Ivo Vašíček

Právo na informace a ochranu soukromí
  • Piráti
  • Jihomoravský kraj
  • krajský zastupitel
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,55. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

11.03.2011 22:20:01

Informační evoluce

Informační evoluce

Řeč byla mocným nástrojem zlepšení komunikace. Písmo, knihy knihovny přístup a sdílení informací násobily. Nyní začíná informační zdroje propojovat Internet.

Většina živých tvorů mezi sebou navzájem komunikuje. Člověk tuto schopnost neustále rozvíjí. Použití řeči revolučně zvýšilo lidské schopnosti spolupracovat.

Dělba práce při obstarávání zdrojů umožnila lidské rozmnožení. Z člověka se stal dominující tvor. Čím lépe skupina lidí komunikovala, tím lépe prosperovala v získávání zdrojů.

Vynález písma a dalších forem záznamů informací výrazně zvyšuje lidskou produktivitu. Záznamy informací umožňují jejich sdílení. Myšlenka jednou zhmotněná v knize se opakovaně projevuje v myslích tisíců čtenářů.

Celý vývoj lidské společnosti je urychlován vzájemným sdílením myšlenek. Masové rozšíření knih výrazně zvýšilo rozsah sdílení. Poznatky z matematiky, fyziky, technologií se rozšiřují a učí na školách. Informační přehled většiny lidí se neustále rozšiřuje. Práce s informacemi je stále důležitější

Inspirace již vyřčeným a objeveným zefektivňuje existenci člověka. Větší přístup k informacím zlepšuje a zrychluje lidské učení. Více informovaný člověk se lépe adaptuje na vývoj.

Informace jsou jedním ze základních zdrojů moci a peněz. Čím více stát zadržuje informace před lidmi, tím větší nadvládu nad nimi má. Při rozhodování je větší přístup k informacím vždy výhoda. Dnes i ve středověku se moc opírala o informační nadvládu. Státní moc se vždy snaží rozhodovat o tom, co kdo může vědět a co si má myslet. 

Pomocí patentů a kopírovacího monopolu vytvořila oligarchie trh s přístupem k informacím. Technologický vývoj přístup k informacím zjednodušuje, trh s přístupem k informacím přirozeně zaniká. Obchodníci se však pořád snaží informace zadržovat, což neúměrně zvyšuje jejich náklady. Na Internetu se neobchoduje na základě vlastnictví informace (i když i takové snahy jsou), ale na základě přidané hodnoty z jejich uspořádání.

Internet je v evoluci lidského sdílení informací revoluční změnou, podobně jako masové rozšíření knih. V Internetové době se lidem zvýšil přístup k informacím mnohonásobně. Internetová gramotnost je nyní na stejné úrovni, jako byla před 150 lety jazyková (čtení, psaní). Tehdy se šířil přístup k informacím prostřednictvím čtení knih.

Schopnosti a s nimi související životní úroveň člověka jsou stále více ovlivňovány rozsahem přístupu k informacím. Hierarchie ve společnosti byla vždy ve shodě s možnostmi v dostupnosti informací. V míru i ve válce, v dobách králů i dnes. Stát používá informace o občanech k jejich kontrole a ovládání. Stát a ti co jej ovládají mnoho informací zbytečně tají.

Jsme teprve na začátku Internetové doby. Sdílené zdroje informací se teprve rozvíjejí. Vznikají internetové portály a encyklopedie. Věrohodnost a kompletnost informací je zatím často nejistá. Předpokládám, že se brzy stanou univerzitní vědomostní internetové knihovny a encyklopedie základními vědomostními zdroji všech lidí. Relevance informací vyplývá z pověsti University, případně konkrétního pracoviště (odpovědné za příslušné kapitoly).

Čím více budeme využívat nových komunikačních prostředků, tím více budou mít lidé informací. Čím více mají lidé informací, tím lépe se rozhodují a dosahují vyšší produktivity. Snadnější přístup k informacím zlepšuje náš život. Proto mi vadí všechny překážky kladené šíření informací.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama