JUDr. Vít Bárta

  • VV
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,33. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

11.03.2011 16:45:14 - kapek

Mýtné a železnice

Dobrý den, mám dotaz ohledně mýtného na silncích I.,II a třetí třídy (pro nákladní auta doufám). Především, je možné opravdu ohlídat, aby vybrané peníze neputovaly jinam, než na opravy a údržbu, dál bych se chtěl zeptat, jestli jste v souvislosti s tím uvažoval o částečném přesunu silniční dopravy na železnici a o kapacitě železniční dopravy. Kapek

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

21.03.2011 11:52:30 - JUDr. Vít Bárta
Hezký den, úvod dotazu musíme rozdělit. Silnice I. třídy jsou v majetku státu a dle zákona o SFDI jsou veškeré prostředky z výběru za zpoplatnění převáděny do fondu dopravy s cílem částečného krytí nákladů na výstavbu, opravy a údržbu především pozemních komunikací. Co se týče zpoplatnění silnic II. příp. III. tříd, tyto jsou v majetku krajů a dosud zpoplatněny nejsou. Z jednání s kraji ovšem vyplývá, že požadavkem na jejich zpoplatnění je především zamezení objíždění a krytí nákladů na opravy a údržbu komunikací krajů.  Je samozřejmě právně možné tyto prostředy (vybrané z komunikací nižších tříd) nechat účelově vázat na zpětné investice do dopravní infrastruktury. To jsou ale podmínky, které se teprve budou nastavovat. V tuto chvíli totiž teprve připravujeme zadávací dokumentaci pro výběrové řízení. Je potřeba říci, že rozšíření mýta je detailně konzultováno s kraji. Jedním z hlavních důvodů, proč se mýto rozšiřuje, je právě výběr dalších finančních prostředků, které se budou cíleně vracet do oprav poničené krajské infrastruktury.
   V tomto se již samozžejmě koná, přesně tak, jak ministr dopravy veřejně avizoval. MD, resp. ČD  již byla snížena cena za železniční dopravní cestu pro nákladní přepravu  (cargo), což lze chápat jako jeden z motivačních prvků pro přesun dopravy na železnici. K tomu bylo zdraženo mýto o 25% v letošním roce a o dalších 25% bude zdraženo v roce příštím. Další kroky se připravují. Přesun dopravy na železnici je sice trvalým požadavkem ekologickým i naším, nicméně v době tržního hospodářství rozhoduje především ekonomika (i transportu).  Je proto potřeba připravit konkurenceschopnou nabídku pro silniční dopravce. Sníženy ceny za železnici, zvýšení mýta jsou jen prvními kroky. Musí přijít ještě další, které zvýší i komfortnost používání železnice pro dálkovou přepravu nákladu.