Ing. Lubomír Brož

  • ANO 2011
  • Hlavní město Praha
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,43. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

31.05.2023 11:03:39 - witty

školství

Už roky se tu mluví o reformě školství a výsledek je, že se úroveň školství nezlepšuje, a co hůř, zhoršuje se. Proč je tak těžké, to změnit? Myslím, že na tom, že je potřeba změnu se shodne vláda i opozice. A k aktuální situaci. Dcera vyjde základku sice až za dva roky, ale už teď se bojím toho, kam vlastně půjde, protože co slyším ve zprávách, tak málokteré dítě má štěstí, že si může zvolit školu, co chce. Já v tom vidím pro jejich budoucnost obrovský problém. Vy ne? A myslíte, že je nějaké smysluplné řešení navýšit kapacity tříd a škol, že to jde, že to nebude na úkor kvalitní výuky, a že na to mají školy prostory a pedagogy?

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

03.06.2023 13:28:23 - Ing. Lubomír Brož
 Hezký den, děkuji za váš dotaz i názory.Souhlasím s vámi a ve čtvrtek jsem interpeloval ministra školství s podobnými dotazy. Na řešní situace budu i nadále tlačit, tady se musí spojit cíle ministerstva i vedení krajů, musí postupovat v úzké součinnosti. Pro informaci tady přidávám moje dotazy na ministra školství:

Interpelace na ministra školství ve věci: přijímacích zkoušek na střední školy

Vážený pane ministře,

rád bych se Vás dotázal, jak hodnotíte proběhlé přijímací zkoušky na střední školy a jaké z jejich průběhu budete vyvozovat důsledky, pokud důsledky budete vyvozovat.

Dle zpráv od rodičů a zpráv, které plnily poslední týdny média, byla a nadále zůstává letos situace ještě horší než v předchozích letech. Na střední školy se hlásily velmi silné populační ročníky, přitom dle všeho, míst bylo výrazně méně než uchazečů. Zejm. v některých regionech je situace špatná, hovořím konkrétně o své domovské Praze a také o navazujícím Středočeském kraji.

Největším problémům čelily v letošním roce podle všeho gymnázia v Praze. Zájem o ně byl tak velký, že se nedostala řada žáků, kteří by se stejným bodovým ohodnocením byli přijati v předchozích letech bez problémů. Letos některým uchazečům nestačilo ani téměř 90 bodů ze 100, aby se dostali na gymnázium! V těchto případech nelze pochybovat o tom, že takový student má všechny předpoklady pro to na gymnáziu studovat, úspěšně jej dokončit a pokračovat na vysokou školu. A přesto je mu tato významná životní volba zamítnuta pro nedostatek míst na středních školách. Míst, která má stát povinnost studentům na středních školách zajistit!

Celorepublikově může být míst dost, ale asi nebudete předpokládat, že se děti z Prahy budou chtít hlásit na střední školy např. na severu Čech s tím, že tam volná místa jsou? Současně nepovažuji za vhodné řešení nabízet zájemcům o gymnázia nebo střední školy s maturitou jako alternativu učební obory, o něž rovněž není takový zájem… z takových učebních oborů totiž už ani pro výborné studenty není cesty zpět. Pokud máte absolvovaný obecný obor s kvalitními základy všeobecného vzdělání, můžete si v praxi spíše vybírat, v jakém oboru budete následně pracovat nebo se i dále vzdělávat. Absolvent všeobecného vzdělání si může dodělat rekvalifikační kurz, pokud jej bude vůbec potřebovat, a může se následně i pohybovat mezi obory. Opačně to ale nejde.

Problémů v přijímacích řízení je ovšem více než jen zoufalý nedostatek míst na školách se všeobecným vzděláním, jak se ukazuje. Každý uchazeč si může podat pouze dvě přihlášky, což vede k tomu, že rodiče žáků a žáci samotní jsou nuceni před přijímacím řízením taktizovat a hlásit se na školy, kam by podle zkušebních testů a jejich výsledků měli mít dle zkušeností z předchozích let šanci se dostat. Nehlásí se tedy na obory, na které by skutečně chtěli a pro které by mohli mít i nejlepší předpoklady.

V podstatě jediné, co bere škola v úvahu, je výsledek zkoušky. Za dosavadní studijní výsledky mohou sice žáci dostat body navíc, ale jak upozorňují i neziskové organizace z oblasti školství, jedná se v celkovém počtu bodů o naprostou marginálii. Střední školy pak vůbec neberou v úvahu zaměření zájmů studenta, nekonají osobní pohovory, uchazeči nezpracovávají žádné portfolio, dle kterého by jej škola posoudila jako celek, nikoliv jen jako výsledek jednoho testu.

Rád bych se Vás proto, pane ministře, zeptal, zda plánujete situaci řešit, případně se na řešení podílet a jak. Zda s kraji, jakožto zřizovateli středních škol, nebo zda chystáte i dle všeho potřebnou reformu přijímacího řízení či přijímacích zkoušek samotných.

Děkuji za Vaši odpověď.