ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,37. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

02.12.2010 14:35:07

Vím, jak za půl roku uzdravit zdravotnictví

Vím, jak za půl roku uzdravit zdravotnictví

Návrh řešení současné finanční krize ve zdravotnictví.

České zdravotnictví čelí krizi z nedostatku financí. Nejviditelnějším projevem současnosti je stoupající nespokojenost nemocničních lékařů s jejich finančním ohodnocením. Lékaři hrozí hromadnými výpověďmi. Krize se projevuje i skrytějšími formami, například zadluženými nemocnicemi, odkládáním výkonů a některých způsobů léčby. Vláda nedělá nic a čeká, jak to vše samovolně dopadne.

Návrh řešení:

Zdravotnictví potřebuje získat více finančních prostředků, aby mohlo dojít k navýšení platů lékařů a k oddlužení nemocnic a odstranění rostoucích čekacích dob na některé výkony. Nedostatkem financí trpí především VZP, zatímco ostatní zdravotní pojišťovny mají na svých účtech deponovaný přebytek zhruba 14 miliard Kč.

Kroky, které lze provést v horizontu měsíců:

1.            snížení provozních nákladů zdravotních pojišťoven – až 5 miliard ročně

2.            spravedlivější přerozdělení vybraného pojistného ve prospěch pojišťoven, které mají převahu starých a více nemocných pojištěnců – k pacientům se tak může dostat až 14 miliard

3.            sloučení zdravotních pojišťoven s majoritní rozhodovací pravomocí státu – zprůhlednění systému a jednodušší systém úhrad za zdravotní péči

4.            pořádek v úhradách léků a zdravotnického materiálu – až 10 miliard ročně

5.            vyšší odpovědnost státu za státem pojištěné osoby (důchodce, děti, studenty, nezaměstnané) -  až 5 miliard ročně

Popis jednotlivých kroků:

1.            Snížení provozních nákladů zdravotních pojišťoven ze současných 3% u VZP a 4-5% u zaměstnaneckých pojišťoven na jednotné 1,5% - 2%.

Zdravotní pojišťovny utratí jen tento rok na svůj byrokratický provoz zhruba 10 miliard korun. Každým rokem tato částka stoupá, přičemž efektivita pojišťoven v kontrole kvality péče a ekonomiky zdravotnictví je takřka nulová. Jde o zcela zbytečné náklady končící v budovách, kancelářích a u značného množství úředníků, jejichž efektivita práce je mizivá. Aby zakryly minimální efektivitu práce, tak vytvořily neuvěřitelně nepřehledný a zcela nesrozumitelný systém úhrad, který umožňuje v nepřehledném systému dělat si každé z pojišťoven, co chce. Tudíž za stejnou práci dostávají zdravotnická zařízení zcela jiné peníze. Neefektivní systém utrácí miliardy za zcela zbytečné projekty např. IZIP (přes miliardu), zabezpečovací systém budov VZP (stovky milionů), časopis VZP (miliardy), nejrůznější studie, analýzy, právní služby (vše v souhrnu za stovky milionů). Na veřejnost proniknou jen některé příklady gigantické neefektivnosti, korupce a klientelismu zdravotních pojišťoven. Snížením provozních nákladů zdravotních pojišťoven skoro na polovinu současného stavu systému pomůžeme hned dvakrát. K pacientům se dostane zhruba o 5 miliard ročně více na jejich léčbu a pojišťovny budou muset zásadně změnit způsob své zcela neefektivní existence, především výrazně zjednodušit systém úhrad za provedenou zdravotní péči. Zjednodušení tohoto systému je absolutní základ reformy zdravotnictví.

2.            Změna koeficientu, který přerozděluje výběr pojistného podle věku pojištěné osoby tak, aby šlo více peněz za staršími a více nemocnými osobami. Tímto mechanismem začnou klesat přebytky na účtech zaměstnaneckých ZP ve prospěch VZP. Současný systém je charakterizován tím, že VZP a některé další pojišťovny mají převahu starších a více nemocných lidí. V současnosti platné přerozdělovací koeficienty nepostihují dostatečně tuto skutečnost a tak na účtech některých ZP zůstávají miliardové částky jen proto, že tyto pojišťovny mají výrazně mladší klientelu, která zdravotní péči nepotřebuje. Během jednoho roku lze tímto mechanismem do VZP přenést i celých 14 miliard ležících dlouhodobě na účtech ostatních ZP. Podle nastavení koeficientu dle věku je možné čerpání této částky rozložit do více let. Navrhujeme je upravit tak, aby se během 3 let přesunula ke starším pojištěncům a tudíž byla využita na zajištění zdravotní péče.

3.            Sloučení VZP s Vojenskou pojišťovnou a Pojišťovnou ministerstva vnitra, čímž vznikne prostor na úsporu provozních nákladů a bude splněna další podmínka ke zjednodušení celého systému úhrad zdravotní péče.

4.            Zavedení referenčního systému úhrad léků a zdravotnického materiálu, kdy se za stejný terapeutický efekt platí stejné finanční částky. Výsledkem bude snížení nákladů na léky a materiál, v dalších letech zpomalení nárůstu nákladů na léky. Náklady na léky a zdravotnický materiál v posledních letech neustále rostou a dosahují neúměrného procenta ze všech nákladů ve zdravotnictví. Ministr Julínek zrušil systém referenčních cen, což působí nepřehledný chaos a vede k neustálému zdražování léků. Za léky tedy platí zbytečně mnoho jak pacienti, tak zdravotní pojišťovny. U zdravotnického materiálu nebyl nikdy aplikován systém referenčních úhrad a cen. Opatřením by se výsledně mohlo uspořit 5-10% nákladů na léky a materiál.

5.            Zvýšení plateb státu za státní pojištěnce, jako možný další zdroj financí v situaci kdy prostředky získané předchozími opatřeními nebudou stačit. Stát za více než pět milionů svých pojištěnců platí méně, než odvádí průměrný zaměstnanec či OSVČ. Tuto nerovnost by stát měl postupnými kroky narovnávat.

Realizace těchto kroků by vedla k finanční stabilizaci zdravotnictví během několika následujících měsíců a uvedla by systém do ekonomické rovnováhy na několik dalších let s tím, že by se v polovině roku 2011 mohly splnit požadavky lékařů na nárůst platů a zároveň by byl finanční prostor k narovnání platů sester. Došlo by k vyrovnání dluhů většiny nemocnic a zkrácení čekacích lhůt na všechny výkony.

David Rath, stínový ministr zdravotnictví za ČSSD
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama