České dálnice jsou zbytečně předražené, naznačuje NKÚ

05.08.2013 8:29

Průměrné náklady na pořízení jednoho kilometru dálnice byly 416 milionů korun, u rychlostní komunikace 378 milionů korun za kilometr. Vyplývá to z informací úřadu, který se zaměřil na problémy ovlivňující náklady a přípravu výstavby dálnic a rychlostních komunikací od roku 2008 do září 2012.

České dálnice jsou zbytečně předražené, naznačuje NKÚ
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

Síť dálnic a rychlostních silnic měla být podle koncepce Ministerstva dopravy z devadesátých let už dostavěna. Pokud vše půjde tak jako dosud, bude ale dokončena až za 32 let a bude to stát 520 miliard Kč, což je o 64 procent víc, než se počítalo v roce 1999. Je to mimo jiné způsobeno nedostatky v koncepční a řídící činnosti Ministerstva dopravy, uvedli kontroloři.

Výstavba dálnic a rychlostních komunikací se podle NKÚ neúměrně prodlužuje. Od schválení investičního záměru do dokončení stavby uplyne nejčastěji 12 let. K časovým skluzům docházelo především v souvislosti s územními a stavebními řízeními. Přetrvávaly problémy s vymezením tras. Například v úseku R35 Křelov-Slavonín navrhlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nejvýhodnější trasu už v roce 1993, a to za 683 milionů korun. V roce 2001 ale stavbu kvůli nesouhlasu obcí rozdělilo na dva úseky, jejichž stavební náklady se vyšplhají minimálně na 2,1 miliardy korun a z nichž jeden stále není dostavěn.

Výstavba se prodražuje

Ke zvyšování nákladů na výstavbu dálnic a rychlostních komunikací ale nedochází jen v územním a stavebním řízení. Rostou i v době samotné výstavby komunikací. Kontroloři zjistili, že u 13 staveb došlo k 920 změnám, kvůli nimž stavební náklady stouply o téměř dvě miliardy korun.

NKÚ analyzoval 74 staveb za 215 miliard korun, zkontroloval 29 akcí za 83 miliard korun. Prověřil práci Ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury a Ředitelství silnic a dálnic. Reakce ministerstva, fondu i ŘSD ČTK zjišťuje.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: adr, čtk

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ani Hitler si to nedovolil. Ochranný artefakt naší země vyvezen do Německa. Katolík drtí Pavla. V neděli akce

18:35 Ani Hitler si to nedovolil. Ochranný artefakt naší země vyvezen do Německa. Katolík drtí Pavla. V neděli akce

„Pokud ten pán neví, co se stalo 15. března 1939, tak je otázka, jestli je pro výkon funkce preziden…