Jana Vaňhová

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,24. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

12.08.2011 11:19:06 - Miloš K.

Úsporná opatření nejen ve veřejné železniční osobní dopravě

Paní hejtmanko, v případě, že požadované peníze na dopravu nedostanete, jaká omezení v dopravě budou muset nastat?

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

18.08.2011 14:21:13 - Jana Vaňhová

V případě, že skutečně dojde ke snížení státní účelové dotace krajům o 600 mil. Kč, bude nucen Ústecký kraj hledat úsporná opatření, a to pravděpodobně nejen ve veřejné železniční osobní dopravě. Vzhledem k úsporným opatřením ze strany Ministerstva dopravy ČR hrozí i omezení vlaků nadregionální dopravy, tedy rychlíků a spěšných vlaků. Z hlediska efektivnosti a účelnosti je výhodnější neobjednat a nahrazovat autobusovou dopravou celé železniční linky, aby se snížil počet nasazených souprav a personálu dopravce. Další možností je prodlužování intervalů mezi vlaky, tato cesta však nevede k úsporám v potřebné výši.

Ústecký kraj hledá všechny možné cesty k naplnění Memoranda, a to již dnes ve spolupráci s ostatními kraji a Asociací krajů České republiky (AKČR), která aktuálně intervenuje u příslušných orgánů Poslanecké sněmovny a Senátu Parlamentu České republiky. V současné době jsou Ústeckým krajem analyzovány veškeré možnosti právní obrany a vymahatelnosti závazků státu včetně možnosti podání žalob na náhradu škody proti České republice.

Skutečná chybějící částka státní účelové dotace přímo Ústeckému kraji dosud nebyla stanovena ani potvrzena, neboť stále probíhají jednání na úrovni Ministerstva dopravy ČR. Její definitivní výši tak bude Ústecký kraj znát až po schválení státního rozpočtu ČR na rok 2012, což paradoxně nebude dříve než po termínu uzávěrky jízdního řádu 2011/2012. S dopravci tedy dosud není o změně rozsahu dopravní obslužnosti kraje jednáno, v nejbližší době však budou zahájena jednání se sousedními kraji o případné náhradě vlaků nadregionální dopravy, o níž byl Ústecký kraj informován Ministerstvem dopravy ČR.

Vzhledem ke všem souvislostem a probíhajícím jednáním nemůže Ústecký kraj jasně deklarovat od kdy a jakým způsobem by došlo k omezení veřejné dopravy. Okamžitá změna dopravní obslužnosti je z mnoha hledisek téměř nemožná (současné dlouhodobé smluvní závazky dopravců i kraje, výběrová řízení na nového či nové autobusové dopravce, projednání všech souvisejících otázek v orgánech kraje, atd.).

Je ale nutné připomenout, že Ústecký kraj nebude omezovat regionální železniční dopravu, dokud záměr dle usnesení vlády České republiky ze dne 20. července 2011 nebude potvrzen schválením státního rozpočtu na rok 2012. Ústecký kraj očekává, že stát nakonec dostojí svým závazkům vyplývajícím z Memoranda o zajištění stabilního financování dopravní obslužnosti veřejnou regionální železniční osobní dopravou.