ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,83. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

03.12.2012 15:28:29 - lidaslavikova

Jde o výsledek blahosklonné letité nečinnosti našich vlád a našich politiků

Pane senátore, chtěla bych se na vás obrátit jako na prezidenta agrární komory. Mohu se zeptat, proč jsou u nás potraviny dražší než v cizině? Proč jsou některé i naše značky u nás dražší než v zahraničí, kam se vyváží? A naopak proč je u nás tak málo dostupné kvalitní zboží? A co s tím spotřebitel může dělat, když nemá na prostředky na to, jezdit nakupovat do zahraničí? Děkuji za váš názor-radu. Slavíková

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

01.04.2013 11:17:50 - Jan Veleba
Důvodů je několik. Zaprvé se o to významným způsobem postarala současná vláda, když zvedla DPH u potravin na 15%. Pro srovnání sousední Německo má DPH u potravin 7% a Polsko dokonce 5%. Není tedy náhodou, že právě tam směřují nákupy našich občanů. Druhým důvodem je ztráta potravinové soběstačnosti a stále větší závislost na dovozech. Například vepřové maso – zdraží-li Německo, musíme okamžitě zdražit i my, neboť už 50% vepřového dovážíme, nejvíce z Německa (cirka 120 tisíc tun). Třetím hlavním důvodem jsou obchodní řetězce, respektive jejich obchodní politika. Mám na mysli to, že jsou v zahraničních rukou a už ovládají 80% maloobchodního trhu potravin, tedy využívají své převahy a diktují si podmínky. Jejich cíl je jediný – zisk. To znamená lacino nakoupit a s co největší marží prodat. Lacino nakoupit znamená nižší kvalitu. Jinak marže řetězců vytrvale rostou a v průměru jsou už přes 30%, u některých potravin i 100%. Položím vám také otázku – četla jste někdy na letáku jakéhokoliv obchodního řetězce informaci o kvalitativních údajích nabízených potravin? Já nikdy, jsou tam jen a jen údaje o nejnižších cenách s cílem nalákat do jejich obchodů co nejvíc zákazníků.

No a co s tím spotřebitel může dělat? Pečlivě číst údaje na obalech a nekupovat balast. Najít si svého řezníka, svého pekaře, své obchody mimo hypermarkety. Vím ale, že tuto možnost má jenom málo občanů.

Situace na trhu potravin v naší zemi je výsledek blahosklonné letité nečinnosti našich vlád a našich politiků. Ostatně jako stav dalších oborů a nakonec celé společnosti.