prof. MUDr. Jaroslav Malý, CSc.

  • BPP
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,12. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

15.08.2019 18:21:00

Vypadá to, že v květnu 2022 budeme jezdit od Hradce až po Jaroměř po dálnici

Vypadá to, že v květnu 2022 budeme jezdit od Hradce až po Jaroměř po dálnici

Na stavbě D11 se právě zakládá nejdelší most nové dálnice

 Stavba zhruba 16 km dlouhého úseku dálnice D11 od Kuklen po Smiřice zatím běží podle harmonogramu. Zatímco na úseku Kukleny – Předměřice se nyní realizují přeložky inženýrských sítí, od Předměřic po Smiřice je stavba prakticky již celá založena a u Trotiny se stavějí pilíře nejdelšího mostu celého úseku. „Pokud bude zima stejně mírná jako loni, plánuje se přerušení stavby zhruba jen na jeden měsíc. Vypadá to, že v květnu 2022 budeme po dálnici od Hradce až po Jaroměř skutečně jezdit,“ řekl po návštěvě stavby úseku 1106 senátor prof. MUDr. Jaroslav Malý, CSc.

Inženýrské sítě v okolí Hradce Králové

Stavba dálnice D11 od Kuklen po Smiřice je rozdělena na dva úseky a v konsorciu je realizují společnosti Eurovia, Metrostav a Swietelsky. Na prvním úseku z Kuklen po Předměřice probíhají nyní především práce na přeložkách inženýrských sítí. „Ve srovnání se zbytkem stavby je samozřejmě okolí Hradce plné vodotečí a přeložek závlah nebo inženýrských sítí vedoucích elektřinu, plyn, vodu či optické kabely. Dálnici musejí všechny sítě podcházet kolmo ke stavbě, takže v okolí Hradce Králové se pracuje nyní především na těchto přeložkách,“ vysvětluje ředitel závodu Čechy východ společnosti Eurovia CS Ing. Michal Šumpík. Stavbaři musejí často při stavbě spolupracovat i se zemědělci, kteří potřebují zavlažovat pole, která přímo navazují na prostor stavby a přerušení dodávek vody by mohlo představovat velké riziko pro úrodu. Zemní založení stavby, které obsahuje zejména přesuny velkého množství zeminy, začne na tomto prvním stavebním úseku už v průběhu srpna 2019. Jen pro představu: na celém úseku 1106 od Hradce po Smiřice by měly být přesunuty téměř 2 miliony kubíků zeminy.

Stavbě pilířů předcházejí laboratorní zkoušky

Druhý úsek stavby 1106 z Předměřic po Smiřice je nyní už stavebně založen. Přesuny zeminy budou letos z větší části dokončeny a stavbaři se soustředí na budoucí odvodnění dálnice pomocí instalace kapacitních vodotečí a zakládání nadzemních prvků. „Tím největším je nejdelší, 420 metrů dlouhý, most úseku u Trotiny. Na místě jsem se přesvědčil, že zakládání mostních pilířů, které právě probíhá, je velmi náročný proces. Předcházejí mu mimo jiné i laboratorní zkoušky zeminy,“ říká senátor Jaroslav Malý. Experti před i při zakládání pilířů odebírají do pytlů vzorky zeminy, které následně v laboratoři zkoumají. Například zjišťují, jak moc je tamní zemina stlačitelná a zda je nutné její okolí zpevnit třeba kamenivem. Na místě nyní pracuje několik jeřábů, válců nebo vrtných souprav a vibračních beranidel. Založení mostů, které je prováděno pomocí železobetonových pilot, sahá až do hloubky 10 m.

Parametry dálnice si žádají někde terén vybrat a jinde dosypat

Na stavbě se momentálně pohybuje zhruba 300 lidí a 60 nákladních vozů. Do konce roku 2019 má být hotová většina zemních prací, při níž se počítá až s dvojnásobným počtem pracovníků. "Řada prvků, které jsou nyní vidět, před otevřením dálnice zcela zmizí. Třeba některé velké deponie ornice a podorniční zeminy jsou dočasné. Po finálních úpravách bude tento materiál navezen na náspy, oset travou a osázen stromy," vysvětluje ředitel závodu Čechy východ společnosti Eurovia CS Ing. Michal Šumpík. Stejně tak zmizí kontrolní geodetické body, které nyní viditelně „čouhají“ z budoucí dálnice v podobě oranžových trubek. „Když vidím, kolik v sobě tahle profese snoubí odborných znalostí, nároků na kooperaci a přesnost, tak tu vidím jasné paralely s lékařským povoláním,“ směje se senátor a profesor interní medicíny Jaroslav Malý. Jen v úseku mezi Hradcem a Smiřicemi má postupně vzniknout 20 mostů. Všechny mosty budou založeny do konce letošního roku. Povedou například přes Trotinu, Sendražický potok, Olšovku nebo Jordán. Na 11 místech se musí odstranit stará vozovka a postavit nová a pod dálnici bude umístěno 5 propustků na vodu o průměru kolem jednoho metru. Celková cena díla je 2,5 miliardy korun bez DPH.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama