Tomio Okamura

Předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD)
  • SPD
  • Moravskoslezský kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,92. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

25.04.2019 14:32:00

V případě pana Babiše je vše jasné. Podniká a bere dotace

V případě pana Babiše je vše jasné. Podniká a bere dotace

Projev na 29. Mimořádné schůzi Poslanecké sněmovny 25. dubna 2019 k Výroční zprávě NKÚ 2018, hrozícímu deficitu státního rozpočtu 2019 a Žádosti Evropské komisi o zveřejnění závěru šetření střetu zájmů premiéra Andreje Babiše

 Vážené dámy a pánové.

Návrh státního rozpočtu od počátku SPD kritizovala. A mohl bych tu citovat i mnohé prognózy, které se naplnily. Říkali jsme jasně, že vláda Andreje Babiše s ČSSD a KSČM slibovala lidem nesplnitelné a zcela nereálné věci.

Mnoho lidí tomu ještě vloni nevěřilo, ale nyní se to v plné nahotě ukazuje a vláda má velké rozpočtové problémy a nedokáže naplnit sliby, které dala občanům. Samozřejmě jsme také vládou i média upozorňovali, že ekonomická situace v letošním roce bude horší, a že očekávání růstu hrubého domácího produktu HDP jsou nereálná. A to samozřejmě s poukazem na loňský vývoj v Německu a Západní Evropě, kam dodáváme naše produkty.

Pochopitelně jsme upozornili, že se od toho budou odvíjet i další oblasti včetně inflace atd. Málo kdo na to ale slyšel. Na druhou stranu jsme také nahlas řekli, že víme o tom, že vláda schodek rozpočtu bude snižovat, ale nikoliv škrty, ale nějakými umělými účetními operacemi. Pravda. Netušili jsme, jakými. Ale protože je toto standardní trik této vlády, nemuseli jsme dlouho čekat a vida. Neuběhl ani první kvartál a vláda si vypomohla převodem 18 miliard korun z privatizačního účtu.

Samozřejmě chápeme, že vláda je v těžké situaci. ČSSD - koaliční partner hnutí ANO je před politickým i finančním krachem a bojuje o holé přežití. A marketing za veřejné peníze je jediné, co ČSSD umí. Pochopitelně, pokud hovoříme o našem věčném tématu živení politických neziskovek. Část ČSSD tento sektor po léta uplácí. To je jednak zcela nepřijatelné, ale současně nebezpečná politická hloupost, protože si kavárenské křídlo ČSSD platí jen bývalé voliče TOP 09, kteří teď jak blechy z pana Schwarzenberga a Kalouska přeskákaly na Piráty. (Pobavení v sále.)

Nebudu unavovat výčtem chyb rozpočtu a hospodaření vlády, ale jenom připomenu, že samozřejmě umíme ocenit i světélka na konci tunelu. Například to, že pan premiér s paní ministryní financí vzali za svůj náš návrh na paušální daně pro malé živnostníky. Děkujeme. V každém případě navzdory vší kritičnosti víme, že výlevy ve Sněmovně na faktické práci vlády nic nezmění. Jde pouze o divadlo, které se naučili pořádat kolegové z tzv. demagogického bloku pana Kalouska a ODS, ke kterému se teď přidali Piráti.

Nikdo po nás nemůže chtít, abychom jakkoliv podpořili toto prapodivné a zemi škodlivé uskupení. Proto se u návrhu schválení programu mimořádné schůze zdržíme. A máme tady další téma. A to zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu NKÚ, který opakovaně konstatuje, jak jednorázová tak systémová pochybení v hospodaření s veřejnými penězi, a to na všech úrovních a všech myslitelných oblastech. Nejvyšší kontrolní úřad přitom neupozorňuje jen na formální nedostatky v papírech, ale také na neúčelnost vynakládání veřejných peněz i na nedostatečnou vnitřní kontrolu.

Je to oficiální, nezpochybnitelná kritika činnosti hnutí vlády ANO, ČSSD a KSČM, přičemž mnohá zjištění se týkají také předešlé vlády, kde byla navíc ještě KDU-ČSL. A jenom připomínám, že ta zjištění se pohybují v řádu miliard českých korun, které byly podivně či zvláštním způsobem vynakládány a bylo s nimi podivně hospodařeno. Na tato pochybení dlouhodobě vládu upozorňujeme i my v SPD. I bez mimořádné schůze jsme na toto téma upozorňovali pana premiéra i jednotlivé ministry.

Každoročně se tu potýkáme s tím, že Nejvyšší kontrolní úřad něco konstatuje, ale vláda na to kašle. S tím žádná schůze tady ve Sněmovně nic neudělá. A na vině tu není jen vláda, nebo ministři a úředníci. Ti prostě dělají, co jim je dovoleno, a jestliže nemám v praxi vymahatelnou osobní odpovědnost, tak chybí nějaký zásadní motiv skutečně si hlídat efektivitu. Naopak víme, že pro většinu partají, co kdy byly ve vládách, se státní správa stala dojnou krávou, z níž cucali jak straníci, tak sponzoři a napojení lobbisté. A to se hodně těžko samozřejmě těm vládním stranám mění.

Mistři v tomto oboru byli - a věřím a nadále jsou - vládní sociální demokraté. Ale bezesporu tomuto oboru kralovali také lidovci a ODS. Členové ČSSD spolu s ODS patří také k těm málo případům, které občas soudy dotáhly do konce, a alespoň nějak potrestaly. Křik chyťte zloděje je proto dnes hodně absurdní při pohledu na minulost některých stran, ale souhlasíme, že problém je třeba řešit. Řešení ovšem opravdu leží jinde než v této mimořádné schůzi. Je v nastavení systému, který nedovolí plýtvat a rozkrádat veřejné peníze. Je třeba zavést skutečně osobní přímou odpovědnost všech za svěřené majetky a péči řádného hospodáře a tuto povinnost vymáhat.

Návrh zákona z pera SPD, který tuto situaci takto řeší tady ve Sněmovně již rok leží. A rok se nemůže posunout dále, protože je posouván ostatními politickými stranami někam, aby neprošel. Pokud si Nejvyšší kontrolní úřad stěžuje, že jeho kontroly vlastně nemají žádný efekt, pak je třeba se bavit o tom, jak tento systém zlepšit. Třeba zákonnou povinností vlády, ministerstva nebo úřady, s negativním výsledkem kontroly se zabývat a vyvodit z něj hmatatelné důsledky.

Pokud vám, vážení kolegové a kolegyně, záleží na zprávách NKÚ, pojďme si sednout třeba v hospodářském výboru a takovou legislativu připravme. Také třetí téma tohoto návrhu mimořádné schůze je skutečně velmi zajímavé. Je to střet zájmu politiků v této Sněmovně. Nemohu se nepozastavit např. nad výrokem předsedy Pirátů pana Bartoše. Dovolte mi parafrázovat. Byli jsme nuceni se obrátit na jednotlivé komisaře Evropské unie, kteří mají věc v gesci a začalo šetření. Ohledně střetu zájmu máme české zákony. A rozhodování o tom, kdo je ve střetu zájmu je v naší kompetenci.

Jít práskat do Bruselu, protože jsem neuspěl doma, je mi lidsky odporné. A z historie víme, že je to smrtící pro Českou - (Byl vypnut mikrofon.) Jo, já tedy se důrazně ohrazuji proti tomu, aby mi byl vypínán mikrofon. Tak to opravdu je trošku nevídaná situace, ale věřím tomu, že to nebylo naschvál.

Takže jít práskat do Bruselu, protože jsem neuspěl doma, je mi lidsky odporné. A z historie víme, že je to smrtící pro českou suverenitu. Vždy, když se Češi či Moravané rozhádali a hledali soudce mimo svou zemi, tak to skončilo tím, že rozhodce, římský císař, toho zneužil k oslabení suverenity, svobod a práv zemí České koruny.

Kauza Andreje Babiše nám opět ukazuje škodlivost evropských dotací. Nejenže obecně vedou ke korupci, kriminalitě a zneužívání, ale slouží k vydírání naší země a k ovládání vnitřní i zahraniční politiky. Analýzy, které přitom máme k dispozici, dámy a pánové, navíc ukazují krutý fakt: Česká republika není a nikdy nebyla žádný čistý příjemce peněz z Evropské unie. To je obrovská a hanebná lež. Je to dokonce naopak. Podle světoznámého francouzského ekonoma Thomase Pikettyho Česká republika patří mezi země, kterým se členství v Evropské unii vyplatí ze všech nejméně. Dříve naše finalizující ekonomika, ekonomika České republiky, se po vstupu do Evropské unie stala ekonomikou doplňkovou, subdodavatelskou a záložním prostorem ekonomiky německé. A tento prostor naší současné ekonomiky je bohužel charakterizován kvůli Evropské unii vysokým podílem zahraničního vlastnictví ve všech rozhodujících sférách, velmi levnou pracovní silou, velmi nízkým podílem mezd, a tudíž velmi vysokým podílem zisku na přidané hodnotě, a extrémně vysokým i nelegálním odlivem zisku ze země.

Podle oficiálních statistik Eurostatu, což je evropský statistický úřad, bylo z České republiky od roku 2010 do roku 2016 na dividendách nadnárodními korporacemi odkloněno 7,6 % našeho hrubého domácího produktu (HDP), tedy 2252 mld. korun. Naproti tomu, a to je skutečně potřeba dobře porovnat, ve formě evropských dotací se nám za stejnou dobu "vrátilo" pouze 1,9 % HDP. Takže je potřeba tato čísla jasně vidět. Náklady na Evropskou unii jsou ale ještě vyšší. Tak nějak nám bruselisté zapomínají říct, že například přicházíme o miliardy za cla, která dnes vybírá Brusel a která kdysi byla příjmem České republiky, že platíme kofinancování projektů, tisíce úředníků, kteří dělají agendu Evropské unie a podobně. A jaké kofinancování projektů? Například ty známé rozhledny v údolí na Moravě. Jenom aby se vyčerpaly peníze Evropské unie, tak se utratily na rozhledny, které jsou v údolí, to znamená, není z nich nikam vidět. A ještě navíc se tyto projekty musely kofinancovat z peněz českých daňových poplatníků. A takových projektů je celá řada.

S tím se pojí i další nehorázná lež, že bez členství v Evropské unii nebudeme moci hájit své zájmy v unii. To je přece v praxi tisíckrát vyvrácená lež. Jelikož s 21 českými poslanci v europarlamentu naše země přece nikdy neměla a nemá žádný vliv. Člen Evropské komise má dokonce smluvně zakázané hájit zájmy svého mateřského státu, ale musí hájit zájmy Evropské unie jako celku. Faktem ovšem je, že současní europoslanci, ani paní komisařka Jourová za hnutí ANO skutečně české zájmy nehájí.

Dámy a pánové. V této Sněmovně je naší povinností hájit zájmy České republiky. Je skutečně k debatě, které politické síly je hájí a které naopak Českou republiku kontinuálně poškozují. Debata o tom by byla konečně přínosná, protože by se veřejnost alespoň dozvěděla, kdo hájí čí zájmy. Mně nevadí, jestliže frakci v Evropském parlamentu, jejíž je součástí ODS, šéfuje muslim. Ale je dobré si to říct, abychom pak věděli, že až budeme hlasovat o zákazu propagace islámu v České republice, musí ODS hlasovat a rozhodovat se mezi dvěma zájmy: Šéfa v Bruselu nebo zájmem českých občanů a jejich bezpečím před nenávistnými ideologiemi. A jak víte, návrh na zákaz propagace islámské ideologie, tento návrh zákona z pera SPD už tady leží rok stejně jako zákaz zahalování.

Vím o panu Hamáčkovi a jeho členství v Aspen Institute. Ale máme tu střet zájmů. Pana Rockefellera, České republiky a jejích občanů. Takže vidíte, když tady takzvaný demagogický blok otevřel téma střetu zájmů, že to téma je skutečně hlubší a je ho potřeba pojmout komplexněji: Kdo, kde a jak.

V případě pana Babiše je vše jasné. Podniká a bere dotace, které mu Evropská unie umožňuje brát. Je to samozřejmě velké zlo, které nás ničí. Křivení trhu a uplácení evropskými dotacemi v prvé řadě má na svědomí politika Evropské unie. Dotace pro vyvolené jsou škodlivé samy o sobě. Pokud se ještě zneužijí, jde o naprostou nehoráznost. V podílu nahlášených nesrovnalostí podvodného charakteru, co se týče dotací, je Česká republika v Evropské unii dokonce na čtvrtém místě za Slovenskem, Itálií a Lotyšskem. Zatímco v celé Evropské unii končí před soudem každé druhé doporučení OLAFu, tohoto evropského úřadu, v Česku je to jen každé třetí ve sledovaném období, tedy přesně dva ze šesti. Co to znamená? Že ve skutečnosti se jen minimum podvodných dotací dostane v České republice k policii a k soudu, i když kolegové z ODS a ČSSD už ví, že občas padne kosa na kámen a nějaký jejich politik je odsouzen. Ale jistě to berou jako nutnou daň. Vždyť dotacemi se přece dá tak skvěle uplácet v celostátní i komunální politice.

Ovšem víc než procento dotací, kde byl prokázaný podvod, by bylo zajímavější uveřejnit procento těch, které měly nějaký význam. K čemu máme vlastně všechna ta golfová hřiště, luxusní penziony a rozhledny v údolí? Co to přináší drtivé většině běžných pracujících českých občanů? Cyklostezka je snad papírově v pořádku. Ale pokud po ní jezdí jen pár lufťáků o víkendu, pak jde o zbytečně vyhozené peníze a obec by mohla za tuto část rozpočtu opravit chodník, zlepšit veřejné osvětlení, třeba zrekonstruovat domov důchodců nebo třeba koupit něco do svojí místní školy.

Dámy a pánové. Ano, střet zájmu, který tu má kde kdo, je dobré téma na schůzi. Ale rozhodně to není jen problém a téma pana premiéra, ale také politiků mnoha dalších stran tady ve Sněmovně. Rád bych vás závěrem vyzval: Přestaňte se tady už hádat a handrkovat. Občané čekají na to, abychom jim zlepšili životy, a aby měli více spravedlnosti a bezpečnosti. Hnutí SPD podalo do Sněmovny řadu důležitých zákonů, které tady čekají na projednání, a na které občané chtějí, aby se jim žilo lépe. Krátce je zrekapituluji.

Podali jsme zákon na pomoc lidem v dluhových pastech. Jsou to statisíce občanů. Chceme, aby ze zákona nejprve mohli občané platit jistinu, to znamená dluh, a až potom teprve poplatky a náklady. Nyní je tomu naopak, takže občané se nikdy nemůžou z té dluhové pasti dostat. Navíc v tom zákonu rušíme úroky z úroků. Právě kvůli tomu, že se platí úroky z úroků, a nejdříve se musí splácet poplatky místo jistiny, tak právě proto se statisíce občanů nemůže dostat z dluhových pastí. A já vás žádám, abyste podpořili tento náš zákon a zařadili ho na program schůze, abychom ho projednali, abychom pomohli těm statisícům lidí, protože vláda hnutí ANO, ČSSD a KSČM nepředložila žádný takový zákon.

Dále tady máme náš zákon z pera SPD, který končí s lichvou. Navrhujeme zastropovat úrokové sazby, takzvané RPSN, u půjček. Tento zákon platí ve většině zemí Evropské unie. Už jsem ho navrhoval v minulém volebním období a tehdy vláda hnutí ANO, ČSSD a KDU-ČSL mi ho zamítla. Uvrhli jste tak další a další desítky tisíc lidí do dluhových pastí. Takže já vás žádám, abyste se tady už přestali handrkovat a hádat vzájemně. Pojďme pracovat, pojďme přijímat tyhle ty potřebné zákony. Protože když nebudou lichvářské úroky, pochopitelně také mnohem méně lidí může spadnout do dluhové pasti. Takže já vás o to žádám, ten zákon je tady vložen z pera SPD. Pojďme na to.

Dále jsme spolupředkladatelé zákona, který zpřísňuje tresty za týrání zvířat a proti nelegálním množírnám. Leží to tady už rok. Tak prosím vás pojďme pomoci už tomu, aby se netýrala zvířata. Pojďte to projednat místo tady těchto neustálých vzájemných invektiv, které tady vzájemně předvádíte.

Máme tady z pera SPD autorský zákon, kde rušíme placení poplatků, takzvaných autorských poplatků OVSA, a tak podobně pro provozovny, pro zdravotní zařízení, pro kadeřnictví, pro autoservisy, pro restaurace, pro prodejny a tak dále. Ulevili bychom statisícům živnostníků. Tak pojďme ten náš návrh z pera SPD projednat, ať ulevíme živnostníkům, ať nemusí platit tyhle ty poplatky, kde není cílem hudební produkce. Cílem zisku není hudební produkce. To je ta pointa našeho návrhu.

Dále nám tady už rok leží náš návrh z pera SPD na přímou volbu a odvolatelnost politiků. Navrhujeme to v prvé řadě pro starosty a hejtmany. Vždyť to platí i v okolních zemích. Platí to v Německu, v Polsku, na Slovensku, platí to ve Spojených státech, platí to ve Švýcarsku, v mnoha zemích.

A právě ta odvolatelnost politiků je tady přece na místě. Vy se tady neustále handrkujete a vzájemně napadáte. Kdyby platila odvolatelnost politiků, kterou navrhujeme, tak už to mohl vyřešit občan a vyjádřit se v referendu, i v místním, zdali tedy chce pana premiéra nebo nechce a měli bychom to vyřešeno. To znamená, leží to tady a už nám to tady leží zase rok.

Máme tady zákon o referendu. O to už se tady snažím dlouhá léta a pořád se nemůžeme dobrat k návrhu, který by odešel z Poslanecké sněmovny. Takže já vás vyzývám, pojďme to konečně projednat a pojďme pracovat.

Je tady náš návrh z pera SPD další. Je to návrh na zákaz islámského zahalování, protože není normální, že někomu nevidíme do obličeje. Tento zákon platí v Rakousku, v Dánsku a mnoha dalších světových zemích. My už jsme ho podali loni a opět tady leží. Místo toho se tady hádáte.

Máme tady také návrh na zákon na zákaz propagace nenávistných ideologií. Pochopitelně mám na mysli islámskou. Podívejte se, jak je to čím dál aktuálnější téma v celém světě, a zase nám to tady leží ve Sněmovně a místo toho jsou tady nějaké schůze, kde se jenom lidé v přímém přenosu handrkují.

Máme tady také ten náš klíčový návrh - o tom už jsem mluvil ve svém vystoupení - na přímou hmotnou odpovědnost politiků a všech, kdo v exekutivě hospodaří s veřejnými penězi. Mám na mysli hejtmany, ministry a další. Přímá hmotná odpovědnost. Mají to servírky, mají to číšníci, mají to jednatelé firem, mají to ředitelé dokonce i státních organizací, ředitelé škol, ředitelé domovů důchodců. A proč to nemůže mít hejtman, ministr a další lidé, co přímo hospodaří s veřejnými miliardami?

A právě proto, že tento náš návrh odmítáte, je to nejdůležitější protikorupční návrh, tak právě proto tady dokola řešíme zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu, což je také téma dnešní schůze. Je opravdu s podivem, že některé strany takzvaného demagogického bloku blokují tento návrh a zároveň tady hovoří o nějakých zjištěních Nejvyššího kontrolního úřadu.

No tak pojďte přijmout návrh SPD na přímou hmotnou odpovědnost všech, co hospodaří s veřejnými penězi a pak samozřejmě korupce bude vyřešená celkem rychle, protože když si to každý zaplatí ze své kapsy, tak to má dva rozměry. Za prvé se bude bát krást a za druhé ti méně schopní už do té funkce ani nepůjdou. Odmítnou ji sami.

To znamená, kdyby tady byl pan Stropnický, který byl ministrem obrany, tak sám od sebe toho ministra obrany už odmítne, protože to byl politický trafikant a v obraně se nevyzná, protože kdyby podepsal armádní zakázku, ve které se nevyzná, protože logicky se nevyznal, tak by do toho samozřejmě pak zahučel sám, kdyby to bylo předražené.

To je logické. Tím bychom vyřešili i politické trafikanty a politické nominanty. Ostatně, jak jsem se dočetl, to předvádějí Piráti na pražském Magistrátu. Místo odborníků politické nominanty a spolustraníky dávají do vedení městských firem. No, původně jste měli slogan "pusťte nás na ně", ale já už vím, co to mělo znamenat. Pusťte nás na koryta to znamenalo, že?

Další - připravujeme také návrh zákona na minimální důchod. Ten předložíme v nejbližší době, takže znovu - pojďme radši pracovat! Pojďme spolupracovat na těchto našich návrzích. My chceme, aby v České republice všichni invalidní a starobní důchodci /nezapomínejme na ty invalidní/ měli nárok na minimální důstojný důchod ve výši hrubé minimální mzdy, což by dnes bylo něco přes 13 tisíc korun čistého pro každého a až od této částky zásluhově, protože za ty důchody do 13 tisíc se prostě nedá vyžít. A hodně se zapomíná na invalidní důchodce. To připravujeme.

Také teď připravujeme zákon na zestátnění exekutorů. Podáme ho v nejbližší době.

Já jsem vás chtěl opravdu na závěr vyzvat, prosím vás, ukončeme už tady to vaše neustálé vzájemné hádání a napadání se, pojďme se radši posadit a pojďme pracovat na těchto konkrétních zákonech, které lidem přidají více peněz, bezpečí a spravedlnosti.

Určitě by bylo dobré také udělat soudní reformu, aby soudci měli časově omezený mandát a také hmotnou odpovědnost, protože na rozsudky se tady čeká více než deset let a občané jsou opravdu velmi frustrovaní, takže z tohoto pohledu jsem rád, že odstoupil pan ministr spravedlnosti Jan Kněžínek, protože tady nenavrhl vůbec nic a navíc odmítl spolupracovat.

To znamená, pojďme spolupracovat, pojďme pracovat, ukončete už to věčné hádání.

Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama