Kamiony těžší dvanácti tun musí na českých dálnicích a rychlostních komunikacích platit mýté od roku 2007, pro lehčí nákldní vozidla s váhou na 3,5 tuny začal zákon platit o rok později. Zatím je v republice zpoplatněn asi 1100 kilometrů dálnic a rchlostních komunikací a také přibližně 180 km silnic první třídy. V příštím roce se však délka placených úseků několikanásobně zvýší.
Peníze z mýtného pomohou obcím
Podle mluvčího ministerstva opravy Jakuba Ptačinského zaplatí nákladní automobily za průjezd na pěti a půl tisících kilometrů silnic první třídy, mýtné se bude vztahovat také na stovky kilometrů silnic první třídy i na vybrané úseky silnic první třídy. V případě silnic první třídy tak bude zpoplatněno více než 90% jejich celkové délky.
Ministerstvo a krajské samosprávy doufají, že zavedení mýtného přesune nákadní dopravu z okrsek na železnice a dálnice. Vybrané peníze pak kraje použijí na opravu poškozených pozemních komunikací.
Podnikatelé a dopravci protestují
Ministerský plán se setkává s nevolí dopravců a podnikatelů. Jak uvedl předseda Unie malých a středních podnikatelů David Šeich, obávají se, že zvedení mýtného bude mít negativní dopad na živnostníky, podniktele i na konečnou cenu zboží a služeb. "Uvažoval bych maximálně o mýtném na silnicích prvních tříd, a to ještě ve velmi rozumném rozsahu," dodal Šeich.
Podle generálního tajemníka sdružení dopravců Česmad Martina Špryňara je navíc přesunutí nákladní dopravy na železnice a dálnice nereálné, neboť kamiony často obsluhují i sklady v menších městech, kam tyto komunikace nevedou. Dodal, že přesun dopravy na okresní silnice je je způsoben spíše špatnou plynulostí provozu na některých úsecích dálnic než mýtným.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: qot