Lachnit (ČSSD): Udržitelný rozvoj sociálních služeb a služeb navazujících není jen pojem

10.08.2011 15:23

Historicky plánování sociálních služeb metodou komunitního plánování bylo v Praze přijato usnesením č. 903 Rady hlavního města Prahy, dne 15.7.2008 schválením dokumentu Komunitní plánování sociálních služeb v Praze a mělo přinést cestu spravedlivého financování sociální oblasti.

Lachnit (ČSSD): Udržitelný rozvoj sociálních služeb a služeb navazujících není jen pojem

Komunitní plánování Městské části Praha 5 bylo do současné doby strukturováno s ohledem na hierarchicky vyšší plán, kterým je Střednědobý plán rozvoje hlavního města Prahy, který nebyl v žádném případě „vodítkem" k hledání východisek, neboť zmíněné plány byly pouze jednoleté a nikdy nedospěly k systému financování, což měl být jejich hlavní úkol. Prozatím vedly k nejistotě, hlubší deformaci a nestabilnosti specifického trhu sociálních služeb a služeb navazujících.

Jasným legislativním limitem pro plánování sociální politiky je § 94 zák. č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, jenž ukládá povinnost obci, v našem případě městské části, rámec sledování a plánování sociálních služeb.

Volný výklad výše uvedeného paragrafu ukládá zjišťovat a sledovat potřeby poskytování sociálních služeb osobám nebo skupinám osob na svém území. Taktéž má nezbytně zajišťovat dostupnost informací o možnostech a způsobech poskytování sociálních služeb na vymezeném území a spolupracovat s dalšími obcemi, kraji a s poskytovateli sociálních služeb při zprostředkování pomoci osobám, popřípadě zprostředkování kontaktu mezi poskytovatelem a uživatelem. Městská část o svém konání, způsobech a šetřeních podává „povinnou" informaci kraji, tedy Magistrátu hl.m. Prahy. Do současné doby byla poskytována data z jednotlivých městských částí nejednotným způsobem a nebylo tedy lehké nastavit takový plán, který by dokázal reflektovat na specifické potřeby jednotlivých městských částí.

Bylo by neseriózní a velice laciné ukázat prstem, kde se staly chyby, to dokáže každý, ale zásadní je úsilí najít důvod, proč k nejisté situaci došlo. Není primárně na vině lidský faktor, ale spíše vysoká míra nestability legislativy, především zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ale ani neexistuje žádný konkrétní literární pramen, který by se zabýval výlučně sociální politikou hlavního města Prahy. Jedinými vhodnými zdroji jsou (se samotným zákonem o sociálních službách) zákony, které se prolínají s oblastí sociální politiky a komunitní plány jednotlivých městských částí. V současné době pracuje Magistrát hlavního města Prahy na jednotné metodice podkladů, které jsou pro vytvoření Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb nezbytné.

Naším úkolem je aktuálně připravit takový systém plánování sociálních služeb v místě své působnosti, který bude komplexní a usnadní cestu k vytvoření strategického dokumentu, který bude sledovat vývoj a zároveň nastíní, jak efektivně podporovat žádoucí služby. Jedním z nejdůležitějších efektů bude optimalizace výdajů z rozpočtu městské části a kraje pro oblast sociálních služeb.

Měsícem srpnem vstoupí Městská část Praha 5 do přípravného období pro plán na období let 2013 - 2016 s ambicemi plně zohlednit možnosti městské části, ale především potřeby a zvyklosti jejích občanů. Na základě sběru nových dat, zjištění a informací, zahájíme přípravu plánu Udržitelného rozvoje sociálních služeb a prvním významným krokem bude série kulatých stolů s poskytovateli sociálních služeb a zástupců neziskového sektoru. (První z kulatých stolů se bude konat dne 15.8.2011.)

Plně si uvědomujeme, že trh sociálních služeb již neunese žádné další prodlevy při nastavování své udržitelné formy, neboť na konci je ten, kdo je potřebný a nedokáže se obejít bez pomoci organizací, které jsou výkonnou složkou jeho důstojného života.

Prosazovat budeme pouze ty projekty, které povedou k očekávanému rozvoji nezbytných sociálních služeb a služeb vhodně navazujících ve prospěch jednotlivých cílových skupin.  V rámci grantové politiky budeme primárně stabilizovat projekty, které jasně vykazují známky adresné pomoci občanům, kteří se nezaviněně dostali do složité životní situace a nejsou schopni ji sami řešit. Opomenuti nebudou ani ti, kteří mají zájem se učit novým dovednostem a získávat nové informace, které jim pomohou při řešení všedních záležitostí.  Mezi inovativní projekty patří například cyklus přednášek pro širokou veřejnost, který byl zahájen v březnu letošního roku a setkal se s nebývalým zájmem. Mezi hlavní cíle patří zvyšování právního povědomí a kompetencí jednotlivců, ale i základy první pomoci či nácvik kroků vedoucí k bezpečnému chování v domácím prostředí i na ulici. Tento prostor není využíván jen k předávání nových informací a zkušeností, ale je i prostorem pro získávání nových poznatků o potřebách občanů.

JUDr. Petr Lachnit
zástupce starosty Městské části Praha 5

Více:
Lachnit (ČSSD): Nízkoprahová zařízení jsou pro nás důležitá

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Praha5.cz

Radek Rozvoral byl položen dotaz

Neslibujete nesplnitelné?

Opravdu jde ještě změnit migrační pakt, když ho podezřele narychlo EP před volbami odsouhlasil? A jak chcete zrušit green deal? Jsem pro, ale myslím, že je to nereálný slib.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mašek (ANO): Smlouvy platí asi tak, jako sliby před volbami?

13:04 Mašek (ANO): Smlouvy platí asi tak, jako sliby před volbami?

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k hrozícím protestům lékařů.