Ing. Marian Jurečka

  • KDU-ČSL
  • místopředseda vlády
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,05. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

31.01.2011 20:33:31

Vodní kanál Dunaj-Odra-Labe: Nenastal čas odpískat tento historický projekt?

Vodní kanál Dunaj-Odra-Labe: Nenastal čas odpískat tento historický projekt?

Vodní dílo Dunaj-Odra-Labe (D-O-L), toto propojení tří moří, se na výsluní pozornosti českých politiků a společnosti dostává v určitých periodách již doslova několik staletí.

Jen pro připomenutí, jedná se o projekt propojení Odry, Labe a Dunaje pro lodní dopravu. V historii se již několikrát opakoval scénář, kdy se s tímto projektem začalo, ale velký evropský konflikt nebo hospodářská krize projekt nakonec zastavila. A jaký je současný stav?

 

Už v roce 1971 byly vyhlášeny stavební uzávěry kolem plánované trasy. Naposledy v roce 2009 vláda schválila uchování této územní rezervy pro kanál.  Svým usnesením také zavázala ministerstvo dopravy do konce roku 2010 předložit analýzu účelnosti tohoto projektu. Jako již po několikáté, se to nepodařilo. Ve středu 19. ledna 2011 Nečasova vláda schválila materiál, který odložil rozhodnutí o účelnosti a potřebnosti této stavby do konce roku 2013. Tedy ještě minimálně tři roky bude pokračovat blokace území dotčeného vedením tohoto vodního díla. Stavební uzávěry už přitom roky komplikují život obcím na plánované trase (např. Hustopečím nad Bečvou, Miloticím nad Bečvou či Skaličkám na Přerovsku, a mnoha dalším).

 

Projekt propojení tří řek má samozřejmě své zastánce i odpůrce. Přínosům této stavby většina lidí rozumí. Ale má to jeden háček, o kterém zastánci stavby téměř nemluví. Objem nutných finančních prostředků na jeho stavbu. Jedná se řádově o stovky miliard korun (zastánci mluví přibližně o 300 – 400 miliardách, odpůrci až o bilionu korun). Ano. V době snížení schopnosti mnoha států splácet své dluhy. V době, kdy země eurozóny s obtížemi vytvářejí záchranný fond pro státy, které příliš rozmařile utrácely veřejné prostředky. V době, kdy se naše země připravuje na důchodovou a zdravotní reformu s náklady v řádu stovek miliard korun, se zde reálně uvažuje o možnosti zahájit v budoucnu stavbu, jejíž náklady budou dosahovat téměř poloviny našeho současného státního rozpočtu. Zastánci často operují s myšlenkou, že většinu potřebných peněz by dodala EU. Vzhledem k tomu, že v novém finančním rámci po roce 2013 budeme mít omezenější možnosti čerpat peníze z fondů EU, považuji toto tvrzení za nehorázné.  I kdyby se podařilo, že EU by financovala větší část projektu (o čemž velmi pochybuji vzhledem k ekologickým dopadům stavby), nebylo by pro českou společnost a ekonomiku lepší investovat obtížně získané peníze z EU do jiných projektů? Např. do vědy a výzkumu? Do rozvoje malého a středního podnikání?

 

Vzhledem k výše uvedenému je nutné se ptát, zda nenastal čas najít odvahu a definitivně ukončit tento megalomanský projekt. Jako člověk, který vždy hájí princip rozumného hospodaření s veřejnými prostředky, vidím budoucnost našeho regionu spíše v lehké turistické lodní dopravě, nežli v budování velké přepravní vodní cesty. Zatím na rozhodnutí máme čas do roku 2013.

 

Marian Jurečka

Místopředseda KDU-ČSL

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama