Sdružení českých spotřebitelů: Dvojí kvalita na českém trhu potravin?

11.07.2017 13:16

Pro Sdružení českých spotřebitelů (SČS) jsou oblasti kvality výrobků a služeb předmětem řady aktivit a ve vztahu k potravinám zvláště.

Sdružení českých spotřebitelů: Dvojí kvalita na českém trhu potravin?
Foto: konzument.cz
Popisek: Sdružení českých spotřebitelů - logo

Základnou pro spolupráci na tomto poli je mj. pracovní skupina Potraviny a spotřebitel , jejíž činnost SČS koordinuje a řídí a která je ustavena při ČESKÉ TECHNOLOGICKÉ PLATFORMĚ PRO POTRAVINY (ČTPP).

„Je logické, že jsme se nemohli vyhnout ani tématu dvojí kvality na českém trhu. V jistých vlnách se téma vrací, přináší ho média i politici, kupodivu méně často spotřebitelské organizace“, vysvětluje Libor Dupal, předseda správní rady SČS. Zástupci SČS se v minulých měsících účastnili více diskuzí a besed, či odpovídali na dotazy do médií; pokládají proto za vhodné nyní podat stručnou informaci, shrnující postoj k této věci.

SČS je jednoznačného názoru, že pokud je na trhu výrobek, zavedený pod určitým všeobecně známým názvem, značkou, grafickým vyobrazením atp., je klamáním spotřebitele (nekalou praktikou), pokud je na různé trhy uváděn s různými vlastnostmi, zejména ve vztahu k jeho složení. A to zejména, pokud je důvodný předpoklad, že odlišná receptura může mít významný vliv nejen na kvalitu, ale také na cenu. A to i přesto, že v označení je správné složení uvedeno.  V dalším se pokusíme tento názor vysvětlit.

„Byli jsme opakovaně dotazováni, zda správné označení složení výrobku není dostatečnou informací pro spotřebitele, aby se rozhodl při výběru. To samozřejmě obecně platí“, vysvětluje dále Dupal. A SČS velmi prosazuje osobní zodpovědnost každého spotřebitele za vlastní rozhodování, a navíc se ho snažíme vzdělávat tak, aby se ve stupních kvality dokázal aktivně orientovat a skutečně zodpovědně zvažoval, zda mu jde při nákupu o vyšší úroveň kvality či o cenu. K tomu se ostatně ještě vrátíme v závěru této tiskové informace.

Problém je, že – například – při výběru světově proslulé čokolády, spotřebitel nemůže předpokládat, že pro jeden trh výrobek obsahuje kakaové máslo, pro jiný náhražku. I když ta je v označení uvedena, logicky se spotřebitel bude cítit oklamán, když se o odlišné receptuře následně dozví. Byl přesvědčen, že koupil dárek nejvyšší kvality a realita je pak jiná. V takovém případě je totiž spotřebiteli zárukou nikoliv údaj o složení, ale „značka“, label, důvěryhodnost výrobce. Ani velmi dobře informovaný spotřebitel nezná a nemůže znát detailní recepturu např. kolového nápoje, který zná ze zahraničí a nepředpokládá, že nápoj prodávaný „doma“ neobsahuje cukr, ale cukerný sirup. A je dokonce podružné, že chuťově výrobky možná nerozliší.

Dějí se vlastně takové věci, jak uvádíme v předcházejících hypotetických příkladech? Podle našeho názoru dějí, ale nemáme jiné důkazy, než že velmi sporadicky. Před několika lety bylo několik případů zaznamenáno, ale pro velké nadnárodní výrobce by takový přístup byl nesmírně rizikový z hlediska ztráty kredibility na trhu, neboť mediálně jsou tato témata silně zviditelňována.

Když naznačujeme, že téma není až tak živé, kde se stále „bere“, proč se vrací?

Podle našich zkušeností bývají výsledky případných průzkumů a testů poněkud zkreslovány tím, že se zdůrazňují případy negativních zjištění, které jsou v komplexu průzkumů spíše výjimečné. Typické to bylo před několika měsíci v případě Slovenska.

A dalším aspektem je dle našeho názoru následující: Jako hlavní důvod případné dvojí kvality potravin na trhu, je tlak obchodu na co nejnižší cenu výrobku. Výrobce vyhoví, třeba i na úkor kvality. Jak ale uvedeno výše, pro velkého nadnárodního výrobce by to bylo veliké riziko. Co menší výrobce?

Jeden kolega nás před časem informoval o svých zkušenostech, které získal v německých masných provozech. Byl svědkem, že pro český trh vyrábí nižší kvalitu masných výrobků, než pro své spotřebitele. Jak je to zde s klamáním spotřebitele? Lokální masna v Bavorech prostě vyrobí to, co po ní odběratel – tu německý, tu český – požaduje. Spotřebitel si v takovém případě snadno přečte, zde výrobek obsahuje 90 %, anebo 75 % masa a rozhodne se srovnáním podobných výrobků na pultu … Srovnávat zde výrobek na trhu v Německu a v Česku považujeme za zbytečné a hlavně za zavádějící.

SČS vnímá pozitivně zájem médií o toto téma, neboť to spoluvytváří tlak na výrobu i obchod, aby se kvalitě věnovaly více a zodpovědněji. Pozornost politiků nám přijde ovšem poněkud licoměrná, neboť nemáme za to, že se jedná o problematiku vyžadující zvyšování regulace. Jejich snahu zviditelňovat se ovšem chápeme…

Znovu ale podotýkáme, že téma dvojí kvality podceňovat nelze. Naši spotřebitelé zejména v příhraničních regionech ho vnímají citlivě a jsou upřímně přesvědčeni, že několik kilometrů za hranicemi nakupují kvalitněji.

Tuto krátkou tiskovou informaci doplňujeme bližším připomenutím edice „Jak poznáme kvalitu?“, Naše publikace, jejichž vydávání je podpořeno ČTPP, mají podporovat vnímání kvality potravin včetně identifikace určujících kvalitativních činitelů při výběru potravin. Edice je každoročně rozšiřována o další komodity potravin na trhu a jejími autory jsou vždy odborníci z daného oboru. Počet titulů už je ve třetí desítce, v roce 2016 byla řada doplněna o témata luštěnin a obilovin, čaje, nealkoholických nápojů a v neposlední řadě i o titul „Vyvážená strava a zdraví“. Letos budou publikace zaměřeny na oblasti sójových výrobků, ryb a rybích výrobků, piva, kávy, mražených krémů a na vliv kulinárních úprav potraviny na nutriční hodnotu. Tituly edice jsou vystavovány zde.

Sdružení českých spotřebitelů, z. ú. (SČS) si klade za cíl hájit oprávněné zájmy a práva spotřebitelů na vnitřním trhu EU a ČR, přičemž zdůrazňuje preventivní stránku ochrany zájmů spotřebitelů: „Jen poučený spotřebitel se dokáže účinně hájit“. SČS působí v řadě oblastí - pokrývají odbornosti ve vztahu ke kvalitě a bezpečnosti výrobků včetně potravin, technické normalizaci a standardizaci, kvalitě a bezpečnosti služeb včetně služeb finančního trhu aj.

Kabinet pro standardizaci, o. p. s. (KaStan) je nezávislou obecně prospěšnou společností založenou Sdružením českých spotřebitelů. Cílem je zvyšování bezpečnosti a kvality výrobků a služeb vytvářením a podporou funkce nástrojů zajišťujících účinné zapojení spotřebitelů do standardizačních procesů (technická normalizace, certifikace a posuzování shody, akreditace, dozor nad trhem), včetně uplatňování technických předpisů a norem ve prospěch spotřebitelů a korektního trhu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hejtman Půta: Rezignovat na funkci se nechystám

17:17 Hejtman Půta: Rezignovat na funkci se nechystám

Tiskové prohlášení hejtmana Martina Půty k tzv. kauze Liberec