Mgr. Marta Semelová

  • KSČM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,62. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

29.03.2011 11:01:12

Ke Dni učitelů…

Ke Dni učitelů…

»Takový je příští věk, jak jsou vychováváni příští jeho občané« - to jsou slova Učitele národů Jana Amose Komenského, jehož datum narození, 28. březen 1592, si každý rok připomínáme jako Den učitelů. V jeho slovech je moudrost, která přežila staletí.

»Takový je příští věk, jak jsou vychováváni příští jeho občané« - to jsou slova Učitele národů Jana Amose Komenského, jehož datum narození, 28. březen 1592, si každý rok připomínáme jako Den učitelů. V jeho slovech je moudrost, která přežila staletí, zodpovědnost za budoucí vývoj člověka i celé společnosti, naléhavost, která pramení ze zkušeností a poznání.
Kéž by dolehla i k uším politiků, zodpovědných za vzdělanost v naší zemi. Ať už je to ministerstvo školství, vláda či jejich nejrůznější poradní orgány. Jejich představitelé totiž svou krátkozrakou politikou zdevastovali v průběhu posledních dvou desetiletí kdysi vysokou úroveň vzdělanosti v naší republice a přivedli ji do katastrofálního stavu. Od mateřinek až po školství vysoké. Předškolní výchovu má suplovat sousedské hlídání, protože mateřské školy se v 90. letech překotně rušily. Na tomto místě musím podotknout, že Jan Amos, který právě na předškolní výchovu kladl velký důraz a uvědomoval si její význam, by se nestačil divit, kam to jeho potomci dotáhli. Ale nejde jen o vzdělávání předškolní.
V posledních letech u nás přibývá, jak to vyplývá ze zpráv sociálních pracovníků, negramotných lidí, z nichž někteří se dokážou pouze podepsat. V mezinárodních průzkumech se čeští žáci zhoršili nejvíc ze všech sledovaných zemí, přičemž se jedná o dlouhodobý trend. Konečně proč se také učit, když střední školy bojují o žáka, takže se na nějakou školu stejně každý dostane. Dvě třetiny ani nedělají přijímačky. Loni a předloni nabízely střední školy zhruba 150 tisíc volných míst a uchazečů bylo jen kolem 104 tisíc. Není pak divu, že mnozí dnešní maturanti by se svými dnešními znalostmi neuspěli před listopadem 1989 ani v základní škole. Jejich všeobecný přehled je minimální, znalosti z historie tristní, čtení literatury nahrazují stažené obsahy z internetu, a jakmile si někdo dovolí zmínit možnost zavést povinně maturitu z matematiky, vyrážejí na protest do ulic. Skomírá i učňovské školství, vždyť přece každý bude mít už zmíněnou maturitu a pokud možno i vysokoškolský diplom. A kdyby to náhodou nevyšlo na škole veřejné, je zde nepřeberné množství škol soukromých, kde si vzdělávání lze zaplatit. A nejen ve školství středním. V ČR je 71 vysokých škol, z toho 26 veřejných a 45 soukromých. Škol hodně, ale kvalita?
Člověku je až smutno z toho, kam jsme se dostali. Není to přitom vina učitelů. Naopak… jsou to právě oni, kdo školství zachraňuje od naprostého úpadku. Kdo usiluje o co nejlepší výsledky žáků, kdo dává výuce i výchově, kterou kolikrát nahrazují rodinu, každodenně veškeré své síly, často na úkor zdraví. Zcela určitě to nedělají pro peníze. Stačí se podívat na jejich výplatní pásky. Tito učitelé a učitelky zasluhují obdiv, uznání a poděkování.
Chyba je někde jinde. Je v tomto režimu, který deklaruje prioritu vzdělání jen na papíře, přičemž skutečné jeho zájmy jsou jiné. Kvalitní vzdělání pro elitu, levnou pracovní sílu k rozšiřování majetku a peněz bohatých. I proto se snaží odvést pozornost od problémů, do kterých se dostávají mladé rodiny s dětmi, senioři, nájemníci, zdravotně postižení, policisté, hasiči, zemědělci a další. I proto předkládají návrhy, jako je zákon o tzv. třetím odboji. Chtějí vyvolat strach, obavu ozvat se, abych neztratil práci, chtějí rozdělovat společnost, aby se nesjednotila vůči těm, kteří jdou proti vlastním lidem. Chtějí také rozeštvávat a vyvolávat nenávist proti komunistům, usilují o to, aby lidé zapomněli, co tady bylo dřív.
Našim úkolem je tomu zabránit. Tak dovolte, abych celé své zamyšlení zakončila opět slovy Učitele národů Jana Amose Komenského: »Nedopusť, aby ti zlí zabraňovali jednat dobře.
Chválou jejich musíš pohrdat, utrhání jejich si nevšímat. Chtěj být zlými spíše nenáviděn, nežli uctíván.«

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama