ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,95. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

14.08.2011 9:51:00

Konec rozvoje dopravní infrastruktury v České republice

Konec rozvoje dopravní infrastruktury v České republice

Vyjádření poslance Parlamentu ČR a stínového ministra KSČM pro resort dopravy a průmyslu Pavla Hojdy k nedostatečnému financování dopravní infrastruktury.

V těchto dnech se připravuje a finalizuje návrh státního rozpočtu na r. 2012 s výhledem na léta 2013 a 2014. Součástí státního rozpočtu, i když schvalovanou až po jeho projednání a schválení, je i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na rok 2012 a výhled na léta 2013 a 2014. Schvaluje se zpravidla v prosinci.

Nebudu se nyní vyjadřovat k návrhu státního rozpočtu, protože ještě není k dispozici pro poslance, ale mohu se vyjádřit k připravovanému rozpočtu SFDI. Bohužel musím konstatovat, že směrná čísla, která určilo ministerstvo financí pro SFDI, jsou pro potřeby údržby, oprav a rozvoje dopravní infrastruktury naprosto nedostatečná. Ve středu 10. srpna jednal výbor sněmovny a dozorčí rada SFDI o připravovaném návrhu rozpočtu SFDI podle rozpisu ministerstva financí. Konstatoval, že varianta navržená ministerstvem a postoupená do připomínkového řízení na jednotlivých ministerstvech, je nepřijatelná. Osobně jsem konstatoval, že návrh ministerstva financí je pro financování dopravní infrastruktury prakticky likvidační.

Ministerstvo financí předepsalo rámec pouhých 37 mld. Kč na léta 2012 až 2014. Přitom je zapotřebí předeslat, že na rok 2011 byl naprosto nedostatečný i plán ve výši cca 65 mld. Kč a v roce 2010 bylo plánováno více než 100 mld. Kč. Během dvou let tedy dochází ke snížení prostředků na opravy, údržbu a nové stavby dopravní infrastruktury o více než 60 %.

Výbor a dozorčí rada projednávala návrh podle směrných čísel ministerstva financí, tedy rámec 37 mld. Kč, a rovněž původně připravený návrh SFDI na rozpočet ve výši 49 mld. Kč, který osobně hodnotím jako krizový. Je nutné připomenout, že Hospodářský výbor PS PČR na svém zasedání v červnu 2011 požádal vládu a ministerstvo dopravy, aby k původnímu výhledovému plánu, který počítal na r. 2012 s částkou 47 mld. Kč, přidaly minimálně 10 mld. Kč, aby bylo možné nejen čerpat potřebné prostředky z fondů EU, ale zahájit i nejpotřebnější akce dopravní infrastruktury. Není možné samozřejmě zapomenout na nutné posílení finančních prostředků na opravy, údržbu a přípravu staveb dopravní infrastruktury. Jak je vidět, tak to ministerstvo financí nechce připustit.

Přitom se blíží další plánovací období, kdy bude možné na dopravní stavby čerpat prostředky z EU. Pokud ale nebude hotová příprava a nebude zajištěna spoluúčast ČR na financování akcí, ČR se sama o tento zdroj připraví.

V případě prosazení varianty určené nyní ministerstvem financí nelze zahájit v r. 2012 žádnou novou stavbu a nelze zahájit a pokračovat ani na stavbách, na které již proběhla soutěž a byly uzavřeny smlouvy. Tato varianta počítá také se snížením finančních prostředků na výstavbu cyklostezek z 240 mil. Kč na 30 mil. Kč a na stavby, které se týkají zvýšení bezpečnosti a schůdnosti, z 240 mil. Kč na 70 mil. Kč. Nelze samozřejmě ani zajistit potřebné finance na opravy a údržbu, připravovat nové projekty pro další plánovací období. A co je nejdůležitější, nebude ani možné čerpat prostředky z unijního Operačního programu doprava, protože nebude možné zajistit finanční spoluúčast České republiky. Hrozí, že se ČR stane čistým plátcem do fondů EU a sama nebude moci svůj poměrný podíl čerpat.

V případě prosazení krizové varianty ve výši 49 mld. Kč navržené SFDI bude možné alespoň řešit vybrané akce z Operačního programu doprava, ale nebude možné zahájit a realizovat akce již smluvně dohodnuté s vítězi veřejných soutěží. A také nebude dostatečně posílen fond oprav a údržby dopravní infrastruktury. A kdo jezdí po silnicích 1. třídy, rychlostních silnicích, dálnicích a kdo sleduje zprávy o stavu železničního svršku, mi dá zapravdu, že právě do této oblasti je zapotřebí zajistit dostatek finančních prostředků, aby se zvýšila jejich kvalita.

Co říci závěrem: Nemohu podpořit návrh rozpočtu, který je pro dopravní infrastrukturu ČR prakticky likvidační. Podpořím pouze rozpočet, který bude řešit alespoň nejzávažnější problémy budování dopravní infrastruktury v ČR.

Pavel HOJDA, poslanec Parlamentu ČR a stínový ministr KSČM pro resort dopravy a průmyslu
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama