prof. RNDr. František Vácha, Ph.D.

  • BPP
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,12. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

09.08.2015 15:22:00

Dočkáme se konečně rychlejších vlaků z Českých Budějovic do Prahy?

Dočkáme se konečně rychlejších vlaků z Českých Budějovic do Prahy?

V současné době stále ještě probíhá modernizace IV. železničního koridoru, který je jednou z hlavních železničních spojnic protínajících Českou republiku.

Má za cíl zvýšení traťové rychlosti až na 160 km/h a úplným zdvoukolejněním zvýšit přepravní kapacitu.V příštím roce mají být dokončovány další stavby na trati z Prahy do Českých Budějovic. Obrátil jsem se proto na ministra dopravy Ing. Dana Ťoka s dotazem ohledně možnosti zavedení expresních vlaků na této trati, a to nejlépe již od roku 2016. Na rychlejší a komfortnější spojení si však budeme muset ještě bohužel počkat.

Interpeloval jsem pana ministra dopravy s problémem, který dlouhodobě trápí cestující využívající železniční dopravu mezi (Horním Dvořištěm) Českými Budějovicemi a Prahou. Tato trať je obsluhována pouze rychlíkovými spoji, kde kvalita používaných vlakových souprav není příliš vysoká a cestovní standard tím velmi trpí. Vzhledem k tomu, že v následujícím roce bude probíhat dokončování řady úseků v rámci modernizace IV. tranzitního železničního koridoru, lze očekávat, že po dlouhých letech by se doba cesty mezi Českými Budějovicemi a Prahou mohla výrazně zkrátit, což je chvályhodný stav. Aby došlo ke zvýšení cestovního komfortu cestujících, bylo by vhodné na trasu nasadit i vlakové spoje vyšších kategorií, jako jsou například Expres či InterCity, což bude modernizovaná trať vzhledem ke zvýšení průměrné rychlosti umožňovat. Tento podnět jsem podal v době, kdy se začíná pracovat na jízdním řádu pro příští rok.

Na základě podkladů Ministerstva dopravy by měla být tato trať otevřena pro soukromé železniční dopravce až v roce 2022/2023, což považuji za velmi vzdálený horizont. Zkušenosti např. z koridoru mezi Prahou a Ostravou ukazují, že konkurence na železnici přináší vyšší komfort pro cestující a nižší ceny.

Pan ministr mi odpověděl, že zavedení expresních vlaků na relaci Praha – České Budějovice je jednou z hlavních priorit Ministerstva dopravy v oblasti dálkové železniční dopravy, koncept nového segmentu expresních vlaků je ve fázi příprav, avšak finanční prostředky na objednávku vlaků prozatím nebyly vyčleněny. Podle ministerstva stále probíhající práce neumožní konstrukci expresních tras v potřebné rychlosti a kvalitě.

Celou odpověď si můžete přečíst zde.

Reakce však byla natolik obecná, že jsem dané téma rozšířil druhou interpelací, která obsahovala žádost o konkrétní informace, a to jaké jsou náklady zavedení této expresní linky a kdy bude reálné zahájit provoz expresních vlaků. Stavby, které budou probíhat od roku 2016, by neměly být natolik omezující, aby znemožňovaly zavedení expresní linky, neboť budou probíhat převážně mimo stopu současné tratě.

Druhou interpelaci na pana ministra Ťoka přikládám zde.

Závěr plynoucí z následné odpovědi pana ministra je takový, že zavedení expresních vlaků bude možné až v okamžiku, kdy bude umožněn jejich průjezd bez omezení probíhajícími stavebními pracemi a bez výluk. Klíčové stavby mají být dokončeny až v průběhu následujících dvou let, podle Ministerstva bude tedy nutné na lepší vlakové spojení jižních Čech s Prahou počkat.

Odpověď na druhou interpelaci naleznete zde.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama