Mgr. Marta Semelová

  • KSČM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,62. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

07.06.2013 9:56:02 - walli

Pro učitele je to komplikace, pro rodiče možná pomoc,

Dobrý den, jak se vy obdobně stavíte k návrhu ministerstva práce a sociálních věcí k zřízení dětské skupiny? Nebylo by vhodné přehodnotit, zda je věkové rozpětí vhodné? Já osobně návrh vítám, ale obávám se toho, že dítě pak půjde do školy s handicapem, jelikož přijde o předškolní vzdělávání ,a já osobně jej považuje za velmi důležité. Vy ne? Nebo máte v rámci skupiny nějakou záruku odborného personálu, který děti v předškolním věku na školu řádně připraví? A nebude to tak pak jen další komplikace nejen pro děti, ale i pro učitele, když na tom bude každý s vědomostmi jinak?

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

24.06.2013 15:16:05 - Mgr. Marta Semelová

Z původních 1 043 jeslí v roce 1990 jich zůstalo zhruba 40 na celou republiku. Přitom na počátku 90.let se ČR zavázala, že do roku 2010 bude mít jedna třetina dětí ve věku do 3 let možnost pobytu v tomto zařízení. Ve skutečnosti je to však umožněno pouhému 1% dětí. Této situace využívají soukromé a zahraniční subjekty, které jesle zřizují, ovšem rodiče za ně zaplatí 10 – 20 tisíc měsíčně. Řekněte, kolik rodin si tohle může dovolit? Podobný osud stíhal i mateřské školy. V roce 2005 bylo odmítnuto 6 810 žádostí o přijetí dítěte do mateřské školy, v roce 2012/13 už jde o 58 939 nepřijatých dětí. To pochopitelně výrazně komplikuje život mladých rodin. Mateřská se zkracuje, rodičovský příspěvek je naprosto nedostačující, přitom všechno se neustále zdražuje.

Řešení vidím v podpoře obcí při výstavbě jeslí a mateřských škol, v rekonstrukcích stávajících budov, v přidělávání nástaveb k rozšíření kapacity, v možnostech zřizování mateřských škol z mobilních buněk, k čemuž v některých obcích už přistoupili, vratnými projekty či poskytnutím prostoru v některých základních školách. Určitě je nutné, na základě analýzy demografického vývoje a dlouhodobé vize, situaci řešit, i když jsem si pochopitelně vědoma, že to naráží na různé překážky, především finanční. Ruku v ruce s tím také musí jít vytváření podmínek ze strany zaměstnavatelů, jako je zkrácená pracovní doba, pružná pracovní doba apod.

Jak jsem uvedla na začátku, dětská skupina možná pomůže řešit okamžitou situaci maminek, ale z hlediska vývoje dítěte považuji tento návrh za krok zpět. Stát tím rezignuje na zajištění kvalitního předškolního vzdělání dětí, které má pro ně v tomto věku velký význam, a nahrazuje ho hlídací službou. Tu budou zajišťovat různé subjekty a osoby na základě živnostenského listu, jako např. sociální pracovnice či chůvy. Na starosti budou moci mít až 24 dětí od 1 roku věku do zahájení školní docházky. Vytrácet se budou nástroje vedoucí k všestrannému rozvoji dítěte, vyrovnávání sociálních rozdílů, rozšiřování slovní zásoby, péče o řeč a vyjadřování, příprava na základní školu. Mimochodem právě logopedické vady, poruchy řeči, pozornosti a soustředění, opožděný vývoj řeči či nerozvinutá grafomotorika jsou nejčastější příčinou odkladů školní docházky, jenž se týkají 22,8% dětí. V posledních letech také výrazně přibývá dětí s těžkými poruchami komunikačních schopností.