V prvé řadě musíme odmítnout tvrzení, že Úřad rozhoduje v oblasti veřejných zakázek pomalu. Není tomu tak a dokonce v současné době Úřad rozhoduje nejrychleji v celé dosavadní historii. V roce 2017 byla průměrná doba na vydání rozhodnutí v prvním stupni 32 dnů, ve druhém stupni pak 52 dnů, v roce 2018 to bylo obdobné. Lhůta je přitom 60 dnů, takže v obou instancích se rozhoduje zcela v souladu se správními lhůtami, přitom v I. stupni dokonce výrazně rychleji.
Statistické údaje zveřejněné v roce 2018 Evropskou komisí nebyly dostatečně zpracovány a do lhůt pro vydání rozhodnutí Úřadem například započítávaly i dobu, kdy případ ležel u soudu, což mnohdy bylo několik let. Komise po výhradách ÚOHS uznala nedostatečné zpracování dat a potvrdila, že skutečné délky řízení ve druhém stupni byly o desítky procent nižší, než uváděla, a že Úřad rozhoduje zcela v souladu se zákonnými lhůtami.
Svádět na Úřad i pomalou výstavbu dálnic je pak zcela nesmyslné, neboť ve srovnání s celkovou dobou přípravy takových staveb, která běžně trvá řadu let, je několik málo měsíců vyhrazených pro přezkum věci před Úřadem zcela zanedbatelných. Pokud existuje veřejný zájem na transparentním a nediskriminačním postupu veřejných zadavatelů, pak je nutno také počítat s tím, že přezkum postupu zadavatele bude určitou dobu trvat.
Pro případy z oblasti hospodářské soutěže pak nejsou stanoveny žádné lhůty pro vydání rozhodnutí, a to z dobrých důvodů. Problematiku kartelových dohod a zneužití dominantního postavení, která je v oblasti veřejnoprávní regulace zcela unikátní svou komplexností a složitostí, nelze vyšetřit a rozhodnout v řádu dnů a dokonce ani měsíců. Soutěžní případy trvají zcela běžně řadu let, a to všude na světě. Stačí se podívat na dobu soutěžních řízení vedených Evropskou komisí a také na její úspěšnost při obhajobě těchto rozhodnutí před soudem.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva