Česká obchodní inspekce vloni zjistila celkem 8 případů diskriminace

29.04.2024 22:04 | Tisková zpráva

Česká obchodní inspekce v průběhu minulého roku kontrolovala, zda nedochází ze strany obchodníků k diskriminaci spotřebitelů. Provedla celkem 136 kontrol, z toho bylo 50 kontrol se zjištěním porušení právních předpisů a v 8 případech bylo kvalifikováno podezření na některou z forem diskriminačního jednání.

Česká obchodní inspekce vloni zjistila celkem 8 případů diskriminace
Foto: coi.cz
Popisek: Česká obchodní inspekce - logo

Česká obchodní inspekce v období od 2. ledna do 29. prosince 2023 provedla kontrolní akci zaměřenou na ochranu spotřebitele. Konkrétně se jednalo o kontroly zaměřené na dodržování § 6 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, tedy na prověřování, zda nedochází ze strany prodávajících k diskriminaci spotřebitelů. Součástí kontrol bylo též ověřování plnění dalších povinností prodávajících, vyplývajících z právních předpisů, jejichž dodržování je předmětem dozorové činnosti ČOI. Provedeno bylo celkem 136 kontrol, z toho bylo 50 se zjištěním porušení právních předpisů (36,79 %). Podezření na porušení ustanovení § 6, které zakazuje prodávajícímu diskriminovat spotřebitele při prodeji výrobků nebo poskytování služeb, (tj. zakazuje odlišné zacházení s lidmi ve srovnatelných situacích na základě různé rasy, etnického původu, národnosti, pohlaví, sexuální orientace, věku, zdravotního postižení, víry, náboženského vyznání a světového názoru atd.), bylo inspektory kvalifikováno celkem v 8 případech (5,88 %). V tomto vyčíslení nejsou zahrnuty rozpracované kontroly.

Jednalo se o následující případy diskriminace:

Diskriminace národnostní

  • Realitní kancelář neumožnila spotřebitelce prohlídku bytu z důvodu, že její manžel nebyl české národnosti.

  • Ke kontrolní konzumaci, která byla realizována v anglickém jazyce, byla přiúčtována částka 134,- Kč jako servis, avšak spotřebitelům hovořícím česky servis účtován nebyl.

Diskriminace z důvodu zdravotního postižení

  • Osobě se zdravotním postižením, v doprovodu asistenčního psa, nebyl umožněn vstup do provozovny.

  • Spotřebitelce s postiženým synem nebyl umožněn vstup do provozovny vzhledem k tomu, že je doprovázel asistenční pes.

  • Nevidomému spotřebiteli, v doprovodu asistenčního psa, bylo odmítnuto provedení pedikúry.

Diskriminace rasová a na základě etnického původu

  • Osobě romského původu byla odmítnuta jízda taxíkem.

Diskriminace z hlediska věku

  • Kontrolovaná osoba na svých webových stránkách uvedla, že „využít službu online nákupů je oprávněna pouze fyzická osoba starší 18 let“, a členem klubu společnosti se rovněž může stát osoba starší 18 let, čímž porušila zákaz diskriminace, stanovení věkového omezení však nesledovalo žádné relevantní objektivní a rozumné důvody.

Jeden případ se týkal odmítnutí obsloužení spotřebitele z jiných než výše uvedených důvodů.

Vedle specifického zaměření kontrol na oblast diskriminace bylo součástí kontrolní akce rovněž ověřování plnění ostatních povinností vyplývajících ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, jakož i dalších právních předpisů. Nejčastěji, ve 23 případech, byly zjištěny nedostatky v dodržování zásad poctivosti prodeje ve smyslu ustanovení § 3 a v 15 případech bylo kvalifikováno porušení ustanovení § 12, neboť prodávající neseznámili spotřebitele s cenami nabízených výrobků nebo poskytovaných služeb v souladu s cenovými předpisy. Porušení dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele a dalších právních předpisů bylo zjištěno v menším rozsahu.

Na základě zjištěných porušení právních předpisů v dozorové působnosti ČOI, nabylo v období od 1. 1. 2023 do 31. 12. 2023 právní moci 44 pokut v celkové výši 362 000 korun. V souvislosti s prokázaným diskriminačním jednáním, nabylo právní moci 5 pokut v celkové výši 221 000 Kč. Z tohoto počtu se 3 pokuty vztahovaly ke kontrolám provedeným v roce 2022.

Z podání spotřebitelů a z výsledků kontrol provedených v roce 2023 vyplývá, že procentuální poměr porušení § 6 zákona o ochraně spotřebitele vykazuje pokles oproti předcházejícímu období. Poměr zjištění činí 5,88 % z celkového počtu 136 provedených kontrol. Vzhledem k závažnosti dopadu na spotřebitele bude této problematice věnována ze strany ČOI náležitá pozornost i v letošním roce.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Výkupné

Kolik by se mělo platit za jednoho nepřijatého migranta a komu? Kdo bude rozhodovat a kontrolovat komu a na co byly peníze přiděleny? A není tak trochu jak obchodovat s býlím masem?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Policie ČR: Policejní kynologové obsadili přední příčky na MČR IGP

22:04 Policie ČR: Policejní kynologové obsadili přední příčky na MČR IGP

Svým umístěním si zajistili postup na mistrovství světa!