JUDr. Alena Schillerová, Ph.D.

  • ANO 2011
  • Jihomoravský kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,13. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

07.06.2018 16:53:44 - Bobo11

Proč jste zamítli tento návrh Pirátů?

https://www.parlamentnilisty.cz/politika/politici-volicum/Pirati-Vlada-vyskrtla-z-nominacniho-zakona-dozorci-rady-navrhne-jeste-horsi-zakon-nez-pred-volbami-539107
Co vám na návrhu vadí?

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

23.08.2018 13:20:52 - JUDr. Alena Schillerová, Ph.D.
Dobrý den,
 
výběr lidí do řídicích a kontrolních státních a polostátních společností musí probíhat transparentně za jasně daných a objektivních kritérií. V jejich orgánech musí sedět skuteční odborníci a nikoliv političtí trafikanti. To je bez diskuze.
 
Snahu poslanců Pirátů v tomto ohledu sice oceňuji, ale jejich návrh nominačního zákona naše vláda nemohla podpořit, protože měl vážné nedostatky. Pokud by byl přijat, nejenže by se nominační proces stal mnohem složitějším, ale také by se ještě více zpolitizoval. Naše vláda proto přišla s vlastním návrhem, který je výrazně kvalitnější.
 
Vládní návrh vyžaduje, aby ministr, který chce nominovat kandidáta na post ve státní či polostátní firmě, svůj návrh na nominaci předložil k posouzení Výboru pro personální nominace, který jako poradní orgán dává vládě doporučení. Pokud výbor kandidáta odmítne, nemusí se ministr jeho stanoviskem řídit, ale musí jmenování kandidáta povinně zdůvodnit.
 
Podle návrhu Pirátů by ale stanovisko výboru mělo být závazné, takže by o nominaci nebo volbě fakticky rozhodoval. Toto řešení by bylo velmi nešťastné, protože ministr by stále za chod podniku zodpovídal, ale přitom by nemohl rozhodovat o lidech, kteří se na řízení podniku budou podílet. Nesl by tak zodpovědnost za něco, co z velké části vůbec nemůže ovlivnit.
 
Podle návrhu Pirátů má být navíc funkční období členů tohoto výboru spojeno s délkou funkčního období vlády. To je problém, protože pokud má být cílem nominační zákona odpolitizování celého procesu, v tomto bodě se jejich návrh evidentně vydává opačným směrem. Naproti tomu podle vládní verze návrhu potrvá funkční období člena výboru 5 let a nebude svázáno s trváním konkrétní vlády.
 
Není sporu o tom, že pokud nominace neproběhne podle zákona, musí být volba a jmenování kandidáta neplatné. Problém ale je, že Piráti chtějí neplatnost zavést i tam, kde stát svého zástupce pouze nominuje a samotná volba už probíhá v orgánech podniků, kde stát ani nemusí mít většinový podíl. To by byl nepřípustný zásah hlavně do fungování obchodních společností, které by se ocitly v nerovném postavení vůči jiným obchodním společnostem, v nichž stát nemá podíl žádný.
 
Nesmíme zapomínat ani na to, že některé společnosti fungují podle jiných pravidel, což je potřeba při výběru lidí do jejich orgánů brát v úvahu. To ale návrh Pirátů vůbec neřeší. Přitom zdravotní pojišťovny, které v článku zmínil pan Martínek, nemají na rozdíl od státních podniků za cíl dosažení zisku, proto i členové jejich řídících orgánů musí splňovat jiné požadavky. Aby tam zasedli skutečně kvalitní lidé, neměl by výbor jejich nominaci posuzovat ve stejném složení jako u ostatních společností, ale by měl být složen z odborníků se zkušenostmi s řízením a fungováním zdravotních pojišťoven.
 
S úctou
Alena Schillerová