rozpočtu HMP by bylo nutné situaci řešit refinancováním nebo v případě nevůle k externímu financování formou časového odkladu vybraných kapitálových výdajů, tzn. formou mimořádně rozsáhlého omezení potenciálu realizace investic na území metropole

Výjimečnost Prahy

- Praha má nárok na odlišné financování z daní proto, že je zároveň obcí i krajem a zajišťuje výkon tomu odpovídajících působností

- Praha hlavním městem a její postavení je tedy celostátně unikátní - Praha je základnou v oblasti vzdělávání, kultury, sportu, politiky, památkové péče, dopravy, zdravotnictví, bezpečnosti aj., tedy aktivit celostátního významu určených zejména pro obyvatele jiných měst a obcí

- postavení Prahy je specifické také vzhledem ke složení, rozsahu a stavu majetku, o který musí pečovat

- Praha se mimochodem na celostátním výběru sdílených daní podílí stále vyšší měrou (např. v roce 2009 šlo o 49,6 %; přerozdělením prostřednictvím RUD však Praha v témže období obdržela pouze 7,2 % zmíněného celostátního výnosu – srov. kupříkladu s podílem počtu obyvatel Prahy na celé České republice ve výši 11,9 %)

- mnohé územně samosprávné celky přitom nesprávně poukazují na vysoké daňové příjmy Prahy ve vztahu k sídlu právnických osob: v případě daně z příjmu právnických osob je totiž základem pro výpočet podílu obcí a krajů celostátní hrubý výnos, takže je nepodstatné, kde byla daň vybrána

- Praha existovala jako kraj a obec již v době, kdy ostatní kraje ještě vůbec neexistovaly, a ze svého rozpočtu proto hradila i krajské kompetence; RUD tomu bylo přizpůsobeno a při vzniku vyšších územně správních celků tento status quo zohlednilo

- Praha i nadále hradí z obecního rozpočtu krajské záležitosti (knihovny, divadla, dopravní obslužnost aj.); v případě jakýchkoliv zásahů do obecního RUD tak musí nezbytně následovat úprava RUD krajského

- při komparaci reálných daňových příjmů na hlavu je nutno v případě každé jednotlivé obce uvažovat právě daňové příjmy za obec a kraj najednou - dohromady, jelikož HMP v sobě snoubí obě entity (a jakožto kraj dostává mimochodem absolutně nejméně ze všech) – s přihlédnutím k těmto celkovým daňovým příjmům na 1 obyvatele není rozdíl mezi Prahou a malými obcemi zdaleka takový, jak se snaží SMS interpretovat – podle propočtů ROZ MHMP je pouze 2,7 násobný (pro příklad Praha vs. Suchá Loz, tzn. 28 057 + 1 162 Kč vs. 6751 + 3996 Kč na obyvatele)

- některé obce nedostávají od svého kraje řekněme "zasloužený" objem finančních prostředků, to je však výhradě záležitost jejich jednání a argumentace

- analýza Vysoké školy ekonomické ukázala, že diferenciovaný přístup RUD k magistrátním městům je důvodný (infrastrukturní podfinancovanost především v oblasti dopravy)

Bohuslav Svoboda, kandidát na primátora hlavního města Prahy
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama