Marcel Chládek

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,16. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

21.11.2010 9:00:00

Marcel Chládek: Generálka státních maturit potvrdila mé pochybnosti

Marcel Chládek: Generálka státních maturit potvrdila mé pochybnosti

www.vasevec.cz, 8.11.2010

Již po právě proběhlé generální zkoušce mohu směle prohlásit, že celá 1 miliarda, která byla do přípravy tzv. státních maturit vložena, proletěla komínem. O neúčelnosti vynaložení těchto finančních prostředků svědčí i samotná generálka, která stála daňové poplatníky přes 350 milionů korun. Pojďme se blíže podívat, co jsme si za uvedenou cenu v podstatě „koupili“. V první řadě jsme se dozvěděli, že studenti gymnázií mají lepší studijní výsledky než absolventi učilišť. To je tedy opravdu novinka, kvůli které jsme museli vyhodit tolik peněz.

Již samotné zaměření škol a rozdílnost v hodinových dotacích musí dát i laikovi jasnou informaci, že učeň, který kromě studia českého jazyka, matematiky a dalších předmětů chodí také na odbornou praxi, kde se věnuje přípravě na své řemeslo, nemůže konkurovat studentovi, který má několikanásobně více hodin českého jazyka či matematiky. Takže v podstatě srovnáváme nesrovnatelné. Co chce s tímto geniálním zjištěním samo ministerstvo školství dělat? Chce v posledním ročníku vyházet tisíce studentů odborných škol a učilišť? Nebo jejich učitele, kteří mnohdy s posledním vypětím sil pracují ve ztížených podmínkách, či chce ministerstvo tyto školy zavřít? Kdo může za to, že máme tolik maturitních oborů? K odpovědi nám stačí jednoduché konstatování, tyto obory povoluje samotné ministerstvo školství. Dále jsme se ještě za tyto milionu dozvěděli, že stěhováci opravdu dokáží rozvézt bedny plné testů do škol. To je věru málo za tak přemrštěnou cenu generálky.

Problém je ale daleko hlubší, protože ani samotní tvůrci státní maturity nevědí, co a jak vlastně chtějí ověřit. Státní maturita testuje něco, co mnohdy nelze nazvat znalostmi, řada otázek byla značně nejasná, zavádějící, a asi i proto ministerstvo raději tají i samotná srovnávací kritéria. Pokud tuto zkoušku pustíme do ostré verze, začnou se logicky školy připravovat pouze na přípravu studentů k těmto testům a výuka nebude zaměřena na komplexní všeobecné znalosti. Již samotný fakt, že v pokynech pro učitele českého jazyka je napsáno, že test z českého jazyka nehodnotí originalitu studenta, nám z každého nového úspěšného maturanta vytvoří vítěze nové tipovací soutěže, zda je správně za a), za b) či c). Pan ministr hovoří o tom, že takováto zkouška posune úroveň českého školství směrem vzhůru. Tomu samozřejmě nemůže věřit ani sám pan ministr, protože žádná zkouška nemůže posunout kvalitu vzdělání, maximálně ji může ověřit. Kvalitu vzdělání pozdvihne pouze kvalitní výuka na kvalitních školách, ale může to být česká střední škola, kde ministr školství škrtá stamiliony na vybavení škol moderními pomůckami a kde jsou školy financovány podle počtu žáků tzv. na hlavu studenta? Dokud bude tento způsob financování školství, nemohou školy dělat nic jiného, než se více zaměřovat na kvantitu než kvalitu, protože jinak by ze současného, značně deformovaného trhu, vymizely.
 
K čemu tedy opravdu slouží generálka státních maturit? Její cíl byl pouze jeden, odůvodnit neúměrně drahou přípravu státních maturit a neúčelné vynaložení 1 miliardy do tohoto administrativně složitého molochu. Kdo je tedy vítězem státních maturit? Rozhodně to není české školství, ani učitelé, ani studenti. Jsou to soukromé firmy a jednotlivci, v jejichž kapsách tato miliarda skončila. Ti, na které z tohoto bohatého stolu nezbyly ani drobty, nezoufejte, máte šanci si ukousnout z dalšího bohatého koláče, protože ministerstvo hodlá pokračovat ve zrůdném mrhání našimi penězi a chce současnou papírovou podobu zkoušky převést do podoby elektronické. Již se neptám, proč nemohla být elektronická podoba od začátku, ale jsem pln očekávání, kolik dalších miliard tento „Otesánek“ spolkne. Ukončit mi dovolte citací z e-mailu jedné zoufalé učitelky českého jazyka, která po přečtení pokynů pro hodnotitele maturitních testů, kde byla nabádána, aby snížila počet bodů u prací, kde se objevují gramatické a tvaroslovné chyby v neúnosné míře, našla tolik odvahy, že se písemně zeptala pracovníků CERMATu, co je ona neúnosná míra? Obratem jí přišla z CERMATu odpověď: „Je to taková míra, kterou již nejste schopna unést.“ Pevně věřím, že odpovědný pracovník CERMATu je již držitelem nové státní maturity, a dovolím si všem pracovníkům této zvláštní instituce, i panu ministrovi, vzkázat, že nová státní maturita již překročila onu neúnosnou míru a nemá nárok na své spuštění.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama