ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,35. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

03.03.2017 17:23:11

Česko s.r.o.

Česko s.r.o.

Článek analyzuje nápady hnutí ANO zredukovat Ústavu ČR. Kritizuje ústavní populismus tohoto hnutí.

 Se zájmem jsem sledoval sněm hnutí ANO, který určil směr vývoje tohoto hnutí. Z celého jejich sněmu mě zaujala dieta, kterou chce Andrej Babiš naordinovat naší republice. Zřejmě chce udělat z České republiky společnost s ručením omezením nebo akciovou společnost. Návrhy, které na onom sympóziu byly předneseny, jsou ryze populistické. Z celé plejády takových nápadů zde předestřu tři. Prvním je snížení počtu zákonodárců z celkových 281 na 101. Druhým zavedení přímé volby starostů a třetím snížení počtu krajů v naší republice.   Pokud jde o snížení počtu zákonodárců, tak jsem stále nepochopil, kde Andrej Babiš vyčaroval takovou magickou číslovku. Prý jsme malá země, která tak vysoký počet zákonodárců nepotřebuje. V tom případě nařizuje zeštíhlení. Prý v rámci větší efektivity a šetření. Něco mi to připomíná. Ve firmách se také provádí restrukturalizace a snižují počty zaměstnanců, tak proč to neudělat i v státě. Jenže Andrej Babiš nemluví pravdu. Když se podíváme kolem naší republiky, tak jen Slovensko má nižší počet zákonodárců (150)- má také ale menší počet obyvatel. Jinak všichni ostatní mají kolem 200 a výše. Takže zde je vyvrácen jeho hlavní argument. Číslovka 101 tedy asi pochází z myslí manažerů nějaké jeho společnosti, kteří chtějí stát řídit jako firmu. Druhým protiargumentem je, že k tomu, aby tyto věci prosadil, potřebuje ústavní většinu v obou současných komorách. Takové počty on sám nikdy mít nebude a po volbách bude chtě nechtě hledat koaličního partnera.   To přímá volba starostů má pevné racionální jádro. Existuje totiž na Slovensku nebo v Polsku. Nicméně i tam se jim vyskytují problémy a spíše by se vrátili zpátky k systému, který je zavedený u nás. Může se totiž stát, že starosta bude politicky někdo jiný a zastupitelstvo také. Takže starosta bude jen loutkou nebo opozicí. Není totiž vyřešeno, v jakém vztahu mají být. Spíše bych viděl systém, kdy starostu bude dělat člověk, který získá nejvíce preferenčních hlasů. Má to svoji logiku i opodstatnění.   Třetí zeštíhlující prvek hnutí ANO je nižší počet krajů. Prý jich máme až moc. To je na jednu stranu pravda. Ještě před rokem 1990 jich tolik nebylo a nikdo nic nenamítal. Teprve po roce 2000, kdy vznikají kraje a ruší se okresy, tak nastává problém, že se kraje oddalují lidem. Zde byla chyba zrušit okresy, takže místo slučování krajů bych viděl obnovení okresů, abychom státní správu přivedli zpět k lidem. Na druhou stranu už vidím, jak se některé kraje chtějí zpět sloučit.    My komunisté se musíme zaměřit na dokončení reformy státní správy a pomoci místním samosprávám, aby mohli v rámci své přenesené působnosti vykonávat různé věci a lidé nemuseli zbytečně běhat po různých úřadech. S tím souvisí i její elektronizace, aby si lidé mohli řadu věcí vyřídit z domova. Správa věcí veřejných musí být co nejblíže občanovi, jinak na ni zanevře a bude upadat do skepse. Této skepse poté využijí populistická hnutí k postupnému rozkládání státu a to je špatné a velice nebezpečné.  
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama