JUDr. Jiří Pospíšil

  • TOP 09
  • europoslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -2,01. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

30.12.2010 19:23:00

Novela náhubkového zákona

Novela náhubkového zákona

Ministr spravedlnosti chce zmírnit dopady tzv. náhubkového zákona na svobodu médií.

Ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil předložil vládě novelu tzv. náhubkového zákona. Návrh výslovně umožňuje zveřejnit informace z trestního řízení, na něž se podle trestního řádu vztahuje zákaz zveřejnění, pokud veřejný zájem na jejich zveřejnění převáží nad zájmem na ochranu soukromí dotčené osoby.

Podle současné právní úpravy se zákaz zveřejnění informací z trestního řízení

vztahuje na:

- informace umožňující zjištění totožnosti poškozeného mladšího 18 let nebo zletilého poškozeného, vůči němuž byl spáchán v zákoně vymezený trestný čin,
- informace ze záznamu o odposlechu, který nebyl užit jako důkaz v řízení před soudem,
- v přípravném řízení též informace umožňující zjištění totožnosti podezřelého, obviněného, zúčastněné osoby nebo svědka.


Hlavní cíle předložené novely trestního řádu jsou následující:

1) Umožnit zveřejnění informací ve veřejném zájmu

Výše zmíněný zákaz zveřejnění informací se výslovně nebude vztahovat na případy, kdy veřejný zájem na zveřejnění informace převáží nad zájmem na ochranu soukromí dotčené osoby. Tedy například tehdy, když mají média k dispozici přepis záznamu z odposlechu, z nějž vyplývá, že se veřejný funkcionář dopustil trestné činnosti. Dalším modelovým případem, o kterém by bylo možné zveřejnit informace, je spáchání teroristického útoku na prezidenta republiky.

Otázku, zda veřejný zájem převáží nad právem na ochranu soukromí, je zapotřebí zkoumat v každém konkrétním případě. Zejména je třeba posuzovat sledovaný účel, způsob a účinek zveřejnění. V konečné instanci bude toto posouzení provádět soud.

Při uplatnění této výjimky je třeba zvlášť dbát na zájmy dětí.

2) Zúžit okruh trestných činů se zvýšenou ochranou poškozeného

Zvýšenou ochranu poškozeného chce novela omezit pouze na případy, kdy je skutečně důvodná – tak, aby nedocházelo k přílišnému zásahu do ústavou zaručeného práva veřejnosti na informace. Stávající vymezení se jeví příliš široké, zahrnuje totiž i trestné činy, s jejichž spácháním není typicky spojena zranitelnost poškozeného (například rvačka či porušení domovní svobody).

Novela přiznává zvýšenou ochranu:

a) všem poškozeným mladším 18 let,
b) zletilým poškozeným – vzhledem k povaze trestného činu (trestné činy v sexuální oblasti nebo trestné činy, kterými je oběti způsobeno závažné zranění) nebo k zvláštní zranitelnosti poškozených (trestné činy vůči těhotné ženě či osobě svěřené do péče),
c) pozůstalým po oběti trestného činu, na kterou se vztahoval zákaz zveřejnění informací.

3) Výslovně upravit udělení souhlasu v případě smrti chráněné osoby

Novela výslovně upravuje, kdo je příslušný k udělení souhlasu se zveřejněním informací, pokud osoba, které se týká ochrana před zveřejněním, zemřela nebo byla prohlášena za mrtvou. Je to manžel (partner) nebo děti a není-li jich, pak rodiče zemřelé osoby. Informace lze zveřejnit také tehdy, pokud žádná z těchto osob nežije.
V případě osoby mladší 18 let nebo osoby, která nemá plnou způsobilost k právním úkonům, musí souhlas poskytnout zákonný zástupce. Souhlas nemůže udělit ten, kdo je ve vztahu k zemřelému pachatelem trestného činu.

4) Komplexně upravit výjimky ze zákazu zveřejnění informací

Na základě novely lze tedy informace, na které se vztahuje zákaz zveřejnění, zveřejnit v následujících případech:

- zveřejnění umožňuje trestní řád (například v hlavním líčení),
- zveřejnění je potřebné při pátrání po osobách nebo pro dosažení účelu trestního řízení,
- zveřejnění vyžaduje veřejný zájem (viz bod 1),
- ten, koho se zákaz zveřejnění týká, se zveřejněním výslovně souhlasí,
- ten, koho se zákaz zveřejnění týká, zemřel a pozůstalí souhlasí se zveřejněním (viz bod 3).

Tereza Palečková, tisková mluvčí ministerstva spravedlnosti
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama