MUDr. Zdeněk Schwarz

ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,01. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

18.06.2014 9:24:51 - sina

výjezdy záchranářů

Jsou nějaké statistiky, kolikrát vyjete skutečně k potřebným zásahům a kolik z nich jsou jen dle vašich slov banálními? A co byste doporučil lidem, než záchranku zavolají? Jak má laik rozeznat relevantnost? Děkuji Síňa

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

20.06.2014 10:51:40 - MUDr. Zdeněk Schwarz
Dobrý den,

děkuji za zájem o činnost záchranné služby. Takové statistiky nejsou. Ono totiž není jednoduché rozlišit, co je banální a co potřebný zásah. Kdybychom se zeptali několika lékařů, tak každý bude mít jiný názor a možná někteří ani nebudou schopni to definovat. Já takové debaty považuji za zcela zbytečné. Občan má právo na dostupnou péči 24 hod denně. Pokud zdravotnický systém nefunguje nebo funguje nedostatečně a nebo není pokryta 24 hod služba, tak nemocnému člověku – laikovi nezbývá nic jiného než zavolat na linku 155 a chtít ZZS. Volající je většinou laik, který není schopen rozlišit vážnost situace a závažnost zdravotního stavu. Když se obecně podíváme na problém, tak si musíme přiznat, že i každý člověk vnímá nemoc nebo zdravotní obtíže rozdílně. Jsou lidé, kteří vydrží tzv. hodně a nejdou k lékaři ani když umírají a naopak jsou lidé, kteří otravují lékaře s každou maličkostí, např. klíště si snad umí vyndat každý, přesto každoročně lékařské ordinace navštíví tisíce lidí s klíštětem. Nebo s odřenými koleny také lidé chodí do ambulancí. A tak bych mohl pokračovat výčtem onemocnění a úrazů… Dokonce na linku 155 volají lékaři a nejsou často schopni ani popsat, co se stalo, co je nemocnému a nebo přímo stanovit a uvést diagnosu, přestože to by znát a umět měli. Nemluvě o tom, že i lékaři a zdravotníci zneužívají tísňovou linku a ZZS. Proto já nepovažuji za zneužití ZZS nic jiného než když si děti dělají legraci a vymýšlí nehody apod. nebo když nějaký hlupák a úchyl volá na linku 155 a mluví nesmysly a vymýšlí si ledasco. Ostatní případy, kdy volající požaduje pomoc od ZZS, nelze považovat za zneužití, protože to bývá jak jsem uvedl laik a protože na lince jsou profesionálové, kteří to musí umět rozlišit a rozhodnout, zda ZZS vyjede či nikoliv. Pokud ZZS vyjede, tak si nemůžeme naříkat na to, že to je zbytečné. Pro srovnání se světem musím uvést, že ČR na tom není zas tak hrozně co se týče „zbytečných“ (banálních) výjezdů, jak se tvrdí. Bohužel to tvrdí samotní zdravotníci a to jen proto, že nechtějí tolik pracovat. A já tvrdím, že my jsme zde ale od toho, abychom lidem pomáhali a ne je zatracovali a vyháněli. Vždyť oni pokud je zapudíme stejně do systému přijdou, jen to bude jinou cestou. Příkladem je LSPP (pohotovost), kterou politici a praktičtí lékaři, kteří nechtěli na ní sloužit, s velkou slávou zrušili a argumentovali podobně, tj. že je zneužívána, nadužívána a zbytečná. A co se stalo? Nic jiného než že se pacienti přesunuli v systému jinam, a to na ZZS a do nemocnic. Musíme si uvědomit i to, že samotní zdravotníci a různí odborníci pacienty – laiky (občany) sami straší, když jim říkají o nemocích jak jsou vážné, jaké můžou být následky, když se včas neléčí atd. Takže vystrašený laik se potom sám obává o své zdraví nebo dokonce svůj život a vyhledává lékařskou pomoc častěji a hned. Jsme také civilizovaná společnost a nikoliv středověk, tak musíme počítat s tím, že lidé očekávají pomoc dostupnou 24 hod. Také jsou situace, kdy víme, že to je banální, ale pro daného člověka nikoliv a jinou alternativu nemá. Např. stará paní sotva chodící má nějaký zdravotní problém banálního charakteru. Ale ona se sama nedostane k lékaři do ordinace, nedojede ani na vzdálenou v nemocnici zcela chybně (dle mého názoru) umístěnou pohotovost, nemá nikoho, kdo by jí poradil a pomohl, sama si neumí pomoci atd., tak prostě má jedinou možnost, tj. zavolat linku 155 a chtít pomoc od ZZS. A ZZS je zde od toho, aby lidem pomohla. ZZS zde není od toho, aby lidi odmítala nebo dokonce odháněla. Také musím zdůraznit, že máme nějaké legislativní prostředí a normy, které ZZS ani neumožňují jinou cestu, takže ZZS převážně musí vyjet a pacienta vyřešit. A těch možností, kdy nechá pacienta doma také není tolik, většinu případů stejně musí odvézt do nemocnice. Já vždy říkám těm chytrákům z nemocnic, co nás neustále kritizují za to, že jim vozíme pacienty – práci, tzv. zbytečné banální případy, proč to neudělají oni sami? Proč pacienta hned ode dveří nevyženou a nepošlou kamsi. Proč ho teda sami přijímají do péče, vyšetřují, dělají mu různá vyšetření a konzilia různých odborníků a nebo je dokonce hospitalizují, když to přeci je banální a zneužití ZZS apod. jak mývají zcela zbytečné řeči.

Občané by měli na linku 155 volat ZZS v případě, kdy si nejdříve ověří situaci a zjistí zdravotní stav toho, pro koho pomoc volají. Stává se nám, že nám volají lidé, kteří někoho vidí z okna nebo z okénka automobilu projíždějící kolem apod. a uvádějí, že někde někdo leží v bezvědomí. Po příjezdu zjistíme, že dotyčný tam buď vůbec už není, nebo že neleží, ale odchází pryč, že nás nepotřebuje, protože je jen v podroušeném stavu nebo měl nějakou příhodu se kterou nepožaduje péči atd. Mnohdy se jedná o opilce, které na záchytku dle zákona odváží Policie a nikoliv ZZS. Dále by si volající měl nejdříve ověřit, zda je postižený v bezvědomí a pokud nikoliv, tak jestli potřebuje (požaduje) pomoc. Dále jak mu je, co mu je, co ho bolí, jaké má obtíže a příznaky atd. Určitě by mu měl dotyčný sám poskytnout první pomoc. Vytočení linky 155 a přivolání ZZS není poskytnutí první pomoci a každý občan ČR (i laik) má zákonnou povinnost pomoci. Když se dovolá na linku 155 tak by měl spíše odpovídat na otázky, které operátor(ka) pokládá, což bývá nejjednodušší a nejrychlejší než když volající křičí do telefonu různé rozkazy a hystericky nadává a vynucuje si své představy. Důležité je kde se co a komu stalo. Závažnost stavu bych obecně formuloval tak, že pokud je postižený skutečně v bezvědomí, tzn. že nejde probudit, silně krvácí, nedýchá, uvádí bolesti a nebo že se s něčím vážným léčí, to jsou hlavní důvody. Pokud někdo jen požaduje transport do nemocnice, tak to není důvod volat ZZS. Lidé by měli pouhou dopravu řešit vlastními silami, MHD nebo vlastním prostředkem. Pokud jsou schopni chůze, nejde o závažný stav, tak je nevhodné využít ZZS, která je zde pro případy akutního ohrožení života.

Hezký den

Schwarz