PhDr. Walter Bartoš, Ph.D., MBA

místostarosta města
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,75. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

09.07.2013 7:52:49 - klofatsch

Úroveň našeho školství

na maturitu máme rozdílný názor. Třeba máte více zkušeností. Já jsem byl jako žák, student a učitel ve školních lavicích 57 let. Zřejmě jste pane doktore nikdy nebyl jako předseda maturitní komise na některé ze soukromých škol. Tedy budiž, Váš problém že nevíte. A obávám se, že ani nevíte, co je RVP za nesmysl. Pane doktore, ta děcka nic neumí!!! Ve 2 třídě ZŠ se dětičky učí slovní druhy a přitom ještě neumí číst a psát, učí se tvrdé a měkké souhlásky...... No naprosté nesmysly. Tak to jsou ty vaše RVP a kurikula. Výsledek? Dnešní středoškolák neumí napsat jedinu větu bez pravopisné chyby. O obvodu a ploše kruhu ani nemluvím. Pane doktore, jak to chcete všechno napravit? Mé jméno je Klofatsch a děkuji Vám za odpověď.

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

11.07.2013 12:06:51 - PhDr. Walter Bartoš, Ph.D., MBA
Zdravím Vás, RVP podle mého názoru není špatný model, byl zaveden do zákona z toho důvodu, aby v podstatě zlegalizoval i alternativní vzdělávací proudy jako například waldorfské školy. Při klasických osnovách by se totiž tyto směry do právního rámce nevešly. Souhlasím s Vámi, že dnešní středoškoláci neumí napsat jedinou větu bez pravopisné chyby a že neumí některé další základní věci, ale to není způsobeno zavedením RVP, tam totiž jsou zakotveny očekávané výstupy, jinými slovy to, co dítě musí umět. Tyto zhoršující se tendence byly zaznamenány už v první polovině minulé dekády, a to se ještě učilo podle starých osnov. Ministr Dobeš tomu chtěl čelit testováním v pátých a devátých třídách, ale to také není dobré řešení, poněvadž tím mnoho nezjistíte a navíc testování si organizovaly v podstatě samotné školy, což výrazně snížilo objektivitu získaných fakt. Myslím, že by věci mohla pomoci jiná příprava učitelů především prvního stupně, ale nevím, jak jsou na tom dnes pedagogické fakulty, především co se týče ochoty něco změnit. A i kdyby začaly s kvalitní přípravou, projeví se toto úsilí nejdříve za deset let, je to prostě běh na dlouhou trať. Podle mého názoru není jednoduché a rychlé řešení, jak změnit sestupnou trajektorii českého školství a jestli Vám někdo řekne, že takový recept má, zcela nepochybně nemluví pravdu. Cesta k pozitivní změně vede podle mého názoru přes podpůrné systémy (přiklad Finsko, zrušilo inspekci a zavedlo poradenské servisy pro učitele), které by vytvořily pro učitele kvalitní poradenskou službu a zázemí. Ale to jen jeden kamínek mozaiky, je třeba se bavit o i osmiletých gymnáziích a vůbec o míře selekce našich základních škol, je samozřejmě třeba také podrobit analýze obsah vzdělávání v RVP atd.